F
FM Mattson utkastarna verkar ju hålla dåligt och funderar på en lösning. Kunde man inte satt någon slags kulventil efter utkastaren så sliter man inte på den? T ex

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...stallation/kul-tappventiler/kulventil-034695/
Eller
https://www.clasohlson.com/se/Kulventil-inv.-utv.-/p/30-7106

Så skruvar man bara på en gardena koppling efter ventilen. Så stänger man på ventilen istället.
För vintern får man givetvis stänga på utkastaren.

Någon som provat?

Krilleman
F Fideliox skrev:
FM Mattson utkastarna verkar ju hålla dåligt och funderar på en lösning. Kunde man inte satt någon slags kulventil efter utkastaren så sliter man inte på den? T ex

[länk]
Eller
[länk]

Så skruvar man bara på en gardena koppling efter ventilen. Så stänger man på ventilen istället.
För vintern får man givetvis stänga på utkastaren.

Någon som provat?
Detta förfarandet vill jag påstå att det är ytterst få som har.

"Alla" har en normal utkastare, med fabriksnyckeln som normal avstängning.

FMM säljer mängder av denna variant, likväl andra tillverkare som tex GBG/Vatette.

Jag har bara en kulventil på in och utsidan. Den på utsidan tas bort över vintern.

F
Krilleman Krilleman skrev:
Detta förfarandet vill jag påstå att det är ytterst få som har.

"Alla" har en normal utkastare, med fabriksnyckeln som normal avstängning.

FMM säljer mängder av denna variant, likväl andra tillverkare som tex GBG/Vatette.
Jo men det finnd otaliga trådar med folk som har läckande utkastare. Stänger dom för hårt osv.

Farsan har bara vanlig kulventil med stor spak.

Krilleman
F Fideliox skrev:
Jo men det finnd otaliga trådar med folk som har läckande utkastare. Stänger dom för hårt osv.

Handhavandefel alltså, med andra ord.

En kulventil inne i värmen, en till på utsidan, som lämnas öppen under vintern.

Vi får se hur den lösningen har fungerat nu under vintern.

De flesta jag vet har vattnet på hela sommaren och använder Gardena kopplingar med stopp eller munstyckena som av/på.

FMM utkastarna är ganska dåliga!
Man måste stänga dom precis lagom hårt. Inte så att packningen skadas, men ändå så att vattnet dräneras ut.
Jag har övat in den känslan, men det är inget som ska behövas.

Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta jag vet har vattnet på hela sommaren och använder Gardena kopplingar med stopp eller munstyckena som av/på.
Om man tror att en gardenakoppling är så hållfast, så man använder den trycksatt hela sommaren, så är man ganska naiv.

Trädgårdsslang med orange och grå Gardenakoppling.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
F Fideliox skrev:

Då är det bättre att sätta kulventilen på inkommande ledning invändigt (alltså alltid frostfritt) i huset och öppna/stänga vid behov. 👍

Varför i detta läget att ens bemöda sig att ha en vattenutkastare?

Om man tror att en gardenakoppling är så hållfast, så man använder den trycksatt hela sommaren, så är man ganska naiv.

[bild]
Det har fungerat i många år hos mig. Runt 23 faktiskt.

Däremot håller de inte när vattnet fryser, vis av erfarenhet.

Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Det har fungerat i många år hos mig. Runt 23 faktiskt.

Däremot håller de inte när vattnet fryser, vis av erfarenhet.
Jättebra att det fungerat för dig.

Men då kvarstår faktumet:

Haft en 2 år gammal Gardena slang som läg i solen med tryck på en riktigt varm sommardag, blev blåsa som sprak vid kopplingen. Vi har dock relativt högt vattentryck, 5-7 bar.
Angående FM Mattsons utkastare, åtminstone den vi har inköpt 2020, den är det ungefär 2 varv från att den släpper trycket och dränerar sig tills att den går i botten, så inte direkt finlir för att lyckas stänga rätt. Helnöjded den utkastaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
M MagHam skrev:
FMM utkastarna är ganska dåliga!
Man måste stänga dom precis lagom hårt. Inte så att packningen skadas, men ändå så att vattnet dräneras ut.
Jag har övat in den känslan, men det är inget som ska behövas.
Det är dålig design från början, som gjort för att användaren ska göra fel. Man ska inte behöva lära sig stänga en vattenkran. Sen har man barn osv som inte förstår och drar åt hårt.

Redigerat:
  • Gilla
Hemnare och 1 till
  • Laddar…
F
Om man redan har en?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.