Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Oj, oj, oj... vart är världen på väg..Fotografen skrev:
Men jag har faktiskt märkt skillnaden med Helacon jämfört med Wago 773. Jag tänker börja använda Helacon i stället, på grund av två saker.
1. Man sparar plats genom att man kan "stapla" tre stycken helacon på varandra i dosan. Försök göra det med Wago! Inte ens chans att det går!
2. Det går att stoppa in biledaren och då slipper man bära runt på både Wago 773 och torix.
//Patrik
electrocuted skrev:
Några av dem är halvt obrukbara. De har olika sorters snabbkopplingar, t.ex. 4-vägsuttagen har jag för mig funkar rätt bra, även att ta ut kabeln igen. Billigare modellen 2-v och 1-v är däremot värdelösa. Tacka vet jag Elko
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, jag var på en Solar-kväll och då berättade en säljare från Helacon att det är två stycken "tryckfjädrar" i jämförelse med Wago som bara har en som spänner åt ledaren. Därför var de godkända för mångtrådig-ledare.ybu skrev:
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
Och det är inga problem att trycka in dem heller? Kardelerna går in som de ska även på en RK?
Mycket möjligt att det går, men står det i deras produktbeskrivning att man får det? Att de lämnar en garanti på att det är godkända i X antal år?
Sitter och försöker hitta info om det på deras hemsida men där står endast "Enkel och fåtrådig ledare kan användas". Har du info på pränt där det står att det är godkänt och inte en säljares ord bara?
Sitter och försöker hitta info om det på deras hemsida men där står endast "Enkel och fåtrådig ledare kan användas". Har du info på pränt där det står att det är godkänt och inte en säljares ord bara?
^^ Vill gärna se det på papper också. Steget från att det går till att det är rätt är ganska långt. Du kan ju lyckas få in biledaren i en Wago 773 också.
Men om det är så så vore det ju underbart, då går jag över till HelaCon direkt.
Men om det är så så vore det ju underbart, då går jag över till HelaCon direkt.
Biledare går bra. RK däremot skulle jag använda annat för.ybu skrev:
Helacon har sagt att de är godkända för biledare.. muntligt iaf! RK däremot.. knappast!
tvinnar man biledaren hårt och sedan klipper änden med avbitaren så snittet blir rakt&fint så blir den lika styv som FK, jag har tryckt in biledaren i snabbkoppplingsklämman på eljo trend vägguttag, men då höll jag samtidigt inne knappen, sen provade jag att dra i biledaren och den satt som berget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag brukar använda Hiltidragaren till att tvinna biledaren. Då blir den hård som f*n.
Sedan går det, som sagt, lätt att koppla in den på snabbplinten i t.ex. armaturer.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Han sätter de väl i chucken?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Precis.
//Patrik
//Patrik