Byggahus.se

Kritiken mot amorteringskravet

1. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    Bättre affär idag att bo amorteringsfritt och efter några år plocka hem en bra slant i vinst vid försäljningen och investera den i ett nytt hus och fortsätta låta bli att amortera. När man till sist inte orkar bo i ägt boende, plockar man ut vinsten och ökar på så sätt pensionen. :D

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 307 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag tänker bara på mig själv och min bekantskapskrets. Samtliga fick flytta till Stockholm efter avslutade studier, fanns inte ett jobb i Skåne där man egentligen ville bo. Det handlar ju också om vilken typ av jobb man vill ha och det är ett faktum att många företag väljer att lägga sina huvudkontor i Stockholm. Har man lagt 3-4 år på att utbilda sig till ett yrke så känns det ganska viktigt att börja jobba i det yrket också.

Till skillnad från Kinberg Batra så är jag uppväxt i en liten by i Småland, flyttat runt en del i landet och lärt mig av erfarenheten.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholms län · 362 inlägg

PurreP

Medlem

Inte så mycket marmor i en kåk för 6-7 miljoner.

Du får ungefär något som detta för de pengarna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-gribbylund-taby-kommun-pallgrand-4-7010738

1 timmes pendling till T-centralen

• Laddar…
  4. L
    Medlem · Gotland · 1 049 inlägg

lbgu

Medlem
    Fast vad är det för bekvämlighet som finns i Stockholm. Mitt intryck av Stockholm är att det är rätt vanligt att stockholmare har restider till jobbet som skulle få norrlänningar med 10 mil till jobbet att skaka på huvudet. Hur bekvämt är det att tillbringa mer än en timme bara på att ta sig till jobbet. Sen ska du hem med.

Angående imponeringsfaktorn: Finns det verkligen särskilt många som blir imponerade ifall man säger att man bor i Stockholm. Jag tvivlar.

5. rickardg
    Elektroniktokig · Rönninge · 639 inlägg

rickardg

Elektroniktokig
    Amorteringskravet är rimligt (givet hur det ser ut just nu), har alltid varit så att om inte folk kan tänka "rätt" själva och lever "farligt" införs det regler som styr upp saker och det blir mer och mer sådana regler med tiden inom allt fler områden.

Ett prolem med bostäder nu är att det även varit en hel del inflation i vilken standard man har på bostäderna, dyra ytskikt och byte av kök och badrum till allt exklusivare nivå och ibland verkar det vara i tron om att det är en investering när det snarare rör sig om en driftskostnad när renoverandet sker så ofta men de ständigt stigande bostadspriserna gör att folk inte blir drabbade av det så mycket av det då de ändå får igen pengarna vid försäljning.

Håller med Marlen i Stockholmsdeatten att det är där jobben finns för högutbildade (utom för vissa yrken som behövs överallt som tex skola &vård) och det är därför man flyttar dit, men även runt en del andra universitetsstäder då företagen som behöver utildad personal etalerar sig där det finns utbildade människor. Vi hade ett tag funderingar på att flytta nånstans mer lantligt men för min del var det extremt glest med jobb iaf för min del så det var svårt att ordna.

6. E
    Anonym

Emilen

Anonym
    Känns som extremt dåligt timing!

7. H
    Medlem · Stockholm · 1 171 inlägg

Hubbe2

Medlem
    Min fundering är hur mkt det faktiskt kommer pressa priserna nedåt, om jag som sitter med hus men vill byta efter att reglerna införts så hamnar man helt plötsligt i regelverket och måste amortera, det kommer påverka rörligheten, färre lediga hus kommer öka priserna och troligen dämpa den minskningseffekt som införandet drar med sig. I alla fall i Stockholmsregionen.
    Sen på frågan hur så många barnfamiljer har råd med 6-7 miljoners hus så kommer många få det kämpigt om/när räntan börjar komma upp mot 3-4% igen. 2% ökning på ett 5miljoners lån ger ju 8333kr/mån i ökade kostnader, det kan bli svettigt....

8. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 137 inlägg

HasseTeknik

Medlem
  9. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

Ludwig

Medlem
    OT men jag kan inte låta bli. .

Ok... som högutbildad akademiker med 6år på LITH bor jag i Dalsland och jobbar i Norge. Jag hade inga problem att få ett högkvalificerat jobb. Vare sig i Norge eller i Dalsland. Har prick en timma i bil till jobbet nu men har väldigt låga boendekostnader och en bra boendemiljö på landet.

Folk måste göra upp med vanföreställningen att alla jobb finns i storstaden för det stämmer lika dåligt som att jorden är platt.

On topic: Klart man ska amortera så lånet minskar, så man blir mindre skuldsatt. Livet kan fort ändras.

10. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 847 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Tja, vissa av oss är födda här och har hela familjen här. Och partnerns hela familj. Och partnerns jobb, som i allt väsentligt bara finns i Stockholm. Ingen skulle bli lyckligare än vi om folk kunde hitta någon annan stans att bo så att vi slipper uppdrivna huspriser... Själva har vi provat att bo i mindre städer båda två och det är inte direkt något vi längtar efter...

11. P
    Medlem · bd · 187 inlägg

pekk@13

Medlem
    Först driver dom upp kostnaden för hantverkare med rot sedan grinar dom att ingen har råd att bygga nytt

12. S
    Medlem · N/A · 230 inlägg

sin

Medlem
    Är det någon större skillnad från hur kraven är från (de flesta) bankerna i dag? Man kräver att man ska klara en viss ränta (ex 4% + på nuvarande räntenivå) och en amorteringstakt på ex. 50 år. Sen kanske man inte kräver denna amortering i praktiken utan man kräver motsvarande i sparande etc.

Sen kan det tyckas att detta krav kommer i precis fel tillfälle då ekonomin behöver boostas och inte bromsas.

Sen håller jag med Marlene om att de flesta jobben finns i Stockholm, nästan alla storbolag har sina huvudkontor i Stockholm, hela finansbranchen är centrerad här och de flesta myndigheterna finns också i Stockholm (för övrigt en sorts Stockholmsbidrag från övriga landet), så även om det finns jobb utanför Stockholm är urvalet och därmed karriärmöjligheterna och tryggheten om man blir av med jobbet mycket mindre i ex. Umeå än i Stockholm.

13. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 104 inlägg

falkn

Byggveteran
    Det finns ju dock andra storstäder i Sverige än Stockholm där det finns gott om jobb för de med utbildning. Jag själv bor i Malmö och visst är priserna höga, men med två okej inkomster så klarar man sig ändå bra och de flesta har råd att köpa sig ett hus om de vill, om än kanske inte inne i staden med 5-10 min pendling till jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.