298 läst ·
3 svar
298 läst
3 svar
Kulo. Blå som fas till en lampknapp.
Kulo/utapåliggande.
Matning kommer till en dosa, fas går ner i blå kabel till en lampknapp, upp till dosan, vidare till lampan i brun kabel.
Är det normalt att göra så ??
Bör den blå kabeln märkas om i en annan färg ??
Matning kommer till en dosa, fas går ner i blå kabel till en lampknapp, upp till dosan, vidare till lampan i brun kabel.
Är det normalt att göra så ??
Bör den blå kabeln märkas om i en annan färg ??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det är normalt. Man får använda blå som fas eller tändtråd där förväxling inte är möjlig. Detta har tolkats som att man får använda blå till annat i en kabel. Men man får inte använda blå FK i rör till annat än som neutralledare.
Man brukar inte märka om ledaren då det sällan blir bra och tydligt. Man bör helst kunna se båda ändar.
Man brukar inte märka om ledaren då det sällan blir bra och tydligt. Man bör helst kunna se båda ändar.
Det normala är att fast fas i en treledarkabel till en strömbrytare går i den vanliga fasfärgen i anläggningen, dvs brun eller svart i anläggningar efter ca 1973-75 typ. Före så kan det vara lite av varje i färgväg, men för det mesta antingen svart eller vit (med krånglet att då är den andra för det mesta tändtråd).
Och sen väljer man den blå som tändtråd, som sen övergår till fasfärg i första dosan (dvs brun eller svart).
Jag har svårt att påstå att det är fel eller tokfel att i den blå för föra obruten ström till strömbrytaren, och sen brun (eller svart) som tändtråd. Men "ingen" gör så, utan "alla" gör tvärtom, så det bör man fortsätta med, för att minska risken för framtida felkopplingar.
Den gröngula får aldrig användas till fast fas eller tändtråd, under inga som helst omständigheter.
Men som svar på din fråga, ja det är OK och ganska vanligt att den blå används på detta vis till en strömbrytare. Men det normala är då som tändtråd.
Den andra vanliga användningen av blå som annat än nolla är för att använda 4-ledarkabel till trefasmatning utan nolla, t.ex. en trefasmotor, då använder man blå som L3, och gulgrön som jord.
I övrigt finns det i princip inget fler fall där man använder blå till annat.
Och sen väljer man den blå som tändtråd, som sen övergår till fasfärg i första dosan (dvs brun eller svart).
Jag har svårt att påstå att det är fel eller tokfel att i den blå för föra obruten ström till strömbrytaren, och sen brun (eller svart) som tändtråd. Men "ingen" gör så, utan "alla" gör tvärtom, så det bör man fortsätta med, för att minska risken för framtida felkopplingar.
Den gröngula får aldrig användas till fast fas eller tändtråd, under inga som helst omständigheter.
Men som svar på din fråga, ja det är OK och ganska vanligt att den blå används på detta vis till en strömbrytare. Men det normala är då som tändtråd.
Den andra vanliga användningen av blå som annat än nolla är för att använda 4-ledarkabel till trefasmatning utan nolla, t.ex. en trefasmotor, då använder man blå som L3, och gulgrön som jord.
I övrigt finns det i princip inget fler fall där man använder blå till annat.
Tack.
Jag snyggade till nått en elektriker gjort för 20 år sen, vet inte om han bara haft fel grejer med sig, men det såg med ut som en amatör gjort det med fel kabel och skruv klammer.
Det var blå mellan dosan och knappen, och jag hade ingen kabel med andra färger, så det blev samma igen.
Nu är det kulokabel och kuloklamner och rakt draget, nästa så man tror att en elektriker gjort det 😉
Jag snyggade till nått en elektriker gjort för 20 år sen, vet inte om han bara haft fel grejer med sig, men det såg med ut som en amatör gjort det med fel kabel och skruv klammer.
Det var blå mellan dosan och knappen, och jag hade ingen kabel med andra färger, så det blev samma igen.
Nu är det kulokabel och kuloklamner och rakt draget, nästa så man tror att en elektriker gjort det 😉
Klicka här för att svara
