Isolering av krypgrund

harry73
Projekttråd eller fråga?

Jag är själv arkitekt och har rätt god kunskap om äldre hus. Men jag har svara sättningsproblem i en timmerbyggnad
och har behov av att både lyfta huset, isolera krypgrunden och bottenbjälklaget. När jag reparerade huset för 15 år sedan tog jag upp alla golv och ersatte den äldre blindbotten som var rötskadad. Huset är från 1700-talet vilket innebär att timmerstommen bärs av en kallmur tätad med bruk.

Golvbjälklaget har separata bärlinor. Nu måste jag således lyfta både stomme och golvbjälklag. Konstruktionen är svår att tilläggsisolera underifrån. Innergolvet ligger i jämnhöjd med med den murade grunden. Det finns således en påtaglig köldbrygga som är svår att åtgärda. Mot marken ligger ett två decimeter tjockt lager lecakulor, så grunden är relativt torr.

Jag funderar nu på att försöka isolera ytterligare mot marken samt mot grundmuren så att jag får en "värmegrund". Bjälklaget är isolerat med nytt spån så risken för fukt bör vara liten. Eventuellt bör man lägga ett plastskikt ovan lecan för att minska markfukten. Jag har också funderat på att fylla hela kryputrymmet längs yttermurarna med cellplastkulor i en "korv" av textil. Cellplastkulor är mycket flyktiga.

Det är och också tänkbart att isolera mot grund och trossbotten med skum som sprutas. Men det är tveksamt anser jag. Huset kommer även framöver sätta sig och då kommer sprickor att uppstå. Det är också tveksamt att "klistra" skum i en äldre konstruktion, Skulle en läcka uppstå i huset kommer det att bli omöjligt att torka ut utan ta upp golven, rötrisken är stor. Det skulle även finnas risk för kondens. Principen är fel. Lufttäta skikt bör sitta på konstruktionens varma sida.

Så jag vill få insiktsfulla råd av kunniga personer med erfarenhet av problematiken.

Olof

vad är svåra sättningsproblem och hur mycket fryser du? Att det blir snett och vint i gamla hus är en sak och likaså att det kanske inte är helt enligt dagens isoleringsstandard. Allt detta brukar man få ta så min undran är liksom hur allvarligt allting är?

Så fort jag hör nåt om skum som sprutas in ringer ju alla varningsklockor som finns typ. Oftast gör man ju problemen större än vad de är. Kompisen kanske har ett jättenytt passivt hus som har 25grader inne för 80kr i månaden och så vill man ha lika själv typ och så vill man börja ändra men oj mitt hus är från 1700 och det vart lite krångligt det här.......

Tack för svar och frågor. "Svåra sättningar" handlar i detta fall om att gaveln mot en åker med tunga maskiner och täckdikning sjunkit omkring 20 cm. När vi rustade upp huset för 15 ärr sedan lyfte vi ca 15-20 cm men sättningen har fortsatt. Grundmuren står förmodligen på en rustbädd på tjocka lerlager. Grundvattensänkning pga täckdikning är troligen en anledningen. En ask nära gaveln kan bidra. Troligt är att sättningen kommer att fortgå om man inte förstärker grunden. Möjligen skulle man kunna riva en del av grundmuren och gjuta en platta (etappvis) eller alternativt påla. Båda dyrbara och arbetskrävande åtgärder.

Svårigheten att förbättra isoleringen skulle kunna minska genom att gjuta platta i marknivå och mura ny mur med lecablock t.ex. och göra en varmgrund under knappt halva huset. Där grundmuren idag är högst. I den del där sättningen är mindre påtaglig och kryputrymmet lägre skulle man kunna fylla på med lecakulor, lägga ett tätskikt mot mark och grundmur samt ovan detta isolera med lösull eller cellplastkulor i täta säckar. Skum ställer jag mig tveksam till. Möjligen polyuretanskum som tätning, kantisolering.

Åtgärderna måste göras så att det går att justera huset vid nya sättningar samt går att komplettera tätning och isolering vid behov. ( Det måste också gå att ventiler/torka ut isoleringen vid en eventuell läcka).

Ett annat problem är att vi idag har både möss och råttor som vi har haft svårt att bli av med. Vi har hjälp av Antisimex med detta. Att sätta igen håligheter är en viktig aspekt.

En bidragande svårighet är att här finns inga släta ytor och räta vinklar. Om man först monterar ett mjukt tätskikt skulle man naturligtvis kunna isolera med polyuretanskum utan att skummet skulle sitta direkt mot den ålderdomliga konstruktionen. Det skulle då vara helt reversibelt och relativt enkelt att avlägsna. Men metoden är dyr. Det måste göras så att det med säkerhet håller.

Kom gärna med synpunkter. Det ser jag fram emot!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.