Är det tillåtet att spika ledningar horisontellt utan att de ligger mot en list eller annat skyddande? Jag kan inte reglerna i Sverige men i Norge får man inte det, risken är för stor att någon trampar lös ledningen eller liknande. Då måste man sätta upp kanal eller något annat skyddande, som de där halvrören ovan.

Det kanske är för lite jobb för att det ska vara värt åkandet?

Men du behöver inte gå med på något som du inte vill.

Sen det där med kabeln fattar jag inte direkt. Är väl bara lägga ett vattenpass som stöd och spika. Eller köra tkk klammer så blir det rakt och snyggt. U letti är ganska värdelösa att hålla på med ibland. Tkk finns ju även med skruv nu för tiden.

Dom där kabelskydden är inte särskilt snygga att ha inomhus. Om man inte eftersträvar industri-look, hehe

Man vill nog undvika stickproppsanslutna element i ett nybyggt fritidshus då uttag ska vara skyddade av jordfelsbrytare och trist om den löser mitt i vintern när du inte är där.

P pnilz1 skrev:
Man vill nog undvika stickproppsanslutna element i ett nybyggt fritidshus då uttag ska vara skyddade av jordfelsbrytare och trist om den löser mitt i vintern när du inte är där.
Måste väl vara bättre än att komma till en hög med aska?:sweat:

elementen ska väl också vara skyddade av jordfelsbrytare? Och oavsett om man ansluter dom fast eller inte så hamnar dom väl i 99% av fallen under samma jordfelsbrytare?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Om det är nybyggt så hamnar allt under JFB

Rätt typ av kabel spikas rakt utan lister av en riktig elektriker, så enkelt är det. "Kuloinstallation" utförs ju ofta även på frivägg även i tak utan problem. Att ha synpunkter på 230V element kan ju ha viss betydelse för effektfördelning mellan faserna mot att använda 400V radiatorer. Men att han inte föreslår uttag som "gräns" mellan era val är ju högst märkligt. Några andra elektriker måste ju finnas i krokarna även om det är 80 mil norrut. Du nuvarande lär ju sanera bort sig själv med sina argument och inkompetens. Lycka till och trevlig sommar!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
useless useless skrev:
elementen ska väl också vara skyddade av jordfelsbrytare? Och oavsett om man ansluter dom fast eller inte så hamnar dom väl i 99% av fallen under samma jordfelsbrytare?
Värmegrupper behöver än så länge inte vara skyddade av jfb, men ska man ha jfb på värme tycker jag man ska köra en 300mA för brandskydd.

tommib
N Nyfiken i en strut skrev:
Rätt typ av kabel spikas rakt utan lister av en riktig elektriker, så enkelt är det.
Nej, det är det inte. Som elmont m.fl. påpekar kommer även den rakaste kabeln börja hänga mellan klamren efter ett tag.

tommib
P pnilz1 skrev:
Värmegrupper behöver än så länge inte vara skyddade av jfb, men ska man ha jfb på värme tycker jag man ska köra en 300mA för brandskydd.
Fast monterad utrustning, oavsett typ, har inget krav på JFB vad jag vet.

Jag tycker att man ska ha 30mA JFB på radiatorerna. Däremot kan den med fördel vara en annan än resten av huset.

Som tidigare sagts, är man orolig för temperaturen i huset ska man övervaka den, inte syssla med några halvdåliga surrogatlösningar. Det finns gott om bra och relativt billig utrustning för att sköta övervakningen på distans.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
P pnilz1 skrev:
Rätt saftiga i pris de där på 300mA. Har du någon föreskrift på att värmegrupper slipper jfb?

C cdx873v skrev:
Rätt saftiga i pris de där på 300mA. Har du någon föreskrift på att värmegrupper slipper jfb?
Enligt utgåva 3 av sek 444 är det bara uttag upp till 32A och belysningsgrupper i hem som behöver skyddas av jfb, och elinstallationsreglerna är inte ens lagkrav. Sen kan det finnas krav från tillverkaren att det ska monteras JFB men inte sett det på några radiatorer jag monterat.

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är det inte. Som elmont m.fl. påpekar kommer även den rakaste kabeln börja hänga mellan klamren efter ett tag.
Pga åverkan eller? Jag har spikat kabel längst taklist i vårat hus, och den hänger inte mellan klamren. Och det var nog 7år sen jag spikade den

P pnilz1 skrev:
Enligt utgåva 3 av sek 444 är det bara uttag upp till 32A och belysningsgrupper i hem som behöver skyddas av jfb, och elinstallationsreglerna är inte ens lagkrav. Sen kan det finnas krav från tillverkaren att det ska monteras JFB men inte sett det på några radiatorer jag monterat.
Tackar! Alltid bra med info på det man inte har hundra koll på själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.