26 973 läst ·
40 svar
27k läst
40 svar
Kriminella grannar, vad gör man?
Ge mig ett bättre ord att använda så byter jag gärna till en synonym. Inga problem.I Ironside skrev:
Har du ett bättre ord än gnällspik för det du beskriver, så berätta. Ett ord som precis som "gnällspik" dessutom kan användas för att beteckna personer som klagar på någon annans ordval trots att de förstår innebörden.
Det jag menar är att man inte blir en "gnällspik" bara för att man har åsikter i en enskild fråga. "Gnällspik" blir man först när man gång på gång framför invändningar om sådant som andra mest ser som bagateller eller ickeproblem.Bönhas skrev:
Ge mig ett bättre ord att använda så byter jag gärna till en synonym. Inga problem.
Har du ett bättre ord än gnällspik för det du beskriver, så berätta. Ett ord som precis som "gnällspik" dessutom kan användas för att beteckna personer som klagar på någon annans ordval trots att de förstår innebörden.
Alternativa ord skulle kunna vara överkritisk eller nitiskt kritisk i det här fallet, men egentligen har vi inga belägg för att det stämmer. Vi får nog avvakta och se om TS utvecklar sitt resonemang, om det nu kommer någon fortsättning.
En eldpil?O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Hyr ut till en familj med 12 ouppfostrade ungar som far runt överallt och skriker.Eller till någon som ger sång/pianolektioner till nybörjare.Eller operasångare/sångare som behöver öva skalor. Rlker familj med tre tonåringar med varsin A-traktor utrustad med megahögtalare och stor vänkrets.Eller någon som vill bygga en mindre hönsgård i trädgården för att få färska ägg till frukost, naturligtvis med högljutt galande tupp.Finns många möjligheter att ge igen på tider då grannarna vill sova.😀O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Det är ju väldigt omogna svar till ett allvarligt problem.M marikristin skrev:Hyr ut till en familj med 12 ouppfostrade ungar som far runt överallt och skriker.Eller till någon som ger sång/pianolektioner till nybörjare.Eller operasångare/sångare som behöver öva skalor. Rlker familj med tre tonåringar med varsin A-traktor utrustad med megahögtalare och stor vänkrets.Eller någon som vill bygga en mindre hönsgård i trädgården för att få färska ägg till frukost, naturligtvis med högljutt galande tupp.Finns många möjligheter att ge igen på tider då grannarna vill sova.😀
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Polisen kan inte göra så mycket i normal fallen.
Men en anmälan enligt miljöbalken kan få fart på det hela.
Det är föga känt att miljölagstiftningen ofta är ett betydligt kraftfullare verktyg än polisen.
För att anmäla grannar enligt miljöbalken för störningar som inte är ringa eller tillfälliga, kontakta din kommun för att få reda på vilken tillsynsmyndighet som är ansvarig.
Miljöbalken handlar om att skydda människors hälsa och miljön, och kommunen kan förelägga om försiktighetsmått eller vidta andra åtgärder.
Innan du anmäler till kommunen bör du prata med grannen och dokumentera störningarna
Men en anmälan enligt miljöbalken kan få fart på det hela.
Det är föga känt att miljölagstiftningen ofta är ett betydligt kraftfullare verktyg än polisen.
För att anmäla grannar enligt miljöbalken för störningar som inte är ringa eller tillfälliga, kontakta din kommun för att få reda på vilken tillsynsmyndighet som är ansvarig.
Miljöbalken handlar om att skydda människors hälsa och miljön, och kommunen kan förelägga om försiktighetsmått eller vidta andra åtgärder.
Innan du anmäler till kommunen bör du prata med grannen och dokumentera störningarna
Som vilket ordval man gör. Jag tycker du var överkritisk eller nitiskt kritisk i det här fallet. Men det är lugnt.I Ironside skrev:
Grejen är att det verkar som du inte läste vad jag skrev och det verkar inte som du förstod.
Min poäng var att TS bör undvika att framstå som en gnällspik i grannens ögon. För att lättare få gehör för sina synpunkter på ljudnivå mm.
Jag har alltså inte kallat någon för gnällspik.😀
Som sagt var verkar det som att du missuppfattade det jag skrev när du recenserade mitt ordval. Kanske skulle jag uttryckt mig ännu tydligare.😀I Ironside skrev:
Sälj huset till grannarna. Dom kanske vill utöka sin klubblokal. Winn winn!O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Hur det går till att ingen vill köpa ditt hus pga grannarna? Om granntomten förvandlats till förvaringsplats för diverse mer eller mindre skrotiga bilar och kanske en och annan husvagn och grannarna själva sitter på trappen och röker och dricker öl mitt på dagen tror jag många skulle dra sig för att köpa ditt hus.I Ironside skrev:Men du säger alltså att det nu är svårt att sälja huset och att värdet sjunkit med en miljon enbart på grund av grannarna? Det låter oerhört extremt. Hur går det ens till? Är det ett känt gäng som etablerat klubbhus där? Har de oväsen dygnet runt? Jag har svårt att föreställa mig att grannar kan påverka värdet så mycket utan att det handlar om uppenbara och grova lagöverträdelser.
Det förekommer häromkring, men här kostar inte husen så mycket att de kan sjunka en miljon i värde, däremot blir de osäljbara. Därför undrar jag också om de hyr, de borde inte ha råd att köpa ett så pass dyrt hus.
Vad gör man det är lika där jag bor men om det är li överallt för att Sverige är ett gamgstersamhälle då spelar det väl ingen roll vart man flyttar?O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Men är grannarna kriminella, att polis varit där kan bero på många faktorer från andra grannar som tycker de är störande till att hämta någon till förhör, frihetsberöva? Att de är gapiga och lever rullan är inte kriminellt.
Lär känna några poliser, bjud in dem och deras kollegor på AW en kväll i veckan (helst den kvällen när det brukar vara stökigt hos grannen) och låt de parkera med sina tjänstebilar på gatan.O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Om dina grannar inte har rent mjöl i påsen blir de nog fundersamma över att du har kontakt med en massa poliser och håller lägre profil framöver. Värt att testa !
Varför skriver sådant nonsens, det är inte till någon hjälp! Poliserna skulle inte låta sig utnyttjas, de är yrkesmänniskor och verkar öppet i samhället.M Meyo skrev:
Anlita ”konsult” som fixar detta!O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.