Tja kvalitén är nog betydligt bättre på denna än dom andra du nämner.
http://www.moeller.se släpper nog inget som inte fungerar.
Är det volymer på den så är den säkert tillverkad i Asien. Detta har dock inget eller mycket lite att göra med kvalitén.
Är designen bra och det inte är några konstruktionsmissar i den som det verkar med Nexa så spelar det mindre roll var den är tillverkad.

Sådana här system är helt klart framtiden men priset måste ner till konsument nivåer och branschen måste ställ om.

/Ola

Installerade precis nexa tänkte ha det som fast installation.
Men innan jag skruvade upp allt gips testade jag system, och nästan allt jag kopplade in svajade i ljuset.

Inte llas roligt, så nu får jag dra om allt till riktiga dimmers, dock så blir det ganska dyrt då. 4 grupper * 500:- = 2000:-.

Det suger.

Man får vad man betalar för....
Tråkigt konstaterande men så är det.

Jag har själv god erfarenhet av Moeller X-comfort, Gira och Merten Connect.
betydligt dyrare men definitivt något av de systemen som jag skulle använd för inbyggnad själv.
Ska man tända en julgransbelysning eller en uppligt från IKEA med en enkel funktion kan man kanske chansa på Nexa, Waveman eller liknande. Komplett system? Aldrig!

JAg installerade i helgen ett ELJO Connect aktorpuck med trådlös brytare. Funkar hur bra som helst men var lite lurigt att programmera, instruktionerna var allt annat än tydliga.

Nackdelar är väl att brytaren knakar lite när man trycker på den, inget jag är van vid från ELJO, deras produkter brukar vara hur solida som helst. Samt att man inte vet om man skall trycka upp eller ner för att stänga av/på.

/Och så är det ju priset, 3000 spänn för en puck + brytare.

/Henrik

Det är ju inte billigt. Jag som ska ha 4-5 puckar.
Samma pris som hager prylarna. Lite väl saftigt. Däremot fick jag iden att köra vanliga eljo dimmers men koppla på nexa brytar relän. Då får man ju bort svajet iaf. och kan fjärrstyra av och på, på en förinställd dimning.

Benny_P skrev:
Pen -tror du inte det kan hjälpa om man ändrar antennen i mottagaren?

Har också varit ute för att de inte går att stänga av, senast för några dagar sedan efter att julgranen har kommit upp och fått belysning. Jag drog ur sladen till granen och satte tillbaka kabeln, efter det har det fungerat utmärkt.
Vid ett annat tillfälle flyttade jag mottagaren en bit från elementrören, gick även efter detta klockrent!

Har haft Nexa brytare i 5-6 år och är ganska nöjd med dessa. Har även den senaste "timer" fjärren.

Tappade en mottagare i golvet en gång, och efter det fungerade den inte, plockade isär och såg att relät (vill jag minnas) hade släpt i limmet som den satt fast med så att en lödning hade släppt från kretskortet.
Min far hade det motsatta problemet, han tappade sin Nexafjärr i golvet och helt plötsligt fungerade den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.