Enda gången jag använt en kylmontör för att installera värmepump (det ingick i köpet) så klippte han ledningarna till den gamla och lät gasen strömma ut i fria luften "kopplingarna brukar sitta så jävligt när de är gamla ändå".

Då kände jag att det där lagbrottet jag begick när jag monterade en QC-maskin på garaget var rätt negligerbart..

• Gilla
  • Haha
  • Wow
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hoppas att företaget får en otroligt fett bötesbelopp så att de går i konkurs!
Cheferna ska få sparken, likaså ägarna.
Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.
Miljömålen sätts ju efter satellitmätningar av hur mycket, och vilka typer av, växthusgaser som mäts upp i atmosfären.
Det betyder att de som tyckte att det är en bra idè att sko sig själva genom att skita i att återvinna på rätt sätt direkt påverkar mitt diesel/bensinpris, min flygskatt, att det nu är förbjudet för mig att installera värmepumpar, att jag har betalt plastpåseskatt, allt som läggs på i kostnader och skatter för att några enstaka idioter inte förstår konsekvenserna av sitt handlande!

• Gilla
Morgan1 och 2 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Enda gången jag använt en kylmontör för att installera värmepump (det ingick i köpet) så klippte han ledningarna till den gamla och lät gasen strömma ut i fria luften "kopplingarna brukar sitta så jävligt när de är gamla ändå".

Då kände jag att det där lagbrottet jag begick när jag monterade en QC-maskin på garaget var rätt negligerbart..
Det där kan inte stämma.

Man backar ju systemet så att gasen inte längre finns fritt i rören.
Så att han klippte innebar att han bara klippte just röret. Gasen var redan på avsedd plats.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Aftonbladet följde idag upp artikeln med ett avslöjande om Svensk Freonåtervinning som marknadsförs som miljövänliga från början till slut. De skeppar kompressorerna till Pakistan för återvinning och hur miljövänlig hanteringen där är kan man ju spekulera i.

• Gilla
  • Haha
Morgan1 och 4 till
  • Laddar…
L least skrev:
Gasen var redan på avsedd plats.
Det kan vi knappast veta något om.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
De skeppar kompressorerna till Pakistan för återvinning och hur miljövänlig hanteringen där är kan man ju spekulera i.
Lika bra som på skeppskyrkogårdarna?
Flera stora fartyg ligger uppdragna på en strand, sannolikt en skeppskyrkogård, med havet i bakgrunden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Lika bra som på skeppskyrkogårdarna?
[bild]
En tragisk syn där småbarnen river asbestisoleringen ur vraken.😥

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Lappen sa det iaf.
Det var som fan...
en gammal hederlig freon
ser man inte varje decennium

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Om vi sammanfattar.
Du får inte röra en värmepump om du inte betalar pengar för att vara "certifierad"
Tex dessa R600A R290

Men skulle man stuka foten så kan man gå in på närmaste apotek och köpa kylsprej som innehåller både dessa och spreja direkt ut i naturen utan certifikat...

Vad är det jag inte förstår?
de två gaserna är tillsvidare undantagna då de har 1 i GWP
R600a hittar du inte i en värmepump, R290 börjar iofs att dyka upp i luft/vatten

P Puffen Ingarö skrev:
Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.
Miljömålen sätts ju efter satellitmätningar av hur mycket, och vilka typer av, växthusgaser som mäts upp i atmosfären.
Det betyder att de som tyckte att det är en bra idè att sko sig själva genom att skita i att återvinna på rätt sätt direkt påverkar mitt diesel/bensinpris, min flygskatt, att det nu är förbjudet för mig att installera värmepumpar, att jag har betalt plastpåseskatt, allt som läggs på i kostnader och skatter för att några enstaka idioter inte förstår konsekvenserna av sitt handlande!
VA! syntes plastpåsarna från satelit

• Haha
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
P Puffen Ingarö skrev:
tyvärr är det tyckarna i EU som inte ser helheten de silar mygg och sväljer elefanter.
Var värre är att de de är så långt uppskjutna i DUMAN så de ser bara till sina egna arvoden.
de tjänar mer som kommissionär än på hederligt arbete

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En tragisk syn där småbarnen river asbestisoleringen ur vraken.😥
det är nog den minsta tragiken i denna handlingen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad betalar du?
kashieda kashieda skrev:
Du låter väldigt insatt. Vill du berätta mer om hur ni arb

E Emanuel01 skrev:
Tvekar på att de blir något. Välrenommerade bolag tar in offerter där jag bor och lokala bolag blir inte ofta valda sen ringer de till oss för att få ok från miljö ö hälsa från kommun. Så ibland räddar vi kund som vi har service avtal från dryga böter. Sen är det olika beroende på kommun, ibland kan det vara kanske 5000kr för fel beskrivning av aett aggregat. Men ibland

Ja men deras fisar bryts ned snabbare samt att de inte innehåller pfas.
CO2 är CO2 oavsett vad det kommer ifrån
Pfas kan de väl släppa ut om de inmundigar detta via vatten eller grönt i närheten av ett vindkraftverk

returen returen skrev:
Vad betalar du?
Du kan få ett par gamla pumpar att sniffa på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.