Vi har köpt ett hus med två befintliga pergolor på taket och dessa finns med på bygglovet. Nu skulle vi vilja glasa in den ena pergolan ca 12 m2. Den står i anslutning till huset se bild. Behövs bygglov?med948b3cba4105493db6df79c6fc0ad46b

Bara glasväggar, eller ngn. form av tak också? Skall du ha tak så krävs absolut bygglov, är det bara skärmväggar av glas, skulle jag tro att det ändå behövs bygglov, men jag är osäker.

Jag skulle säga att denna åtgärd kräver bygglov.

Jag skulle säga att det (som alltid) är en tolkningsfråga. Så här tänker jag;

Ska du sätta tak på pergolan så skapas ett rum till= tillbyggnad och ökad bruttoarea och volym = bygglov krävs. Vad säger då DP om våningsplan, byggnadshöjd etc? Är det ok att skapa ett rum till på höjden? Kan det finnas en anledning till att det idag är endast pergola, men inte inglasat uterum?

Inget tak utan enbart glasparti = ändring av fasad = bygglov krävs. Finns det utformningskrav i DP?

Även Attefallstillbyggnad med bruttoarea max 15 kvm är tillåtet att göra på (de flesta) en och tvåbostadshus, men får ej vara högre än nock.
Nu ska åtgärden ni vill göra placeras på taket och vad ska räknas som nock på ert hus? Vid Attefallsåtgärd krävs anmälan.

Kolla med byggavdelningen i din kommun hur de gör bedömningen.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.