P Puffen Ingarö skrev:
Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.
Miljömålen sätts ju efter satellitmätningar av hur mycket, och vilka typer av, växthusgaser som mäts upp i atmosfären.
Det betyder att de som tyckte att det är en bra idè att sko sig själva genom att skita i att återvinna på rätt sätt direkt påverkar mitt diesel/bensinpris, min flygskatt, att det nu är förbjudet för mig att installera värmepumpar, att jag har betalt plastpåseskatt, allt som läggs på i kostnader och skatter för att några enstaka idioter inte förstår konsekvenserna av sitt handlande!
Var har du läst att man använder sattelit?
 
A Alexn72 skrev:
Så det är okej att installera en värmepump med nån av dessa gaser utan cert😅😉
Tror vi båda vet svaret

Men... r600a...
[bild]?
Varför inte?
 
returen returen skrev:
nja det är ju inte riktigt sant för så mycket läcker inte de flesta bilarna
några enstaka lik kan komma upp i de volymerna
dessutom har alla ny modeller de senaste 15?åren R1234yf som då inte påverkar
De har R134a
 
K karlmb skrev:
De har R134a
eller r1234yf
 
K karlmb skrev:
Inte direkt va?
nä 5 dagar om man skall vara exakt
 
DonPablo DonPablo skrev:
Såna här svin som saboterar för alla. Man kan aldrig åka dit för att göra jobbet korrekt!, givetvis är det penagarna som räknas, inget annat.
när det finns metoder för detta sedan 30 år
 
returen returen skrev:
nä 5 dagar om man skall vara exakt
Har du räknat på det? Vi jämför här metan med köldmedia.
 
returen returen skrev:
allt är ju sant på nätet...
Nej, långt från allt.
Men du kanske inte sett filmerna från de länderna. De återvinner ALLT (märkligt nog inte gasen) bra på så vis, men metoderna för återvinning kan diskuteras.
Barn sitter och slår sönder kompressorerna för att skilja metallerna, smälta och återvinna.
 
Isakare Isakare skrev:
Man behöver inte spekulera, det finns filmer på nätet hur de gör. De öppnar ventilen eller slår av ett rör med hammare, så är det löst.
Vi kör kompressorer till Stena. Då har vi först tömt dem på olja sedan mal de bara ned dem.
 
E Emanuel01 skrev:
Vi kör kompressorer till Stena. Då har vi först tömt dem på olja sedan mal de bara ned dem.
Och för någon månad sedan var Stena Recycling i Halmstad i blåsväder efter det kommit fram att de anställda tvingades arbeta i moln av tungmetallhaltigt damm. Trots många år av påtryckningar hade inte företaget bättrat sig.
 
Isakare Isakare skrev:
Nej, långt från allt.
Men du kanske inte sett filmerna från de länderna. De återvinner ALLT (märkligt nog inte gasen) bra på så vis, men metoderna för återvinning kan diskuteras.
Barn sitter och slår sönder kompressorerna för att skilja metallerna, smälta och återvinna.
jo det kommer upp en polak i en audi och hämtar alla kompressorer frågade vad han skulle ha dessa till
jo han tog hem dessa till polen där hans barn öppnade och tog ur kopparn, bara lite kancerogen olja....
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har du räknat på det? Vi jämför här metan med köldmedia.
nä vi jämför CO2
 
returen returen skrev:
nä vi jämför CO2
Ekvivalenter ..
 
Magnus E K
Jobbigt detta. Om man inte kan lita på att en värmepump (eller annan kylmaskin) tas om hand på rätt sätt efter att den lämnats på ÅVC kan man ju inte köpa dem. Så vad ska man göra? Återgå till enbart elpannan när nuvarande LLVP tjänat ut? Blir högre elräkningar men det får man väl ta.
 
Dock är detta förhoppningsvis ett övergående problem när då när de olika HCF och HFO-sopporna byts ut till HC-baserade soppor (propan (R290) och Isobutan (R600a) och eventuellt propylen (R1270) i volymprodukterna som LLVP och lite fördröjt även för BVVP och LVVP. Många FLVP använder sedan många år redan idag R290 (propan) - inte helt smärtfritt för tillverkarna av dessa då det är bara typ sista 10 åren som man började att tillverka kompressorer enkom för just R290, innan dess fick man efter bästa förmåga använda R22/R407C/R404A kompressorer med R290 och det var olika problem som ofta har med smörjning att göra i kompressorerna....

Givetvis finns HFC och HFO-sopporna kvar en tid framöver, men med mindre saluförda volymer så kommer de bli jättedyra per kg och allt mindre intresse av kunden att köpa pga. priset och flera av dem är redan satta på att man endast får använda renad begagnad köldmedel och ingen nytillverkad köldmedel vid service vilket gör att priserna stiger på det som är kvar ute i maskinerna och kommer det bli slagsmål om detta - lite förvånande att återvinningsföretagen inte tar hand om dessa ännu av ren girighet då detta kommer att med tiden bli värdefull tillgång att sälja, men prisbilden är kanske inte ännu att man får bra betalt för att lämna in återvunnen köldmedel...

Dessutom har EU bestämt att klassa flertal av dem som PFAS och skall över tid tas bort från marknaden i och med att dess nedbrytningsprodukter i atmosfären ger 'evighets-kemikalier' som TFA (Trifluoracetat) som i princip inte bryts ned alls så fort det regnat ned i hav och mark (de bryts med bara genom fotokatalys av solens UV - men för att det skall ske så måste det upp i luften i atmosfären igen och den enda naturliga situationen är att det piskas upp i sjörök vid hårt väder och sedan utsätts för solljus och en beräkning på detta med dom halterna som fins idag i havsvatten så räknas det det i ental kilo per år räknat sammanlagt över samtliga havsytor), och det släpps ut tusentals ton med HFO-köldmedel som ger dubbelt så mycket TFA som nedbrytningsprodukt än tidigare använda R134a.
 
  • Gilla
Krille200 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.