Hejsan
Har en HQ/Electrolux frys med ismaskin, när ismaskinen är igång ökar temperaturen i frysen.
Någon som har nått tips eller idé vad det kan bero på?
Bifogar bild med maskininfo.
Har en HQ/Electrolux frys med ismaskin, när ismaskinen är igång ökar temperaturen i frysen.
Någon som har nått tips eller idé vad det kan bero på?
Bifogar bild med maskininfo.
Redigerat:
Frysen är inställd på -18 grader, sen någon vecka tbx ökar temperaturen till -13 när ismaskinen är aktiverad.
Stängde av frysen i en minut, drog igång den igen men med ismaskinen avstängd då håller frysen -18.
”Super Freeze” gjorde knappt nån skillnad medans ismaskinen var aktiverad, från -13 till -15 på 1 dygn.
Stängde av frysen i en minut, drog igång den igen men med ismaskinen avstängd då håller frysen -18.
”Super Freeze” gjorde knappt nån skillnad medans ismaskinen var aktiverad, från -13 till -15 på 1 dygn.
Redigerat:
vad mäter du med?T TheSwoopis skrev:Frysen är inställd på -18 grader, sen någon vecka tbx ökar temperaturen till -13 när ismaskinen är aktiverad.
Stängde av frysen i en minut, drog igång den igen men med ismaskinen avstängd då håller frysen -18.
”Super Freeze” gjorde knappt nån skillnad medans ismaskinen var aktiverad, från -13 till -15 på 1 dygn.
Har inte mätt med något verktyg, endast kollat displayen och har själv börjat inse att den kan visa fel.
Ska mäta med extern termometer under natten och se om temperaturen ändras eller ej!
Med ismaskinen igång.
Med ismaskinen igång.
Det händer att displayen visar galet värde, inte vanligt men, då räcker det oftast att ta ur sladden ur väggen eller bryta strömmen på annat sätt, knapparna på displayen duger inte till detttaT TheSwoopis skrev:
Har testat över natten med extern termometer som jag vet fungerar bra, det diffar 5-7 grader mellan den och displayen på frysen.
Stänger man av ismaskinen så går frysen inom några timmar tillbaka till -18.
Men den siffran stämmer ej, drog säkringen o startade om frysen då går larmet och visar -9.
Har kört super freeze i 2,5 h då har den ökat till -12 grader.
Några idéer?
Stänger man av ismaskinen så går frysen inom några timmar tillbaka till -18.
Men den siffran stämmer ej, drog säkringen o startade om frysen då går larmet och visar -9.
Har kört super freeze i 2,5 h då har den ökat till -12 grader.
Några idéer?
Redigerat:
Tack för svar, ja det låter som att det kan vara så...
Blir nog o byta maskinen
Blir nog o byta maskinen
Efter att ha brutit strömmen via brytaren och kört super freeze i nästan ett dygn så fungerar både temperaturen och ismaskinen som det ska.
Stort tack!
Stort tack!
Uppdatering…
När man drar igång ismaskinen producerar den is sen ballar temperaturen ur igen….
När man drar igång ismaskinen producerar den is sen ballar temperaturen ur igen….
Klicka här för att svara
