Hej,
Funderar över hur jag lämpligen löser matningen till golvvärme fördelare.
Som ni ser på bifogad ritning kommer teknikrummet vara på utsidan av huset (isolerat och uppvärmt) vad anlägger jag lämpligen mellan VVB och fördelaren?
Plattan är inte gjuten ännu, så skall jag lägga röret i plattan eller i väggen?
Vilken dimension på rör bör jag använda.
Ny planerat rör är rosa markerat mellan fördelare och vvb.
Mvh David

Du behöver ingen kulvert på den korta sträckan och kan lägga den i väggen med golvvärmerör rör i rör. 28 ätr bra fram till fördelare, blir lite lugnare vatten ( flöde ) då.

• Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver ingen kulvert på den korta sträckan och kan lägga den i väggen med golvvärmerör rör i rör. 28 ätr bra fram till fördelare, blir lite lugnare vatten ( flöde ) då.
Hej Jonaserik,
Tack för infon, du menar 28mm rör eller?
//David

B
Hade kört slang. 28 räcker helt klart, jag har 22mm till en fördelare utan problem.

I plattan är väl snyggt att lägga den om man kan. Med vvb antar jag att du menar elpanna? För det är väl inte en varmvattenberedare till tapp vv som du har i kopplat mot golvvärmen?

B BSOD skrev:
Hade kört slang. 28 räcker helt klart, jag har 22mm till en fördelare utan problem.

I plattan är väl snyggt att lägga den om man kan. Med vvb antar jag att du menar elpanna? För det är väl inte en varmvattenberedare till tapp vv som du har i kopplat mot golvvärmen?
Hej,
Tack för infon,
Jag har faktiskt inte kommit så långt, så läst på vad som skall vara i teknikrummet.
Tanken var först att gjuta in golvärmeslingor för framtiden, men nu när det blir fördelare m.m för att provtrycka så överväger jag vilken värmelösning jag skall använda nu. Var först inne på luft-luft då det är en stuga vi besöker 1 gång i månaden året runt.
kg

B
Ja luft luft är en vettig prisvärd lösning kan jag tycka, men för permanentboende känns golvvärme bra. Kanske är värt att överväga att bara lägga golvvärmerören och förbereda för fördelare/luft vatten vp, i alla fall om det kan bli tanke på att göra om till permanentboende i framtiden?

Är det tappvatten varmvattenrör som ska gå genom plattan bör det isoleras från betongen, så det fortfarande är varmt när vattnet kommer fram till tappstället.

B BSOD skrev:
Ja luft luft är en vettig prisvärd lösning kan jag tycka, men för permanentboende känns golvvärme bra. Kanske är värt att överväga att bara lägga golvvärmerören och förbereda för fördelare/luft vatten vp, i alla fall om det kan bli tanke på att göra om till permanentboende i framtiden?

Är det tappvatten varmvattenrör som ska gå genom plattan bör det isoleras från betongen, så det fortfarande är varmt när vattnet kommer fram till tappstället.
Hej,
Jag förbereder med golvvärmen för framtiden, men behöver också sätta en fördelare för att kunna provtrycka systemet innan gjutning.
Jag får kontrollera vad det är för rör som är planerat.
Tack för infon

Ska sugan ha underhållsvärme, det med att lägga slangar och provtrycka med vatten kan ge oönskad effekt om stugan kallställs, klar frysrisk för slangarna och det tål dom inte. Glykolblandning ett måste.

J jonaserik skrev:
Ska sugan ha underhållsvärme, det med att lägga slangar och provtrycka med vatten kan ge oönskad effekt om stugan kallställs, klar frysrisk för slangarna och det tål dom inte. Glykolblandning ett måste.
Tack för tipset men stugan skall ha underhållsvärme hela året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.