Hej har dragit koaxkabel (antennkabel) från vårat mittenplan upp på vinden. Hur kan jag mäta kvaliten på denna kabel? Jag skulle koppla in den i vår digitalbox men den gav dålig signalkvalitet. Nu kör vi med den gamla kabeln istället. Jag skulle vilja mäta (kontrollera) den nya kabeln innan jag gör nya inkopplingsförsök så jag vet att det inte är något strul med kabeln.

Hur kan jag göra det?

ända är väl att megga kabeln, men säger ju inte så mycket om kvalitén.
skulle tro att det är nån av anslutningarna som e dålig isåfall.

Kolla att du har fått rätt sorts kabel. Antennkoax ska vara märkt 75 Ohm. Ibland kan den även vara märkt RG-59U. Står det 50 Ohm eller RG-58U fungerar det inte.

Kvalitén går inte att kolla med enkla medel, men det är inte troligt att det är det som är problemet. Därimot är det en god idé at som redan nämnts kolla att det finns förbindelse genom hela kabeln och att det inte är kortslutning mellan ledarna. Gör dessa mätningar med kabeln losskopplad i båda ändar.

Tack för svaret. Hur gör jag och med vilka verktyg dessa mätning för att kontrollera att det inte är kortslutning? Ska även kontrollera märkning på kabeln.

mycke_nu skrev:
Kolla att du har fått rätt sorts kabel. Antennkoax ska vara märkt 75 Ohm. Ibland kan den även vara märkt RG-59U. Står det 50 Ohm eller RG-58U fungerar det inte.

Kvalitén går inte att kolla med enkla medel, men det är inte troligt att det är det som är problemet. Därimot är det en god idé at som redan nämnts kolla att det finns förbindelse genom hela kabeln och att det inte är kortslutning mellan ledarna. Gör dessa mätningar med kabeln losskopplad i båda ändar.

Meggning hör inte hemma med med koaxkablar. Det som egentligen behövs är en "sitemaster", "nätverksanalysator" , "TDR" eller liknande radiomätutrustning. Dessa hittar avbrott kortslutningar, etc och kan se att den karaktärisktiska impedansen är rätt. Men det är dyra grejor . Det gäller som sagts ovan även att kolla att den karaktärisktiska impedansen är rätt, kopplar man in 50 ohms kablar (Och den går inte att mäta med multimeter!!!.....Nu pratar vi radioteknik) annars kommer signalen att studsa tillbaka i varje skarv.. sedan kan det förstås vara en kabel med för stor dämpning eller helt enkelt dåliga skarvar (Vanligt). Använd bara F-kontakter, inga sådanadär eländen där mittledaren sätts i en skruv (Sista biten från kabeln till boxen använder man en övergångskontakt typ F-TV). Om det bara är lite för hög dämpning i kabeln (isåfall är den troligen smalare än din gamla) kan en antennförstärkare så nära antennen som möjligt hjälpa.....

Om det är jättefel i kabeln så KAN en vanlig ohm-mätare hjälpa till:
1) Kortslut skärm och ledare på ena sidan -Mät sedan att det är kortis även på den andra: (Om inte är det avbrott nånstans)
2) Tag bort kortslutningen och mät att det är oändlig resistans från andra änden (Om inte är det kortis)

• Gilla
NilleKille
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.