Byggahus.se
Vilken kulodosa tycker ni är bäst? Har ni någon speciell favorit? Vilken är det mest kopplingsutrymme i? När det gäller kulodosa, är det bäst med toppklämmor eller plint då?

//Patrik
 
Ur estetisk synpunkt: Ifös porslinsdosor
Ur praktiskt synpunkt: Inga kulodosor öht, en U-56 eller TED010 är bättre att koppla i.
 
Jo, jag tycker väl att det är bäst med IP65-dosan, men det är väl att det är snyggast med plast-kulodosa. Så vilken plast-kulodosa har störst kopplingsutrymme? :p

//Patrik
 
Den här har varit vanlig i åratal, bra? Tja.
15584.jpg
Eljo, fö.
 
E1437562 Rymlig och elegant
 
  • kulodosa.jpg
Okej, två alternativ. En bredare kanske är att föredra.

Plint eller ej då? (Vanlig dosa = utan plint annars)

//Patrik
 
I den här dosan, tveklöst med plint.
 
Samma här, men i Eljodosan helst u-båtar.
 
Och det är inget ni säger bara för att ni hängt med ett tag och van med att fått jobba med bara plintar? ;)
Nej, men jag kan nog tänka mig att plint är att föredra.

//Patrik
 
Wago i alla andra dosor för min del
 
den vanliga kvadratiska plastdosan brukar jag välja utan plint och koppla med Ubåtar istället.
plinten tar sån jäkla plats.

den rektangulära som elmont nämner är rymlig och bra samt inte speciellt mycket fulare än den kvadratiska plastdosan, har provat dom några gånger, och då med dess medföljande plintar vilka var rymliga och bra, det var 6 plintplatser delat på 2 plintar med 3 platser i varje, så det fanns gott om utrymme, fick även plats med 2 ubåtar i den och en massa kabel (5 st EKRK 3G och 1st 5G till samma dosa)
IFÖ's runda porslinsdosor slår ju såklart designaspekten för min del men de är ruskigt trånga att koppla i och har dåliga plintar, men man kan klippa sönder originalplintarna och använda Ubåtar, dock omöjligt att klämma in mer än 4 ubåtar ändå.
 
Jag gillar inte Eljos dosa. Sätter i princip bara Elkos variant. Planerar man lite så rymmer man extremt mycket kabel i den.
 
Elko's kulodosa, som elmont visade. Absolut MED plint. Nästan enda gången jag inte kör Wago :p
 
electrocuted skrev:
IFÖ's runda porslinsdosor slår ju såklart designaspekten för min del men de är ruskigt trånga att koppla i och har dåliga plintar, men man kan klippa sönder originalplintarna och använda Ubåtar, dock omöjligt att klämma in mer än 4 ubåtar ändå.
Är det inte mantelklämmor även i deras nytillverkning av porslinsdosorna, det är ju isåfall en utmärkt klämma. Men en sån dosa kräver lite vana som naturligt nog inte många nu verksamma har.

I ursprungsfrågan tycker jag också att ELKO:n är bra och inte så oestetisk heller även om den är stor. U-båtar är bra i en sån om det inte är för många kablar, men om det blir mer än 4-5 har planeringen av kuhloinstallationen redan strandat.
 
GK100: jo det är det mycket riktigt, och det är egentligen inget fel på de klämmorna mer än att det är lätt för, som du säger, en ovan hempulare att dra klämmorna snett, jag lyckades med det 3-5 gånger i början av min hempularkarriär, men nu efter att ha dragit ett 50-80tal såna klämmor så sitter vanan inne;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.