9 596 läst ·
113 svar
10k läst
113 svar
Krossar värmepumparna så att köldmediet sprutar ut
Enda gången jag använt en kylmontör för att installera värmepump (det ingick i köpet) så klippte han ledningarna till den gamla och lät gasen strömma ut i fria luften "kopplingarna brukar sitta så jävligt när de är gamla ändå".
Då kände jag att det där lagbrottet jag begick när jag monterade en QC-maskin på garaget var rätt negligerbart..
Då kände jag att det där lagbrottet jag begick när jag monterade en QC-maskin på garaget var rätt negligerbart..
Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.Huddingebo skrev:
Miljömålen sätts ju efter satellitmätningar av hur mycket, och vilka typer av, växthusgaser som mäts upp i atmosfären.
Det betyder att de som tyckte att det är en bra idè att sko sig själva genom att skita i att återvinna på rätt sätt direkt påverkar mitt diesel/bensinpris, min flygskatt, att det nu är förbjudet för mig att installera värmepumpar, att jag har betalt plastpåseskatt, allt som läggs på i kostnader och skatter för att några enstaka idioter inte förstår konsekvenserna av sitt handlande!
Det där kan inte stämma.J jliljeha skrev:Enda gången jag använt en kylmontör för att installera värmepump (det ingick i köpet) så klippte han ledningarna till den gamla och lät gasen strömma ut i fria luften "kopplingarna brukar sitta så jävligt när de är gamla ändå".
Man backar ju systemet så att gasen inte längre finns fritt i rören.
Så att han klippte innebar att han bara klippte just röret. Gasen var redan på avsedd plats.
Aftonbladet följde idag upp artikeln med ett avslöjande om Svensk Freonåtervinning som marknadsförs som miljövänliga från början till slut. De skeppar kompressorerna till Pakistan för återvinning och hur miljövänlig hanteringen där är kan man ju spekulera i.
de två gaserna är tillsvidare undantagna då de har 1 i GWPA Alexn72 skrev:Om vi sammanfattar.
Du får inte röra en värmepump om du inte betalar pengar för att vara "certifierad"
Tex dessa R600A R290
Men skulle man stuka foten så kan man gå in på närmaste apotek och köpa kylsprej som innehåller både dessa och spreja direkt ut i naturen utan certifikat...
Vad är det jag inte förstår?
R600a hittar du inte i en värmepump, R290 börjar iofs att dyka upp i luft/vatten
VA! syntes plastpåsarna från satelitP Puffen Ingarö skrev:Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.
Miljömålen sätts ju efter satellitmätningar av hur mycket, och vilka typer av, växthusgaser som mäts upp i atmosfären.
Det betyder att de som tyckte att det är en bra idè att sko sig själva genom att skita i att återvinna på rätt sätt direkt påverkar mitt diesel/bensinpris, min flygskatt, att det nu är förbjudet för mig att installera värmepumpar, att jag har betalt plastpåseskatt, allt som läggs på i kostnader och skatter för att några enstaka idioter inte förstår konsekvenserna av sitt handlande!
tyvärr är det tyckarna i EU som inte ser helheten de silar mygg och sväljer elefanter.P Puffen Ingarö skrev:Mtp hur mycket Sverige får böta varje år för att vi inte uppfyller våra klimatmål tycker jag bötesbeloppets storlek ska reflektera detta.
Var värre är att de de är så långt uppskjutna i DUMAN så de ser bara till sina egna arvoden.
de tjänar mer som kommissionär än på hederligt arbete
CO2 är CO2 oavsett vad det kommer ifrånE Emanuel01 skrev:Tvekar på att de blir något. Välrenommerade bolag tar in offerter där jag bor och lokala bolag blir inte ofta valda sen ringer de till oss för att få ok från miljö ö hälsa från kommun. Så ibland räddar vi kund som vi har service avtal från dryga böter. Sen är det olika beroende på kommun, ibland kan det vara kanske 5000kr för fel beskrivning av aett aggregat. Men ibland
Ja men deras fisar bryts ned snabbare samt att de inte innehåller pfas.
Pfas kan de väl släppa ut om de inmundigar detta via vatten eller grönt i närheten av ett vindkraftverk