Kalle B Kalle B skrev:
Är det tillåtet att spika ledningar horisontellt utan att de ligger mot en list eller annat skyddande? Jag kan inte reglerna i Sverige men i Norge får man inte det, risken är för stor att någon trampar lös ledningen eller liknande. Då måste man sätta upp kanal eller något annat skyddande, som de där halvrören ovan.
Norrmännen har så rabiata elinstallationsregler jämfört med det fria Sverige...
;)

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
tommib
C cdx873v skrev:
Pga åverkan eller? Jag har spikat kabel längst taklist i vårat hus, och den hänger inte mellan klamren. Och det var nog 7år sen jag spikade den
Nej, pga ålder. Vissa kablar är förstås bättre än andra.

Dom vill ju ha lister för att det ska bli snyggt.
Dom vill sälja radiatorn för att jobbet överhuvudtaget ska gå ihop/vara värt att utföra.

Ta en annan om det inte faller dig i smaken.

• Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, pga ålder. Vissa kablar är förstås bättre än andra.
Fast det stämmer ju inte. Då skulle man ju inte kunna spika kulo i taket till utanpåliggande lamputtag. Jag har till och med spikat kabel från realådan på Obs, och den hänger inte. Tror inte ens att jag fått Nexans "easy" kabel att hänga.

Men tänk på att alla är inte lika duktiga som du är, dom flesta är vanliga medelmåttor.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Isfl skulle jag inte anlita den elektrikern. Man betalar för att få ett proffs.

R
E elmont skrev:
Men tänk på att alla är inte lika duktiga som du är, dom flesta är vanliga medelmåttor.
Att skriva om att dom flesta är medelmåttor är väl lite magstarkt samt att säga något om någons kompitens är inte bra , när du inte vet något om en person
Då måste du tillhöra en medelmåtta enligt vad du skriver i # 7
Citat : Att spika kabel några cm från lister/hörn mm är nått man inte vill göra för det kommer garanterat att bli fult

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Och ja visst tillhör jag (trots alla övningsmetrar) tyvärr bara medelmåttorna, och nu har jag blivit så gammal att jag i princip upphört med att öva mig.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det enkla svaret på dina frågor är Ja och Ja. Det finns inget lagstöd/stöd i föreskrift för att kräva någotdera men elinstallatören kan som EyEr0n påpekar kräva lite vad som helst. Fri avtalsbildning osv....

Byt elektriker eller gör det själv.

Ang elmonts (m.fl.) kommentar om att det kommer se fult ut så tycker jag att det är upp till dig. Kommentaren är lite som att målaren skulle vägra måla huset grisrosa invändigt av estetiska skäl. Det är ditt hus och du bestämmer hur du vill ha det. Det finns inga säkerhetsmässiga anledningar till att vägra att klamra en kabel rakt på väggen (i detta fall, troligen). Jag kan förstå invändningen lite grand (den som klamrade får skit när det ser fult ut) men det löses enkelt med skriftlig kommunikation från hantverkaren om att det kommer se fult ut och att det är upp till kunden att ändå gå vidare. Jag tycker inte på något sätt att det tyder på seriositet att vägra göra jobbet som kunden vill ha i detta fall.

Elementen handlar troligen om att elektrikern vill tjäna pengar. Det finns ingen rimlig anledning att inte använda dina stickproppsanslutna så länge du håller koll på utrustningen.
Det är en väldigt lång tråd jag ej läst än men, jag skulle kolla och överväga att dra kulon i takvinkeln och ned kabeln i hörn och anpassa radiatoranslutningarna samt radiatorlägen.

• Gilla
Joacimz
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Det kanske är för lite jobb för att det ska vara värt åkandet?

Men du behöver inte gå med på något som du inte vill.

Sen det där med kabeln fattar jag inte direkt. Är väl bara lägga ett vattenpass som stöd och spika. Eller köra tkk klammer så blir det rakt och snyggt. U letti är ganska värdelösa att hålla på med ibland. Tkk finns ju även med skruv nu för tiden.
Vattenpass? Lössockel går lika bra.

tommib
R rävlyan skrev:
Att skriva om att dom flesta är medelmåttor är väl lite magstarkt samt att säga något om någons kompitens är inte bra , när du inte vet något om en person
Då måste du tillhöra en medelmåtta enligt vad du skriver i # 7
Citat : Att spika kabel några cm från lister/hörn mm är nått man inte vill göra för det kommer garanterat att bli fult
Rent statistiskt är de flesta medelmåttiga. Det är innebörden av det.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Rent statistiskt är de flesta medelmåttiga. Det är innebörden av det.
Då är du det med vad jag förstår av ditt inlägg med statistik som underlag

S seniorkonsult skrev:
Vattenpass? Lössockel går lika bra.
Självklart. Tänkte på vad jag har i bilen bara. Brukar vara ungefär samma höjd. Men en sockel är såklart bättre. Särskilt om den är samma höjd som den som kommer upp sen

tommib
Suck...
Jobbar du på att bli bannad igen? Det är synd, en del av dina svar är riktigt bra.

Men visst, gällande just kabeldragning så är jag förmodligen, förhoppningsvis, under medel om man jämför med montörer. Jämfört med hela populationen så ligger jag nog lite över.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Självklart. Tänkte på vad jag har i bilen bara. Brukar vara ungefär samma höjd. Men en sockel är såklart bättre. Särskilt om den är samma höjd som den som kommer upp sen
”Som den som inte kommer upp sen”. Blir fult, tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.