1 591 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Kulvert eller bara slang mellan teknikrum och golvvärmefördelare?
Hej,
Funderar över hur jag lämpligen löser matningen till golvvärme fördelare.
Som ni ser på bifogad ritning kommer teknikrummet vara på utsidan av huset (isolerat och uppvärmt) vad anlägger jag lämpligen mellan VVB och fördelaren?
Plattan är inte gjuten ännu, så skall jag lägga röret i plattan eller i väggen?
Vilken dimension på rör bör jag använda.
Ny planerat rör är rosa markerat mellan fördelare och vvb.
Mvh David
Funderar över hur jag lämpligen löser matningen till golvvärme fördelare.
Som ni ser på bifogad ritning kommer teknikrummet vara på utsidan av huset (isolerat och uppvärmt) vad anlägger jag lämpligen mellan VVB och fördelaren?
Plattan är inte gjuten ännu, så skall jag lägga röret i plattan eller i väggen?
Vilken dimension på rör bör jag använda.
Ny planerat rör är rosa markerat mellan fördelare och vvb.
Mvh David
Hade kört slang. 28 räcker helt klart, jag har 22mm till en fördelare utan problem.
I plattan är väl snyggt att lägga den om man kan. Med vvb antar jag att du menar elpanna? För det är väl inte en varmvattenberedare till tapp vv som du har i kopplat mot golvvärmen?
I plattan är väl snyggt att lägga den om man kan. Med vvb antar jag att du menar elpanna? För det är väl inte en varmvattenberedare till tapp vv som du har i kopplat mot golvvärmen?
B BSOD skrev:Hade kört slang. 28 räcker helt klart, jag har 22mm till en fördelare utan problem.
Hej,
Tack för infon,
Jag har faktiskt inte kommit så långt, så läst på vad som skall vara i teknikrummet.
Tanken var först att gjuta in golvärmeslingor för framtiden, men nu när det blir fördelare m.m för att provtrycka så överväger jag vilken värmelösning jag skall använda nu. Var först inne på luft-luft då det är en stuga vi besöker 1 gång i månaden året runt.
kg
Ja luft luft är en vettig prisvärd lösning kan jag tycka, men för permanentboende känns golvvärme bra. Kanske är värt att överväga att bara lägga golvvärmerören och förbereda för fördelare/luft vatten vp, i alla fall om det kan bli tanke på att göra om till permanentboende i framtiden?
Är det tappvatten varmvattenrör som ska gå genom plattan bör det isoleras från betongen, så det fortfarande är varmt när vattnet kommer fram till tappstället.
Är det tappvatten varmvattenrör som ska gå genom plattan bör det isoleras från betongen, så det fortfarande är varmt när vattnet kommer fram till tappstället.
Hej,B BSOD skrev:Ja luft luft är en vettig prisvärd lösning kan jag tycka, men för permanentboende känns golvvärme bra. Kanske är värt att överväga att bara lägga golvvärmerören och förbereda för fördelare/luft vatten vp, i alla fall om det kan bli tanke på att göra om till permanentboende i framtiden?
Jag förbereder med golvvärmen för framtiden, men behöver också sätta en fördelare för att kunna provtrycka systemet innan gjutning.
Jag får kontrollera vad det är för rör som är planerat.
Tack för infon
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Den klassiska frågan: bärande eller inte bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Bärande eller dekorativt järn i öppen spis?
Byggmaterial & Byggteknik