4 753 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Kulo
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skulle aldrig falla mig in att lägga kabel inne i väggarna men EKK är godkänd under vissa förhållanden (spikskydd mm) även ingjuten i betong, MEN är EKLK godkänd i vägg? OM EKLK är godkänd, skulle EKRK med mantelbiledare vara godkänd?
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kort och konsist SawSaw, men det var 2 frågor.
Är EKLK godkänd i vägg? Om inte förstår jag inte varför, man tillför ett extra skyddande skyddjordat hölje?? Kanske att jämföra med gamla pansarrör och FK.
Vad är numera skillnaden mellan EKRK med biledare och EKLK??
Prototypen
Är EKLK godkänd i vägg? Om inte förstår jag inte varför, man tillför ett extra skyddande skyddjordat hölje?? Kanske att jämföra med gamla pansarrör och FK.
Vad är numera skillnaden mellan EKRK med biledare och EKLK??
Prototypen
Förlåt mig, prototypen! Jag var lite för snabb.
EKLK är godkänd i vägg men inte EKRK'n. Det här är det helt och hållet tillverkaren som råder över, inte installationsreglerna och jag vet ingen tillverkare som säger att deras EKRK får förläggas i vägg/dolt. Alla säger fast, öppen förläggning inomhus i torra utrymmen. EKLK har iallafall tjockare isolering än EKRK.
EKLK är godkänd i vägg men inte EKRK'n. Det här är det helt och hållet tillverkaren som råder över, inte installationsreglerna och jag vet ingen tillverkare som säger att deras EKRK får förläggas i vägg/dolt. Alla säger fast, öppen förläggning inomhus i torra utrymmen. EKLK har iallafall tjockare isolering än EKRK.
Klicka här för att svara