87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag känner inte till att det arbetslag som jobbade hos oss dumpade avfall, tvärtom diskuterade vi lite hur vi skulle ta hand om granresterna, beslöt att jag tog hand om det själv. Sedan din synpunkt om modernt slaveri som jag inte vet var du får den ifrån vad det gäller den här gruppen. Förmodligen bygger den på generalisering och hörsägen. Killarna var effektiva, kunniga och visste helt klart vad de gjorde, proffs helt enkelt. Välbetalda eller dåligt betalda - ingen aning. Men jag undrar vad ett svenskt trädgårdsbolag eller bonde betalar sina gästarbetare - helt klart inte är det några höga löner.
Man kan ju ställa sig frågan vad som är hörsägen eller inte, kan vi få se bilder på det utförda arbetet kanske? För att regga sig på ett forum enbart för att skriva positiva saker om något brukar inte direkt vara så trovärdigt.
Så om man avviker från den stora "massan" av inlägg är man inte trovärdig? Eller ska man vara etablerad forummedlem för att tas på allvar?Nerre skrev:
Näe Nerre, det var ingen listig kommentar av dig.
Det ä väl inte direkt ovanligt att det dyker upp nyreggade folk här som lovordar div leverantörer och bolag.Flamman skrev:
Det ter ju sig jättekonstigt att man reggar sig på forumet och går in och skriver et jättepositivt inlägg om något som den stora massan vet om är skit.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske enklast (men lite elakt
) att be Lennart L att lägga upp en bild på kvittot/fakturan från stenläggaren här.
Men jag instämmer:
Det låter otroligt gulligt att sitta och äta pizza med "chefen" och hans skollovslediga barn.
(Har sällan läst värre trams om ni ursäktar uttrycket)
Men jag instämmer:
Det låter otroligt gulligt att sitta och äta pizza med "chefen" och hans skollovslediga barn.
(Har sällan läst värre trams om ni ursäktar uttrycket)
Det finns uppenbart en viss kultur i det här forumet och den känns inte helt sympatisk.
Kanske var och en skall ta och överväga vad den skriver som bygger på egna erfarenheter och kunskap och vad som bygger på vad man hört andra säga eller på generaliseringar.
Åter igen, jag refererar endast till vad jag känner till och som gäller hos mig och dom närboende som jag talat med och området ligger i Gustavsberg utanför Stockholm som jag redan sagt.
och konkret till KnockOnWood, Pumba och Nerre berätta gärna om era egna erfarenheter av det vi pratar om kvalitetn av arbeten och vandel hos utländska stensättar entreprenörer.
Kanske var och en skall ta och överväga vad den skriver som bygger på egna erfarenheter och kunskap och vad som bygger på vad man hört andra säga eller på generaliseringar.
Åter igen, jag refererar endast till vad jag känner till och som gäller hos mig och dom närboende som jag talat med och området ligger i Gustavsberg utanför Stockholm som jag redan sagt.
och konkret till KnockOnWood, Pumba och Nerre berätta gärna om era egna erfarenheter av det vi pratar om kvalitetn av arbeten och vandel hos utländska stensättar entreprenörer.
Om nu någon har positiva erfarenheter från dessa irländska plattsättare är det väl bra att de får komma till tals utan att misstänkliggöras. Annars riskerar forumet att bli ett PK-forum där bara de med "rätt" åsikter får vara med. De som avviker mobbas ut genom att de misstänkliggörs och förlöjligas.Pumba skrev:
Jag har en granne som fick en stenmur gjord av en sånn firma, den är lite vågig i överkant nu 8 månader senare.Lennart L skrev:Det finns uppenbart en viss kultur i det här forumet och den känns inte helt sympatisk.
Det skiljer sådär 20-30cm mellan högsta toppen och lägsta dalen på benders megawal.
tidigare kunde man med lätthet stoppa in handen mellan vissa av stenarna, men det fick grannen plocka ner och försöka rätta till.
Jag är generellt sätt emot slaveri och skattemygel mm, det gör att vi i framtiden inte kommer ha några jobb kvar i landet då rumänska tiggare, bärplockare, lastbilschaufförer, kakelgubbar och plattsättare utför dåliga jobb till rena svältlöner.
Personligen är jag jävligt less på allt vad billigt skit heter...
