Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Tror inte att det är tillåtet att ha tryckimpregnerat på fasad, bara i bärande fuktutsatta kontruktioner.oderooy skrev:
http://www.kemi.se/
Jag är helt övertygad om att man får använda tryckimpregnerat i AB-klass i fasad om man så vill. Däremot bör man kanske fundera lite på om det är vettigt att belasta miljön med impregneringsmedel i onödan. För jag anser att det vore i onödan.
Jag hittade det här citatet på Kemikalieinspektionens hemsida:
"Den som använder tryckimpregnerat virke ska noga överväga behovet och i virkesval och konstruktion se till att användningen leder till så liten belastning som möjligt på hälsa och miljön.
Särskilda användningsbegränsningar finns dessutom för trä impregnerat med kreosot, samt trä behandlat med krom- och arsenikföreningar."
Detta tyder ju på att det vanliga AB, och även A tror jag, inte har dessa användningsbegränsningar.
Johan, hittade du någonting på Kemikalieinspektionens hemsida som sade nånting annat?
Jag hittade det här citatet på Kemikalieinspektionens hemsida:
"Den som använder tryckimpregnerat virke ska noga överväga behovet och i virkesval och konstruktion se till att användningen leder till så liten belastning som möjligt på hälsa och miljön.
Särskilda användningsbegränsningar finns dessutom för trä impregnerat med kreosot, samt trä behandlat med krom- och arsenikföreningar."
Detta tyder ju på att det vanliga AB, och även A tror jag, inte har dessa användningsbegränsningar.
Johan, hittade du någonting på Kemikalieinspektionens hemsida som sade nånting annat?
Nja, det är bara splinten som kan ta åt sig impregneringsmedlet, inte kärnan. Det gör att man kan impregnera virke med lite kärna med gott resultat. Alltså, det som vore rötkänsligt kärnfattigt virke utan impregnering blir ett röttåligt virke med stor del impregnering i sig, så att fortsätta att kalla det skitvirke efter behandling är fel.
Jag tror inte mängden kvist är så mycket större än i genomsnittet, även om inte tryckimpregnerat sorteras lika hårt som konstruktionsvirke.
Jag tror inte mängden kvist är så mycket större än i genomsnittet, även om inte tryckimpregnerat sorteras lika hårt som konstruktionsvirke.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
det tryckimpregnerade virke jag har, ser ok ut om det är skyddat mot solljus (typ under tak, på norrsidan av huset) det som är åt söder utan tak, ser ut som skit, sprickigt, alla kvistar syns tydligt, om de inte har ramlat bort tom, en del brädor på brädgården går mitt av av sin egen tyngd, så min uppfattning är att det sämsta virket som inte går att använda till något annat , det tryckimpregnerar man...
gäller åtminstone trallvirke..
vad jag läst ska man inte använda fur till fasaden utan man ska använda gran.
Om man nu ska ha fasaden till skydd och inte till prydnad eller så...
gäller åtminstone trallvirke..
vad jag läst ska man inte använda fur till fasaden utan man ska använda gran.
Om man nu ska ha fasaden till skydd och inte till prydnad eller så...
Det finns enorma kvalitetsskillnader på tryckt virke, precis som med vanligt virke. Jag är övertygad om att mycket av det tryckta virket på marknaden är av den kvalitet du beskriver, precis som det finns mycket dåligt icke-impregnerat virke. Om det är som du beskriver på din brädgård så föreslår jag att du handlar någon annanstans i fortsättningen.
Smartast är att köra gran (mkt tåligt trä som lämpar sig bäst till fasadmateriel) som är vinterfälld (viktigt) som sedan målas med bra färg. Falu rödfärg om man väljer finsågat. Och självklart linoljefärg om man väljer hyvlad panel.
Magnus
Magnus
Försöker med en kort förklaring! Sedan får du gärna lägga några minuters förkovring på Allbäck där jag själv alltid köper min färg.
men kolla gärna gysinge, ottosson, Kulturhantverkarna - Hem etc så du kan bilda dig en egen uppfattning.
Jobbat några år som målare och tycker att Nordsjö VX är en OK färg att jobba med + att den bara kräver 2 strykningar (ibland 3 vid vit kulör).
Jo! Granen i sig är motståndskraftig mot röta men mår superbra om man impregnerar med rå linolja som värmes till MAX 60 grader för att den skall suga bättre. Bättre rötskydd går ej att finna någonstans. Den blir inte tunnare om man värmer mer , utan den riskerar att brännas.
Linoljefärgen isig hos Allbäck har en enorm täckförmåga 15-20kvm/l som ingen annan tillverkare är i närheten av. Givetvis på hyvlat virke som vi pratar om. När du sedan målat panelen 3ggr som det krävs och det gått några år 5-7-10? och färgen börjat krita (den bundna oljan i färgen minskar) och "endast" pigmentet finns kvar så borstar man fasaden lätt med en mässingsborste och mycket lätt återfettar pigmenten med linolja. Då har man skjutet upp nästa målningstillfälle nästan lika länge igen, och färgen ser ut/beter sig som nymålad. Sedan tycker jag att den matta linoljefärgsytan är fantastisk vacker i sig.
Magnus
men kolla gärna gysinge, ottosson, Kulturhantverkarna - Hem etc så du kan bilda dig en egen uppfattning.
Jobbat några år som målare och tycker att Nordsjö VX är en OK färg att jobba med + att den bara kräver 2 strykningar (ibland 3 vid vit kulör).
Jo! Granen i sig är motståndskraftig mot röta men mår superbra om man impregnerar med rå linolja som värmes till MAX 60 grader för att den skall suga bättre. Bättre rötskydd går ej att finna någonstans. Den blir inte tunnare om man värmer mer , utan den riskerar att brännas.
Linoljefärgen isig hos Allbäck har en enorm täckförmåga 15-20kvm/l som ingen annan tillverkare är i närheten av. Givetvis på hyvlat virke som vi pratar om. När du sedan målat panelen 3ggr som det krävs och det gått några år 5-7-10? och färgen börjat krita (den bundna oljan i färgen minskar) och "endast" pigmentet finns kvar så borstar man fasaden lätt med en mässingsborste och mycket lätt återfettar pigmenten med linolja. Då har man skjutet upp nästa målningstillfälle nästan lika länge igen, och färgen ser ut/beter sig som nymålad. Sedan tycker jag att den matta linoljefärgsytan är fantastisk vacker i sig.
Magnus
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
VX-färgen tycker jag är svindyr! Kolla istället kr/kvm så ser du differansen. VX ligger runt 7-8kvm/l och linoljefärjen runt 15-20kvm/l.
Vilken kulör skall du måla med. Diffar lite på linoljan där beroende av pigmenten.
Magnus
Vilken kulör skall du måla med. Diffar lite på linoljan där beroende av pigmenten.
Magnus
Linoljefärgen hamnar alltså runt 15-17:-/kvm och strykning. (45-50:-/kvm färdigstruket) allt inkl moms. Går säkert att pruta lite om det gäller större mängder. Säljer inte större burkar än 3L pga av att de är svintunga.
Magnus
Magnus