När jag drar ex. ovansidan på fingret så att det vidrör både metalldelarna på min microvågsugn och ugnen så känns det strävt och man känner stickningar. Misstänker någon krypström och det borde rimligen vara något fel, eller? Allvarligt fel?

När jag tar en voltmeter och tar ena proben på microns och andra på ugnens metalldelar så visar displayen 1,2 V (vid växelström V~). Fast kan man verkligen känna så lite som 1,2V?

Ska man ta hit en fackman (elektriker) för det eller har ni andra tips?

Det kanske är krypströmmens vecka för vi har (minst) två liknande trådar just nu. Ditt symptom tyder på att micron eller ugnen saknar sin skyddsjord. Är det någon skillnad när micron/ugnen går? Ugnen kan ju vara fulnollad också.

Så ohmmät mellan höljet på dessa och skyddsjorden i ett uttag som du vet fungerar så får vi se. Även om saknad skyddsjord är allvarligt behöver inte situationen vara allvarlig - de krypströmmar du känner kan vara orsakade av EMC-filter i apparaterna. Det är i så fall ofarliga strömmar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det kanske är krypströmmens vecka för vi har (minst) två liknande trådar just nu.
...och alla trådar är dina ser jag nu :) Med så många liknande symptom är det kanske värt att se över anläggningen i sin helhet. Om det t.ex finns flera elcentraler i huset kan det vara en dålig ledning däremellan. Kanske har en hel central tappat sin skyddsjord. Så du bör nog ta hem någon som kan se detta på plats. Det kan också vara tre helt orelaterade fel, t.ex bastun har nog ingen koppling till det övriga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag gjorde ett ryck med att skriva inlägg för de olika sakerna jag upplever problem med som är elrelaterat för att ta tag i det. Sen är jag medveten om att två av inläggen är likartade, men som jag ser det behöver inte vara relaterade och därför har jag valt att separera till olika inlägg som även bör bli bättre när/om man söker. Inte alls meningen att spamma forumet - hoppas det är OK :)

Nu har jag mätt mellan höljet och jord med följande resultat:

Jag ställde in multimetern på 200 i "Ohm-området".

Microhöjle - Jord i vägguttag: Multimetern reagerar inte
Ugnshölje - - Jord i vägguttag: Nu reagerar multimetern och mätningen varierar mellan 0 - 110 Ohm.

Jag provmätte en espressomaskin med chromat hölje inkopplad i ett annat uttag i köket. Där varierade mätningen också.

Vad är förväntat resultat när man Ohmmäter?

Du ska mäta upp nära 0 ohm mellan höljena på två jordade apparater. I ditt fall verkar micron helt sakna skyddsjord, det är inte bra. Fortsätt med att ohmmäta mellan jordblecket i det uttag som micron sitter i och den "jord i vägguttag" som du använde ovan. Felet kan ju ligga i anslutningssladden till micron, eller så är uttaget fel.

Att du får varierande värden mellan ugn och uttag är inte heller bra. Du ska mäta nästan 0 ohm där också. Det tyder på att det finns en potentialskillnad mellan dessa delar. Du kan ju...nä det är nog bäst att låta en elektriker gå igenom hela anläggningen. Rapportera gärna vad han hittar!

Tack för svar! Jag är glad att jag tog tag i detta, även om jag inser att något verkar rejält knasigt. Jag har ju haft planer på att byta ut all el/kablage mot nytt och få allt jordat samtidigt. Får fundera på om det blir så att jag ber en elektriker komma ändå innan projektet med att byta ut all el + central drar igång...

Jag testade även att mäta jord i uttag mot chassi på tvättmaskin. Ingen reaktion på multimetern.

Jag får komma ihåg att rapportera vad utfallet blir/blev!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.