Hej,

Ska bygga en altan till mitt hus. Har läst på ang bygglovsreglerna men finns det någon som vet hur man ska tolka denna lösning?

Altanen får ju max sticka 3,6m ut från husets fasad men det är tillåtet att, utan bygglov, låta altanen gå runt en husknut i rät vinkel även om avståndet från hörnet då kan bli "något" längre än 3,6m.

Men nu är mitt hus i vinkel. Om jag drar altanen från ena hörnan ut så den möter andra hörnan blir ju en del långt mer än 3,6m ut från fasad (se bildexempel).

I övrigt är den under 1,8m och inom 4,5m från tomtgräns.

Hur ska denna regel tolkas?

Mvh

• Skiss av ett hus med vinklad altan, markerad med mått 3,6m och 6m för att visa byggprojektets utmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du har börjat titta på undantagsreglera för särskilt höga altaner som av det skälet kräver bygglov ( gult nedan). Rör det sig om ett altan i form av trädäck som följer marken (t ex under 1,2 m över marken) så behövs inget bygglov så då behöver du inte bry dig om undantagsreglerna. Ska du ha skärmtak så måste du använda undantagsreglerna eller söka bygglov.

Klistrar in lathunden jag i versioner har gjort för ändamålet:

Flödesschema över när bygglov krävs för altaner med text och pilar som visar beslutsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexander HB och 3 till
  • Laddar…
apankoko1: Hur gick det för dig? behövde du bygglov?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.