Ö
Österlen1

#1
Medlem· 1 inläggigår 18:30
Köpte fastighet 2015 bestående av 2 skånelängor.
En av längorna byggdes 1995, bygglov för denna sökt som garage uthus, ingen slutbesiktning gjordes. Bygglovsritningarna var inte överensstämmande med hur det såg ut vid köpet, varken exteriört eller interiört. 75% av boyta på 100 kvm var vid köpet möblerad som boende (gästhus). 2016 gjordes en enkel ombyggnad , huset delades av på mitten och två badrum gjordes. Sökt bygglov i efterhand, remiss på väg ut. I remissen står att detaljplanen medger kryssmark, får endast bebyggas med garage/uthus.
Huset står där som sagt sedan 1995 med huvudsaklig användning gästbostad.
Någon som har erfarenhet av något liknande?

Som trådskapare kan du markera bästa svaret.
 
  • Vit skånelänga med rött tegeltak, möbler och cyklar utanför på en grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställer några följdfrågor för att se om jag förstått rätt och för att kunna ge ett vettigt svar;

Ägaren på nittiotalet sökte lov för garage/uthus (vilket detaljplanen tillät) och fick det beviljat? Inget slutbevis finns (det var med den lagstiftningen inget krav för att få ta byggnaden i bruk). Sen har byggnaden ”med tiden” blivit mer gäststuga/boende än garage och så var det när ni köpte huset? Gjorde ni sen som nya ägare 2016 de ytterligare ändringar? Hur kommer det sig att ni inte då sökte lov då, utan nu i efterhand prövas saken? Vad är det som prövas i lovet? ”Ändrad användning från garage till bostad” eller något annat? Vad är det för remisser du refererar till? Är gästhuset ett komplement till bostadshuset eller skulle det kunna används som ett självständigt boende? Finns te x kök?
 
Det finns Trinettkök! Är en komplementbygnnad, ingen ugn och inga tvättmöjligheter. Det var inrett som gästhus, fullt möblerat även med sängar Inga kokmöjlighetet. Fick ett muntligt svar från kommunen att bygglov inte skulle behövas. Ändrad användning är det som prövas.
De förändringar som gjordes 2016 var en vägg i mitten av huset, två badrum och Trinettkök. I övrigt är planlösningen precis som vid köpet.
Remiss som skickas ut till myndigheter och grannar.
 
Ö Österlen1 skrev:
Det finns Trinettkök! Är en komplementbygnnad, ingen ugn och inga tvättmöjligheter. Det var inrett som gästhus, fullt möblerat även med sängar Inga kokmöjlighetet. Fick ett muntligt svar från kommunen att bygglov inte skulle behövas. Ändrad användning är det som prövas.
De förändringar som gjordes 2016 var en vägg i mitten av huset, två badrum och Trinettkök. I övrigt är planlösningen precis som vid köpet.
Remiss som skickas ut till myndigheter och grannar.
Hur kommer det sig att kommunen nu kräver att ni ska lämna in lov som ska prövas?
 
Anmälan från en granne.
 
M MetteKson skrev:
Hur kommer det sig att kommunen nu kräver att ni ska lämna in lov som ska prövas?
Anmälan från granne. Tvist om tomtgränsen, hon godkänner inte kommunens utmätning av tomtgränsen.
 
Ö Österlen1 skrev:
Anmälan från granne. Tvist om tomtgränsen, hon godkänner inte kommunens utmätning av tomtgränsen.

Ok, och efter anmälan gjorde byggnadsnämnden bedömningen att bygglov krävs? Hur gick resonemanget? Är anmälande granne en av de som ska höras i processen?

Gränsen har väl för övrigt inget med bygglovet att göra?
 
Tomtgränsen är anledningen till den uppkomna situationen. Jo klagande granne kommer att höras. Jag vet inte hur resonemanget gick.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.