Hej!

Har nyligen köpt hus och där sitter det en Corroventa avfuktare som installerades av tidigare ägare. På kontrollpanelen inomhus lyser lampan "fuktighet för hög". Felsökte och då hittade jag att utblåsslangen hade gått av samt att sensorn till hygrometern låg på marken. Detta är återgärdat nu, men lampan lyser fortfarande.

Stoppade ner en mätare och luftfuktigheten ligger runt 50% och om jag förstått det rätt så är avfuktaren inställd på att den ska avfukta om fuktigheten överstiger ca > 65%. Avfuktaren går dock konstant och lampan varnar att fuktigheten är för hög.

Något tips på vad jag kan felsöka?

Du har ju ett vred på hygrometern där du ställer in vid vilken fuktighet den ska starta, vrid upp den lite tills den stoppar avfuktaren.

Har vridit upp vredet på hygrometern till max. Kontrollpanelen säger dock fortfarande att fuktigheten är för hög. Min egna mätare säger ca 50%.

Luften som kommer ut från avfuktaren är varm.

Hör du att den snurrar och luften ur den är varm så fungerar avfuktningsdelen. Men styrningen verkar kass. Sitter kondensatorer inne i kontrollpanelen som kan vara kassa. Men enklast är väl om du plockar bort styrningen och tar med den till en trevlig liten elektriker och låter dom mäta på bänken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.