Ska bygga en 15m2 friggebod på väldigt siltig trädgårdstomt. Då tjäldjupet kan gå ner mot 1,5m fundera jag på att tjälisolera på ca 0,4m djup. Ovanför isoleringen tänker jag lägga ca 0,3m 16-32 som paddas med en mindre vibrator (150kg).

Det jag funderar på är vilken kvalite av cellplast som krävs. XPS- eller EPS-cellplast? Vikten av friggeboden, med inredning o.dyl, kan väl knappast bli mer än max 3-4000kg, detta fördelas på 14 "plintar" av lecablock (0,4x0,2m2). Dessa i sammanhanget låga vikter kan väl inte vara något problem?

Det jag är mer orolig för är packningen av 16-32 materialet. Padda en lagertjocklek på 0,3m över en cellplast, det kanske kräver den styvheten som XPS-cellplast erbjuder?

(Om någon är orolig för att det ska bli ett vattenfyllt badkar i urgrävningen i den täta siltjorden, så kan jag lugna med att jag har möjlighet att dränera ut till närliggande lägre liggande marker.)

Har bestämmt mig för XPS-cellplast, typ Styrofoam. Har någon tips om ett tillräckligt bra, men billigare, alternativ? Dvs ett annat fabrikat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.