Hej,

Vi har under 7 års tid renoverat vår 70 tals och nu har vi noterat att en större vägg har krökt sig (röd markering) :

mrqvOWx.jpg

Väggen är trä/spånskiva/gips och sträcka sig ner i källaren där den övergår till hålsten. Lägger man en rätskiva vertikalt på väggen på entréplan så kan man se att den kröker sig in mot badrummet ca 1-2 cm på mitten. Defekten avtar ju närmare trappans början man kommer. På motsvarande sida(badrum) är väggen kaklad och det sitter blandare, duschdörr samt handdukstork. Även här kan man se att väggen kröker sig 1-2 cm åt samma håll. Det finns dock inga synliga defekter, kakel och fog är hel och duschdörrarna har inbyggd anpassning.

Första tanken är att väggen varit krökt när badrummet byggdes(innan vi flyttade in) MEN alla dörrar är bytta för något år sen och man kan se att karmen(grön 1 på bild) också är krökt, karm 2 grön är rak!?

Andra tanken är att rören inne i väggen till blandaren läcker. Det är dock mycket spånskiva och man borde då se en "svullnad" i stället för att väggen bågnar.

Hallen renoverades för några år sen, övergången från källare(hålsten) till entréplan(trä) var inte jämn. För att lösa detta satte vi armerad renoveringsgips som vi böjde :

Cr1O5uj.jpg
DbtGIl0.jpg
FKJALKX.jpg

Detta gjordes genom att först sätta fast gipsskivorna i hålstenen sen limma och sätta en hel drös med skruvar i träväggen. Även om resultatet blev bra så finns det ett litet hålrum bakom gipsen där den bockas över till entréplan väggen. Har dock svårt att se att detta skulle orsaka defekten vi nu ser.

Är detta något vi borde utreda vidare? Och isåfall hur? Föreligger det några risker med dagens läge?

Är det inget som stör i övrigt så lev med det .syns det med blotta ögat eller, kostar skjortan om ni skulle förändra det

Vad är armerad renoveringsgips? Aldrig hört talas om

Kan spånskivorna ha expanderat/rört sig av vädrets variationer eller varma vattenledningar inne i väggen?

I vårt hus är inte en enda vägg rak. Allt är spånskiva, masonit eller träfiberskiva från 1930-50-talet. Det är lite utmaning att tapetsera med tapeter som ska ligga kant i kant och att sätta upp lister, men annars är det inget som märks.

J jonaserik skrev:
Är det inget som stör i övrigt så lev med det .syns det med blotta ögat eller, kostar skjortan om ni skulle förändra det
Det stör inte och inget som syns, jag tänker mer i banorna om det kan föreligga större risker, ex att väggen bär sämre.

C claym skrev:
Det stod något i stil med "glasfiberarmerad kärna" och skivorna gick att böja ganska mycket utan att de knäcktes, d.v.s inte alls som vanliga gipsskivor.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Kan spånskivorna ha expanderat/rört sig av vädrets variationer eller varma vattenledningar inne i väggen?

I vårt hus är inte en enda vägg rak. Allt är spånskiva, masonit eller träfiberskiva från 1930-50-talet. Det är lite utmaning att tapetsera med tapeter som ska ligga kant i kant och att sätta upp lister, men annars är det inget som märks.
Bra fråga, det måste vara rejält kraft eftersom den bockat karmen till innerdörren. Det verkar inte vara något riktigt problem än men om den böjt sig 1-2 cm på par år så undrar man ändå vad som är på gång.

Jag la märke till det genom att badrumsdörren är rak men karmen bågnar och då började jag kolla runt med rätskivan vilket snabbt visade omfattningen av problemet. Men i övrigt är det inget som stör än.

En tanke var att detta troligen är en bärande vägg och att den fått för mycket belastad och därmed börjar vika sig.

• Gilla
claym
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Bra fråga, det måste vara rejält kraft eftersom den bockat karmen till innerdörren. Det verkar inte vara något riktigt problem än men om den böjt sig 1-2 cm på par år så undrar man ändå vad som är på gång.

