drgregur skrev:
Är det KA's ansvar att se till att grund killarna får rätt ritningar av husfirman? Våra grund killar fick en spegelvänd ritning och när var det sån jäkla tur att det gick att koppla på avlopp ändå, men är det KA's ansvar att se till att detta inte hände?
Nej, men KA bör reagera om grunden som byggs inte överensstämmer med det man fått bygglov på.
Ansvaret för att rätt ritningar finns på bygget har i första hand kontruktören (som ansvarar för att ritningarna är rätt och distribuerade till alla berörda) och i andra hand entreprenören som ska se till att senaste versionen av ritningar finns på bygget.

Byggingenjören skrev:
Har börjat läsa kursen för att bli Kvalitetsansvarig nu E och N

En KA ska i stort sett göra en kontrollplan samt kolla på entreprenörernas kvalitetsplaner och egenkontroller, dvs. "alla arbeten skall utföras enligt AMA och gällande bygglagstiftningar" reglerar ganska mycket!

En KA får i min mening mycket pengar för lite jobb!
Du har kanske inte kommit så långt som till PBL §13:
KA skall se till att kontrollplanerna följs och att kontrollerna utförs. (vilket är lite svårt att göra från en kontorsstol)
Han skall dessutom närvara vid samråd, besiktningar och kontroller. (vilket innebär ett antal besök på byggarbetsplatsen)

volvo skrev:
Du har kanske inte kommit så långt som till PBL §13:
KA skall se till att kontrollplanerna följs och att kontrollerna utförs. (vilket är lite svårt att göra från en kontorsstol)
Han skall dessutom närvara vid samråd, besiktningar och kontroller. (vilket innebär ett antal besök på byggarbetsplatsen)
"9 § Vid byggsamrådet eller snarast möjligt därefter skall byggnadsnämnden, om det inte
är uppenbart obehövligt, besluta om en kontrollplan för arbetena. I kontrollplanen skall
anges vilken kontroll som skall utföras, vilka intyg och övriga handlingar som skall
företes för nämnden samt vilka anmälningar som skall göras till nämnden. Kontrollen
kan utföras genom dokumenterad egenkontroll, av fristående sakkunniga eller, om det
finns särskilda skäl, av byggnadsnämnden.
" /PBL

dvs. som KA har man möjligheten att be entreprenören lägga in punkter i sin egenkontroll som man vill ha med, samt att "baka in" i kontraktet t.ex: "fakturering sker enligt betalningsplan som BH och E båda signerat. Av denna framgår att efter varje avslutat arbetsmoment har entreprenören rätt att fakturera byggherren. Entreprenören SKALL även bifoga en kopia av egenkontrollen till fakturen samt skicka en sådan till KA vid varje fakturering. Denna skall vara korrekt ifylld och godkännas av KA innan arbetena startas!" (Sådär, nu kan man sitta på en kontorsstol d^_^b

Samtidigt så förstår jag vad du menar, mitt samvete skulle inte tillåta mig att fuska mig igenom ett projekt bara för pengarnas skull! BH betalar ju mig för mina tjänster, då är det klart att jag gör allt för att försäkra mig om att de får ett så bra hus som möjligt i slutändan!

En duktig KA "minskar" sitt eget arbete och reglerar allting genom AMA koder så att entreprenören blir skyldig till att göra ett bra arbete! d^_^b

MVH

Byggingenjören skrev:
"9 § Vid byggsamrådet eller snarast möjligt därefter skall byggnadsnämnden, om det inte
är uppenbart obehövligt, besluta om en kontrollplan för arbetena. I kontrollplanen skall
anges vilken kontroll som skall utföras, vilka intyg och övriga handlingar som skall
företes för nämnden samt vilka anmälningar som skall göras till nämnden. Kontrollen
kan utföras genom dokumenterad egenkontroll, av fristående sakkunniga eller, om det
finns särskilda skäl, av byggnadsnämnden." /PBL
Detta fråntar inte KA från ansvaret enl §13 att närvara vid kontroller och besiktningar..............

Det är ju bara de kommunala tjänstemännen som är flata och inte ser till att kraven i PBL efterlevs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.