Hej!

Jag har en taklampa med U-bygel som jag vill hänga i taket. Då den ska hängas över matbordet vill jag använda mig av befintlig krok som redan finns. Jag har försökt hänga U-bygeln i kroken, men det glappar mot taket så klart. Går det att på något smidigt sätt anpassa upphängningen så att jag kan använda mig av kroken så att jag slipper borta nya hål i taket?
Jag vet att Ikea brukar ha sådana lösningar till sina taklampor iallafall..
(Elen kopplas i vanlig dosa med kontakt lite längre bort från kroken jag tänkt hänga lampan i).

• Taklampas U-bygel över en grå dyna, avsedd för upphängning i takkrok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
Böj plåten på mitten neråt så blir det tightare mot taket

ok, men hur kan jag få till så att lampan hänger från kroken? Om jag böjer bygeln som ett ’V’ så kommer den ändå inte kunna hänga från kroken. Jag funderar om man ska fästa något liknande som man brukar ha på Ikeas lampor som på bilden.

• Hand håller en taklampsfäste mot taket med synliga kablar och en krok som väntar på installation.
    Skapa konto
5
Tjao jag vet inte, prova.
Byt ut kroken mot en kortare skruv annars

Byta kroken mot en skruv?

Ska prova. Får se till att köpa en skruv med samma dimensioner som kroken så tänker jag mig att det borde hålla samma vikt som en krok för taklampa

Ja, det hade varit bra, om hålet till takkroken hade samma dimensioner, vilket den inte har så klart. Ska till Clas Ohlson och prova lyckan och se om vi hittar en skruv som är 7 mm med samma längd som den delen som hamnar i taket från kroken...

• Gilla
ider76
  • Laddar…
Eller så köper du en lös takkrok och sågar av kroken någon mm innan den bredare delen å gör ett spår i sågytan, vips så har du gjort en egen skruv som passar.

Jag har gjort så några gånger, tyvärr ingen bild

Äntligen! Tack för snabba svar! Bytte till skruv istället för krok. Lampan väger bara 3 kg, och kroken ska hålla för 15 kg, så tänker att nya skruven med samma mått som skruven borde göra samma effekt tack vare pluggen. Nu blir det till att dölja sladden bara så är detklart :)

• Designad taklampa fastsatt med skruv, synlig sladd längs taket i ett kök.
    Skapa konto
  • Gilla
Elmaser och 2 till
  • Laddar…
chinilini chinilini skrev:
Äntligen! Tack för snabba svar! Bytte till skruv istället för krok. Lampan väger bara 3 kg, och kroken ska hålla för 15 kg, så tänker att nya skruven med samma mått som skruven borde göra samma effekt tack vare pluggen. Nu blir det till att dölja sladden bara så är detklart :)
Hej! Jag är ute efter att göra exakt likadant (byta krok mot skruv för att hänga upp lampa).

Får jag fråga vilken typ av skruv du använde, och om det behövs något utöver det?

Själva bygeln på lampan jag har ser likadan ut som din på bilden. Trädde du igenom skruven i mellersta hålet?

Tack på förhand!

E Errol Elmas skrev:
Hej! Jag är ute efter att göra exakt likadant (byta krok mot skruv för att hänga upp lampa).

Får jag fråga vilken typ av skruv du använde, och om det behövs något utöver det?

Själva bygeln på lampan jag har ser likadan ut som din på bilden. Trädde du igenom skruven i mellersta hålet?

Tack på förhand!
Hej! Nu var det ett tag sen jag gjorde detta. Men vill minnas att jag gick med kroken till Clas Ohlson och köpte bara en skruv med samma diameter och längd så räckte det. Trädde nog skruven i mellersta hålet.

• Gilla
Elmaser
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Jag får nog börja där och göra likadant helt enkelt. Det kommer bero på vilken skruv jag lyckas hitta, men förhoppningsvis ett som passar hålet i bygeln då kroken är för smal för det även i krokens bredaste del. Eller om jag behöver komplettera med en mutter eller bricka som är större än hålet. Det kan de nog hjälpa mig med om jag tar med krok och bygel till byggvaruhuset.

• Hand som installerar en taklampa; visar metallskena, krokar och exponerade kablar som hänger från taket.
    Skapa konto
Mikael_L
  • Gilla
Elmaser
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrivit förut, de där gamla krokarna har ofta 1/4 UNC-gäng.
Börjar vara svårare att få tag på.

Här kan man köpa 1/4" krokar
[länk]
Och ett doslock där man kan sno skruven ifrån, om man inte hittar på något annat ställe
[länk]

art.nr är samma som e-nummer, och alltså lätt att söka på.
Grymt! Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.