Men det du inte verkar förstå är att ingen finner det trovärdigt att det bara dyker upp en anonym person och lovordar nått till skyarna.Flamman skrev:Om nu någon har positiva erfarenheter från dessa irländska plattsättare är det väl bra att de får komma till tals utan att misstänkliggöras. Annars riskerar forumet att bli ett PK-forum där bara de med "rätt" åsikter får vara med. De som avviker mobbas ut genom att de misstänkliggörs och förlöjligas.
Skulle du själv anlita rumänska stensättare utifrån referenserna av en endaste person som enbart reggat sig på forumet för att prata gott om dessa?
Då får man nog lägga upp väldigt mycket bevis för att jag ska finna det trovärdigt, bevisligen är det ju få forumsmedlemmar som har några positiva erfarenheter.
Det kan ju rent av vara ett gäng stensättare som betalt någon för att skriva positivt om dem för att de ska få mer jobb, reklam kallas det väl vanligtvis.
Heder till Pumba som svarar konkret och uttrycker en förståelig åsikt som jag delar. Dåliga jobb och svält löner = inte bra.
Men jag drar själv inte alla svenska byggjobbare över en kam och säger att alla är dåliga bara för att det finns en del som gör dåliga jobb.
Så åter igen - de som jobbat i vårt område har ett gott rykte och använder lokala grannar som referens. Så en rekommendation är kanske att prata med någon som de har gjort jobb hos förut - det minskar kanske risken något.
Men jag drar själv inte alla svenska byggjobbare över en kam och säger att alla är dåliga bara för att det finns en del som gör dåliga jobb.
Så åter igen - de som jobbat i vårt område har ett gott rykte och använder lokala grannar som referens. Så en rekommendation är kanske att prata med någon som de har gjort jobb hos förut - det minskar kanske risken något.
Lennart L har gjort ett inlägg som visade en annan erfarenhet från denna grupp av utländska stensättare, där han uttryckte en positiv bild av ett väl utfört jobb. Bara för att det stora flertalet har en annan uppfattning (varav ett fåtal en personlig erfarenhet) behöver det inte betyda att Lennart L därmed är en irländsk bulvan?Pumba skrev:Men det du inte verkar förstå är att ingen finner det trovärdigt att det bara dyker upp en anonym person och lovordar nått till skyarna.
Skulle du själv anlita rumänska stensättare utifrån referenserna av en endaste person som enbart reggat sig på forumet för att prata gott om dessa?
Då får man nog lägga upp väldigt mycket bevis för att jag ska finna det trovärdigt, bevisligen är det ju få forumsmedlemmar som har några positiva erfarenheter.
Det kan ju rent av vara ett gäng stensättare som betalt någon för att skriva positivt om dem för att de ska få mer jobb, reklam kallas det väl vanligtvis.
Att det är flest inlägg med negativa erfarenheter/åsikter betyder bara att det är de som skriver. När nu dessutom Lennart L blir ifrågasatt och häcklad, inbjuder det knappast övriga forummedlemmar med positiva erfarenheter att skriva om dessa då det medför risk för att bli utsatt för samma behandling.
Om Lennart L istället bemöts med lite respekt och hyfs från er med en annan erfarenhet så kan det istället bli en konstruktiv och informativ dialog på forumet.
Att behöva bevisa sin trovärdighet med en massa "bevis" för att man har en annan erfarenhet, det låter för mig väldigt väldigt omständigt. Kanske man ska genomgå ett kredibilitetstest innan man kan godtas som forummedlem?
Att deras löner är låga med svenska mått mätt hör väl egentligen inte hit, eller? Visst riskerar det att slå ut svenska hantverkare, men i vilken bransch har sådant INTE skett? Och svenska sjuksköterskor jobbar i Norge ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det finns en kultur här, som är ganska fastetsad, och den innebär att vi inte vill bli lurade av fagra ord av nya användare, som bara har ett syfte, att promota ett företag eller en produkt som inte egentligen kan stå på egna ben.Lennart L skrev:
Det är väl inte så konstigt? Är du helt omedveten om hur mycket lurendrejerier som pågår runt om i vårt land.
Så om du vill få lite trovärdighet i ditt förhärligande av dessa säsongsarbetare så skall du nog visa lite konkreta fakta!
1. Var det svartjobb, eller har du ett kvitto eller en faktura? Det är ju faktiskt punkt ett!