4 454 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Kulo till väggbrytare
Om man drar kulo från en dosa ned till en väggbrytare och samma dosa sedan går till lampan, så blir ju fas i kulon till brytaren svart och tändtråden blå(!).
I dosan kommer sedan blå kopplas ihop med t.ex. vit till lampan.
Får man göra så? Känns inte helt bra.
I dosan kommer sedan blå kopplas ihop med t.ex. vit till lampan.
Får man göra så? Känns inte helt bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Jag fick backning på detta av elektrikern (som jag assisterar med kabeldragning). Byter man färg skall kabeln tejpas med rätt färg i dosan och armaturen, dvs överallt där den syns. En ganska billig åtgärd om man gör det under installationen.sverre skrev:
Detta är felaktigt tolkat av din elektriker.
Står i föreskrifterna att i flerledarkabel där ej annan färg finns får blå part användas för annat än noll. Grön gul får däremot aldrig användas till annat än jord, inte ens om den tejpas.
Står i föreskrifterna att i flerledarkabel där ej annan färg finns får blå part användas för annat än noll. Grön gul får däremot aldrig användas till annat än jord, inte ens om den tejpas.
Klicka här för att svara