8 401 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Kulo till strömbrytare, fråga om färg på kabel.
Jag funderar lite om hur man hanterar kulo till strömbrytare färgmässigt. Normalt vill man ju ha en brun kabel för fas och en i en neutral färg som t ex grå som tändkabel. Men jag har aldrig hittat kulo med färre kablar än tre och dessa är förstås blå, brun och gul/grön.
Är det ok att köra brun som tändkabel?
Eller duger det att färga om kabeln med eltejp i rätt färg i ändarna?
Är det ok att köra brun som tändkabel?
Eller duger det att färga om kabeln med eltejp i rätt färg i ändarna?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Brun fas ner, blå tändtråd upp. Standardprocedur att göra så.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, i en kabel (inte FK i rör) där det inte finns en neutralledare, och där risk för förväxling inte finns.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
