Vi har i vinterns kyla och med ny pelletspanna börjat mäta hur systemet fungerar. Eller inte...
Upptäcker att kulverten som är 40 år gammal tappar 12 grader från panna till hus. Kulverten är runt 60 meter lång.
Kulverten är från Uponor och väl kapslad, förmodligen (?) kan man utesluta fuktproblem.
Men vad kan man förvänta sig, vad tappar man i temperatur på en kulvertledning?
Med tack på förhand
/Rolsie
Upptäcker att kulverten som är 40 år gammal tappar 12 grader från panna till hus. Kulverten är runt 60 meter lång.
Kulverten är från Uponor och väl kapslad, förmodligen (?) kan man utesluta fuktproblem.
Men vad kan man förvänta sig, vad tappar man i temperatur på en kulvertledning?
Med tack på förhand
/Rolsie
10 grader låter jättemycket, har själv en hemabyggd kulver i PVC160 rör med 3st PEX28 med isolering, tappar ca 0.5 grader. Min kulvert är ca 25m.
Har du kallibrerat tempgivarna så de visar samma temp om de sitter tillsammans?
Bild nedan på mitt system.
Annars kan du öka hastigheten på CP om du inte vill tappa så mycket temp..
Har 2st kulvertar till som jag ej har uppdaterat loggern med.
Har du kallibrerat tempgivarna så de visar samma temp om de sitter tillsammans?
Bild nedan på mitt system.
Annars kan du öka hastigheten på CP om du inte vill tappa så mycket temp..
Har 2st kulvertar till som jag ej har uppdaterat loggern med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12 grader på 60m låter mycket. Men 40 år låter också väldigt gammalt.
Jag har själv en 80m lång kulvert som tappar 2-3 grader på vägen. Men det är en ny kulvert från 2018 (Uponor Twin-någonting 175mm i diameter), kanske var tekniken sämre för 40 år sedan.
Jag har själv en 80m lång kulvert som tappar 2-3 grader på vägen. Men det är en ny kulvert från 2018 (Uponor Twin-någonting 175mm i diameter), kanske var tekniken sämre för 40 år sedan.
Klicka här för att svara