31 250 läst ·
35 svar
31k läst
35 svar
Kvalitet på fjärrbrytare t.ex Nexa
Inga problem med Nexas lillA PAKET (två brytare och en dimmer). Använder för tillfället brytarna till julbelysningen ute på verandan och adventsljusstaken i köket och det funkar utan problem. Behöver inte vara i närheten eller fri sikt.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Nån som vet varför instruktionerna till Nexas brytare säger att två sådana inte får vara närmare varandra än en meter? Jag har då två sådana kloss mot varandra och det funkar bra förutom vid ett tillfälle när en timerinställning (på fjärren) slog på men inte slog av ena brytaren. Vad riskerar jag genom att ha två kloss mot varandra?
Att de stör ut varandra?
Ser ingen anledning till att de inte kan sitta bredvid varandra. Jag har två dikt an mot varandra och det fungerar alltid.importensketsig skrev:Nån som vet varför instruktionerna till Nexas brytare säger att två sådana inte får vara närmare varandra än en meter? Jag har då två sådana kloss mot varandra och det funkar bra förutom vid ett tillfälle när en timerinställning (på fjärren) slog på men inte slog av ena brytaren. Vad riskerar jag genom att ha två kloss mot varandra?
Det enda jag kan tänka mig är om lokaloscillatorn i mottagaren skulle störa den närliggande mottagaren men det är väldigt långsökt.
urk skrev:
I och för sig ett intressant modd-tips. Men vänta nu... Är inte svagströmssidan nätspänningsförande i Nexan? Betyder inte det att du har 230V i din utdragna antenn? Eller i bästa fall en liten HF konding i serie som knappast har tillräckliga isolerings-egenskaper för nätspänning. Undrar?
Pen
Ja, det är helt klart, det finns ingen fulltransformatorsisolering i en sådan här liten utrustning. Och att modifiera en nätspänningsansluten utrustning ska man inte pyssla med om man inte är väldigt säker på vad man gör.Pen skrev:
Så modifieringsbeskrivningen kanske skall kompletteras med ett "på egen risk", men det gäller ju alla modifieringar av starkströmsinstallationer.
Men normalt sett ska det inte finnas spänning på antennen och själv använder jag naturligtvis en isolerad kabel som antenn och ser också till att den inte kan beröras av någon/något.
Det stämmer, iaf på den strömbrytaren jag skruvade upp.urk skrev:
Jag tänkte inte på detta när du först skrev om modifieringen.
Men det är risk att du har 50% chans att det är 230V AC på antennen, beroende på vilken väg du stoppat in kontakten.
I min ungdom byggde jag en ljusorgel, som använde sig av den här metoden för att få lågspänning till elektroniken, en fasvridande kondensator som en del i en spänningsdelare. Sen vart ju jorden för elektroniken lagd på andra fasledaren.
Detta betydde att man fick en trevlig kyss när man tog i mikrofonen som hade metallhölje (med 50% säkerhet).
Det är dock inte säkert att man kan få både 230V och minst 30mA, kondensatorn begränsar ju strömmen, beroende på kapacitansen.
Ursäkta all OT, men ursprungsfrågan är kanske besvarad ...
I mitt fall har jag monterat strömbrytarna på vinden i en dosa så det är ingen risk att man kan kommer åt antennen i vilket fall som helst. Och rekommendabelt att göra något liknande om man nu bestämmer sig för att modifiera en utrustning på detta sätt.
Finns det fjärrdimmer för inbyggnad (eldosa) som klarar trasformator?
Jag vill göra detta:
Jag har fyra taklampor (spottar med inbyggd tranfo) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30135700
Dessvärre har jag fyra olika brytare till dessa lampor varav en inbyggd i en garderob som förra ägaren av huset satt dit. Jag vill styra alla fyra lampor med tre brytare (varav en flyttas ut ur garderoben). Enklast vore att använda fjärrbrytare med mottagare som sätts i befintliga dosor. Sändarna kan jag sedan sätta vart jag vill. Men jag vill kunna dimra dessa lampor. Finns det mottagare som klarar det? Jag har bara hittat fjärrdimmer för glödljus.
Jag vill göra detta:
Jag har fyra taklampor (spottar med inbyggd tranfo) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30135700
Dessvärre har jag fyra olika brytare till dessa lampor varav en inbyggd i en garderob som förra ägaren av huset satt dit. Jag vill styra alla fyra lampor med tre brytare (varav en flyttas ut ur garderoben). Enklast vore att använda fjärrbrytare med mottagare som sätts i befintliga dosor. Sändarna kan jag sedan sätta vart jag vill. Men jag vill kunna dimra dessa lampor. Finns det mottagare som klarar det? Jag har bara hittat fjärrdimmer för glödljus.
En mottagare av den här typen brukar oftast vara ganska bredbandig och dåligt filtrerad. Har man då två mottagare bredvid varandra med lite skiftande centerfrekvens kan de helt enkelt störa ut varandra för att mottagarens lokaloscillator strålar för mycket. Ofta fungerar det bra i alla fall p.g.a. spannet i centerfrekvensen, men de vill säkert gardera sig.Nån som vet varför instruktionerna till Nexas brytare säger att två sådana inte får vara närmare varandra än en meter? Jag har då två sådana kloss mot varandra och det funkar bra förutom vid ett tillfälle när en timerinställning (på fjärren) slog på men inte slog av ena brytaren. Vad riskerar jag genom att ha två kloss mot varandra?
Har själv provar att "stacka" ett antal Nexa uttag och det fungerar INTE,,,de stör helt klart varandra, det är billigast tänkbara elektronik i dessa, tror det är ngn form av keramisk resonator som klockar mottagaren. Men visst ger en antenn-mod känsligare mottagare helt klart. Tyvärr har väl hela grannskapet samma utrustning så det finns rätt bra skäl att mottagarna är "okänsliga"...Sätt in en bättre antenn på rätt sätt (Inte trivialt alls...) och om man lyckas kommer nog grannarna styra dina mottagare mer än du själv....
Löjligt mycket!
Listpris på strömställaren hos elektroskandia är ca 800:- + moms och dom är så nya så det finns ingen rabattsats ännu på deras hemsida, brukar ligga på ca 40-50%.
Det är bara att vänta så brukar priset stabilieras något.
Jag menar vad är rimligt? 300-400:-/st inkl. moms eller nått.
/Ola
Listpris på strömställaren hos elektroskandia är ca 800:- + moms och dom är så nya så det finns ingen rabattsats ännu på deras hemsida, brukar ligga på ca 40-50%.
Det är bara att vänta så brukar priset stabilieras något.
Jag menar vad är rimligt? 300-400:-/st inkl. moms eller nått.
/Ola