Jag håller på att renovera det gamla ”grisahuset”, dvs ett tillhörande uthus till mitt hus, båda från cirka 1910. Byter till gamla gjutjärnsfönster, som jag nu ska lämna in för blästring och målning. Utifrån de tidigare träfönstren kan jag se att de nog var gröna en gång i tiden, och jag skulle gärna ha grönt även nu på gjutjärnsfönstren. Men tycker grönt är vansinnigt svårt att få rätt! Jag skulle vara väldigt tacksam för förslag på en fin grön som kan passa, helst med NCS-kod. Se skissbilder för att förstå på ett ungefär hur jag tänker (en bild med en mer grön-grön och en mer grågrön). Putsen ska vara fortsatt vit, och trädetaljer faluröda. Huset är i Skåne. Boningshuset har idag ljusgrå fönster, vit puts och faluröda trädetaljer.
Tack snälla, vilket bra tips. Den ser riktigt fin ut! Jag ringer Ottossons imorgon och hoppas de vill dela med sig av NCS-koden. Jag hade såklart gärna haft linoljefärg men har inte tiden, så det blir till att gå på vad blästringsfirman erbjuder.F fribygg skrev:
Det ”traditionella” när man uteslutande målade med naturliga pigment och linoljefärg var väl 100% grönoxid. Går ju att ljusa upp med lite eller mycket vitt om man vill. 100% motsvarar ungefär S 7010-G10YL Linnea bygg&bo skrev:Jag håller på att renovera det gamla ”grisahuset”, dvs ett tillhörande uthus till mitt hus, båda från cirka 1910. Byter till gamla gjutjärnsfönster, som jag nu ska lämna in för blästring och målning. Utifrån de tidigare träfönstren kan jag se att de nog var gröna en gång i tiden, och jag skulle gärna ha grönt även nu på gjutjärnsfönstren. Men tycker grönt är vansinnigt svårt att få rätt! Jag skulle vara väldigt tacksam för förslag på en fin grön som kan passa, helst med NCS-kod. Se skissbilder för att förstå på ett ungefär hur jag tänker (en bild med en mer grön-grön och en mer grågrön). Putsen ska vara fortsatt vit, och trädetaljer faluröda. Huset är i Skåne. Boningshuset har idag ljusgrå fönster, vit puts och faluröda trädetaljer.
Denna kanske:L Linnea bygg&bo skrev:Jag håller på att renovera det gamla ”grisahuset”, dvs ett tillhörande uthus till mitt hus, båda från cirka 1910. Byter till gamla gjutjärnsfönster, som jag nu ska lämna in för blästring och målning. Utifrån de tidigare träfönstren kan jag se att de nog var gröna en gång i tiden, och jag skulle gärna ha grönt även nu på gjutjärnsfönstren. Men tycker grönt är vansinnigt svårt att få rätt! Jag skulle vara väldigt tacksam för förslag på en fin grön som kan passa, helst med NCS-kod. Se skissbilder för att förstå på ett ungefär hur jag tänker (en bild med en mer grön-grön och en mer grågrön). Putsen ska vara fortsatt vit, och trädetaljer faluröda. Huset är i Skåne. Boningshuset har idag ljusgrå fönster, vit puts och faluröda trädetaljer.
De har skrivit koden högst upp på hemsidanL Linnea bygg&bo skrev:
https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-ovedsgron/
NCS-kod: 5919-G37Y
Intressant, det visste jag inte. Ska kolla upp några lite ljusare varianter av den. Tack!krillek skrev:
Klicka här för att svara