Jag la märke till det genom att badrumsdörren är rak men karmen bågnar och då började jag kolla runt med rätskivan vilket snabbt visade omfattningen av problemet. Men i övrigt är det inget som stör än.

En tanke var att detta troligen är en bärande vägg och att den fått för mycket belastad och därmed börjar vika sig.
Jag tycker att det låter osannolikt att reglarna i en bärande vägg skulle böja sig av belastning. Det är inga blompinnar vi pratar om, utan rejält tjocka reglar. Jag undrar om sådana ens kan böjas.

Jag tror mer på att skivmaterialet har rört sig. Så mycket behövs det inte för att böja ett dörrfoder. Det behöver inte betyda att det fortsätter att bli sämre, snarare kan det gå fram och tillbaka med årstiderna om det alls händer något mer. Ni kan ju prova att trycka (hårt) på det där det bågnar ut och se om det sviktar mot reglarna.

Jag har provat trycka lite på kakel men det verkar sitta som berget, vill inte trycka allt för hårt här för då riskerar man kanske ha sönder kakel och fuktspärr. Trodde faktiskt inte kakel och fog tålde att böjas på det viset.

Reglarna är med största sannolik vanliga 45x45 som i resten av huset, de är tunnare än dörrkarmen.

Skrivmaterialet i hallen är 10 mm masonitskiva + 6 mm renoveringsgips. Gipsen är skruvad med kort skruv i masonit, hur masoniten är fäst vet jag inte. Hela toaletten är renoverad, de har haft nere väggar och golv så här har man troligen satt vanlig dubbel gips.

Men oavsett, det låter inte som att detta är något jag behöver fundera över så jag låter det vara. I grunden handlade det främst om att utreda ev. risker, ex fukt, mögel eller till och med ras(då jag antar att det är en bärande vägg).

Om våggen är byggd med 45 x 45 så är det inte en bärande vägg :) Så vitt jag vet är det 45 x 95 eller mer i bärande väggar (någon kunnigare får rätta mig om jag har fel).

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Är det ett prefabhus med 45*45 reglar i väggen så är det säkert liknande som hos mig.
tunna reglar, inte ens cc60 utan cc120 med "pappreglar" i mellan och så tunn 10mm tjock masonit eller nått sånt.
Börjar man hålla på med väggarna skruva upp gips osv börjar det kröka och ha sig efter en tid. Samm hände för mig en gång så efter det´alltid tagit ner väggskivor och allt och gjort om väggarna för att inte råka ut för samma på fler ställen.

Detta är ett Gullringhus.

När vi renoverade köket öppnade vi upp alla väggar för att dra el och stoppa in isolering(ljudisolering) och där var det 45x45 reglar overall, det var inte heller några cc60 utan ganska sporadiskt lite här och där. För att uppnå cc60 så fick vi fälla in en hel del reglar själva av samma dimensioner.

Samtliga innerdörrar som är satta på entréplan har haft en karm som är 68 mm vilket stämt ganska bra överens med regel 45 mm + 2 masonitskivor på 10mm vardera.

Väggen det handlar om här går mitt i huset så det är möjligt att den är extra förstärkt. Tjockleken idag på det är ca 97mm. Mot hallen vet jag att det sitter 6 mm renoveringsgips + 10 mm masonitskiva, inne på badrummet vet jag inte men troligen sitter det gips, spärr och såklart fix och kakel. Skulle jag gissa så är det över runt 60 mm för reglar om ens det.

Redigerat:
T TheGame skrev:
så efter det´alltid tagit ner väggskivor och allt och gjort om väggarna för att inte råka ut för samma på fler ställen.
Vilket jobb att bygga om alla väggar när man byter boende! :surprised:

C claym skrev:
Alla tunna gipsskivor, som t ex renoveringsgips, är armerade genom att man blandar in glasfiber i gipset. Annars skulle dom gå av vid normal hantering på bygget.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket jobb att bygga om alla väggar när man byter boende! :surprised:
Ja det kanske lät lite fel i mitt inlägg menade så klart där jag renoverat eftersom :D

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Om det nu är så att väggen faktiskt bågnat i efterhand, hur kan det vara att kakel eller kakelfog inte har spruckit? Visst borde den inte vara så pass flexibel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.