Jag försöker hitta ett smidigt sätt att dra av och på mitt pooltäcke eftersom jag vägrar att lägga 100 000 på ett fult pooltak :-)

Den bästa lösningen hittills är ett par gamla golfbagshjul, som har en liten knapp som gör att hjulen går att låsa (snurrar med aluminiumröret) eller är olåsta och kan snurra även om aluminumröret inte snurrar. Se bild.

Golfbagshjul fäst vid ett aluminiumrör med ett halvt uppvecklat pooltäcke, mot bakgrund av trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerar faktisk ganska bra men har vissa begränsningar. Dels är infästningen i aluminiumröret väldigt dålig, endast en M6 centrumskruv, och när täcket ligger på så är det svårt att förankra hjulen på ett snyggt sätt så att ekipaget inte blåser iväg (har hamnat nere i poolen vid ett tillfälle). Eftersom diametern/omkretsen på hjulet skiljer sig från aluminiumrörets så går det inte att rulla av/på täcket enbart genom att rulla hjulen över poolen på ett enkelt sätt, vilket var min ursprungliga plan.

Har därför kommit fram till slutsatsen att en fast placerad ställning vid poolkanten nog är det bästa trots allt. Men jag vill att aluminiumröret ska snurra så nära friktionsfritt som möjligt mha kullager, men kan inte komma på hur jag bäst löser konstruktionen. Dvs jag vill fästa aluminiumröret i en fast ställning så att röret kan snurras utan stor kraft (kanske sätta en liten motor för skojs skull om lösningen blir bra).

Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan komma med tips och förslag på lösning.

Det enkla vore väl att tillverka 2 röradaptrar till befintligt rör så man får en axel ut på varje sida, och sen köpa 2 lagerhållare med lager. Men ska du sen motorisera behöver du remmhjul, kugghjul el liknande för att driva.
Jag skulle nog även om det nog kostar lite mera kolla på markisrör och hållare för markiser. Till markisröret kan man köpa en rörmotor (en motor som är i röret) den tar ingen plats alls, och är enkel att koppla in.

Edit: Röret du har kanske är ett markisrör ?? Svårt att bedöma storleken på bilden.

Tack. Det där med att motorisera är inte så viktigt, hade mest varit lite kul. Kommer ändå att krävas att en mänsklig hand är närvarande.

Röret kommer från ett upprullningsstativ, där röret löpte i en U-formad profil men jag har knäckt den ena profilen och det var ganska trögt att veva upp rullen. Rörets diameter är 70 mm utvändigt.

https://www.welldana.se/aluminiumror-3-x-2-700-mm-f-32-001010.html

Jag tror att två sådana här lagerblock hade fungerat bra. Men kommer inte på något smart sätt att fästa aluminiumröret i blocken.
Aluminiumröret har olika storlek i ändarna eftersom det är delat på mitten, ett mindre rör är instucket i ett större som är 70mm.

Ett grått lagerblock i gjutjärn med inbyggda kullager, märkt med 'P204' för fastsättning av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs jag behöver gå från diametern 20 mm (eller 25 mm) till ca 70 mm.

F
H Hantlangaren skrev:
Jag tror att två sådana här lagerblock hade fungerat bra. Men kommer inte på något smart sätt att fästa aluminiumröret i blocken.
Aluminiumröret har olika storlek i ändarna eftersom det är delat på mitten, ett mindre rör är instucket i ett större som är 70mm.

[bild]
Dvs jag behöver gå från diametern 20 mm (eller 25 mm) till ca 70 mm.
Svarva två massiva insatser i alu då som bankas in och svetsas eller skruvas i respektive rörända.

Och du hittar fö riktigt snygga pooltak för halva den kostnaden du tycker att ett fult kostar..... svenskbyggda med kullaglagrade vagnar i ristfritt stål. Zabra.se

Äger tyvärr ingen svarv. Zabra.se var intressant, tack för tipset!

image.ashx
Blir nog billigare än ovanstående alternativ.

Lagerbocken kostar 149 kronor på Jula så tveksamt om det blir så mycket billigare med en färdig upprullare, och den uppfyller inte mina önskemål. Den är varken kullagrad eller avsedd för fast montering.

H Hantlangaren skrev:
Lagerbocken kostar 149 kronor på Jula så tveksamt om det blir så mycket billigare med en färdig upprullare, och den uppfyller inte mina önskemål. Den är varken kullagrad eller avsedd för fast montering.
Klor och syror oxiderar söder det mesta på ett badhus. Lager behöver vara i syrafast rostfritt eller ännu bättre nylon. Även syrafast rostfritt kan börja rosta över tid.

Hej där. Löste du detta sen? Letar lösning för att göra en egen upprullning.

Lösningen är att köpa delar till en terassmarkis
Finns både gavelbeslag och drivbildningar för detta röret

Del av en terrassmarkis, möjligen ett gavelbeslag eller drivbildning, i en teknisk ritning.

wrang wrang skrev:
Lösningen är att köpa delar till en terassmarkis
Finns både gavelbeslag och drivbildningar för detta röret

[bild]
Hmm. Har du några mer exakta sökord? :) försöker söka på gavelveslag och drivbildning. Men kanske är typ reservdelar markis jag ska leta efter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.