87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Min chef berättade om en granne i sitt område som anlitade dessa skojare för att asfaltera sin uppfart. En svensk firma skulle ha i runda slängar 80 - 90k medan våra irländska vänner nöjde sig med 30k. Min chef, som jobbade hemma denna dag höll ett öga på dessa herrar och kund se hur de gjorde minimalt underarbete och sedan lade på ett asfaltslager så tunnt att solen kunde skina igenom.
När de var klara såg resultatet förvisso bra ut men det var fullt av rester av byggmassor spridda runt uppfarten. En av barnens cyklar var stulna. Byggmassor dumpade bredvid den lokala fotbollsplanen. Efter vintern hade uppfarten totalt kolappsat med nedsjunkna partier, asfalt som lossade i stora sjok etc.
Summa summarum blev grannen inte populär pga nedskräpningen i området, uppfarten kommer han behöva göra om och cykeln fick han väl köpa ny. Totalt blir det en kostnad kring 110-120k.
När de var klara såg resultatet förvisso bra ut men det var fullt av rester av byggmassor spridda runt uppfarten. En av barnens cyklar var stulna. Byggmassor dumpade bredvid den lokala fotbollsplanen. Efter vintern hade uppfarten totalt kolappsat med nedsjunkna partier, asfalt som lossade i stora sjok etc.
Summa summarum blev grannen inte populär pga nedskräpningen i området, uppfarten kommer han behöva göra om och cykeln fick han väl köpa ny. Totalt blir det en kostnad kring 110-120k.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Så här ser det ut efter asfaltsläggarnas framfart, artikel i Expressen.
http://www.expressen.se/gt/sa-har-ser-det-ut-efter-asfaltslaggarna/
http://www.expressen.se/gt/sa-har-ser-det-ut-efter-asfaltslaggarna/
Jag skulle önska mig att Expressen och andra upprördhets-producenter kunde fokusera på affärsmetoder istället för att raljera om deras etnicitet. Av det här kan man lära sig t ex "om det är för billigt för att vara sant, då är det det", eller "there is nothing like a free lunch". Det finns en massa oärliga affärsmetoder (själv gör jag just nu om en dränering som jag fick billigt) - men var människor kommer ifrån har inte mycket med det hela att göra.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Eller så kallar men en gris för en gris.
Varför ska etniciteten inte kunna skrivas ut?
Varför ska etniciteten inte kunna skrivas ut?
För att så många i det här landet inbillar sig att om en irländare är dålig på att lägga asfalt så är alla irländare dåliga på att lägga asfalt.hantverkare1 skrev:
Det är ungefär lika meningsfullt som att skriva vad det var för färg på deras skor.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Skulle dom istället skriva bara asfaltsläggare så skulle väl alla asfaltsläggare bli bemötta med misstänksamhet?
Anser ni också det är fel om polisen går ut med ett signalement på en brottsling och skriver tex afrikanskt ursprung?
OBS!!!!!!!
Pk-maffian kan lugna ner sig!
Jag skrev INTE att alla afrikaner är brottslingar!!!!
Anser ni också det är fel om polisen går ut med ett signalement på en brottsling och skriver tex afrikanskt ursprung?
OBS!!!!!!!
Har inget med PK att göra bara normal mental sanitet och intellektuell hederlighet. Dina försök att glida med senaste exemplen hedrar dig inte.hantverkare1 skrev:Skulle dom istället skriva bara asfaltsläggare så skulle väl alla asfaltsläggare bli bemötta med misstänksamhet?
OBS!!!!!!!
Detta är egoism. Min uppfart blir bra men på beskostnad av vad? Hela systemet hänger på att man betalar skatt. Vill man inte vara med o betala ska man inte ha förmånerna av ett skattesystem heller. Era barn går väl i skolan. Ni blir väl sjuka. Vem betalar det?
Det är väl upp till läsaren att avgöra?GK100 skrev:
Nu var det ju inte heller etniciteten som beskrevs, utan snarare nationaliteten.
Personligen kan jag tycka att denna information tillför en extra dimension, jämfört med att bara skriva "asfaltsläggare" (som lika gärna skulle kunna ha varit ett gäng killar från NCC).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst tillför det något!GK100 skrev:
Det ger dig en litet tips att när folk med irländsk dialekt kommer och knackar på och vill asfaltera skall du vara lite extra uppmärksam
Har du gått på det där att alla är lika?
Men annars är väl huvudrådet: Köp inte Expressen!
Jag tror att de flesta har förstått att de flesta kommer från en liten etnisk grupp i Irland och England som i Sverige kallas för kringresande eller asfaltsläggare eftersom de gjorde asfaltsarbeten till för några år sedan. De utnyttjar sedan personer från olika länder som söker arbete. Dessa får i sin tur låg lön eller ingen alls. Däremot får de mat och uppehälle och bor i de sämsta vagnarna på deras självtagna campingplatser. Det bör den som utnyttjar dem tänka på och inte bara att det ska vara billigt för dem. Det finns bra och dåliga som kallar sig hantverkare i olika länder och även i Sverige.