Tänk er att jag har en terrass på ca 25m2 som jag i framtiden önskar glasa in så jag kan använda rummet mer eller mindre året om.
Det behövs normalt sett bygglov men vad händer om jag konstruerar ett flerdelat uterum på skenor, säg i tre delar som är skjutbara och kan skjutas ihop till en del som blir mindre än 15m2.
Se bild av ett poolskydd, tänker mig samma typ av konstruktion.
Det behövs normalt sett bygglov men vad händer om jag konstruerar ett flerdelat uterum på skenor, säg i tre delar som är skjutbara och kan skjutas ihop till en del som blir mindre än 15m2.
Se bild av ett poolskydd, tänker mig samma typ av konstruktion.
Du behöver bygglov för att uppföra en byggnad och ett antal andra anläggningar som listas i PBF.
Jag skulle börja med att fundera på vad en byggnad är i PBLs mening. Här är lagtextens definition:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"
Är då din konstruktion varaktigt placerad på mark? Jag ser argument både för och emot. I princip kan du ju skjuta ihop den i dess mindre format vid tillsyn och du har rättat och undgår därmed vidare sanktioner från byggnadsnämnden. Men det är ju lite att "fuska" sig ifrån trådens fråga, det är som att flytta en bod några meter efter tillsynen - boden krävde i grunden bygglov i alla fall.
Jag tänker på en MÖD-dom som gäller höj- och sänkbar glasinhägnad kring en uteservering. Tyvärr diskuteras ingen definitionen av byggnad i denna dom utan definitionen av plank så den är egentligen inte relevant. Men en start för diskussionen:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2020/64372/
Jag skulle börja med att fundera på vad en byggnad är i PBLs mening. Här är lagtextens definition:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"
Är då din konstruktion varaktigt placerad på mark? Jag ser argument både för och emot. I princip kan du ju skjuta ihop den i dess mindre format vid tillsyn och du har rättat och undgår därmed vidare sanktioner från byggnadsnämnden. Men det är ju lite att "fuska" sig ifrån trådens fråga, det är som att flytta en bod några meter efter tillsynen - boden krävde i grunden bygglov i alla fall.
Jag tänker på en MÖD-dom som gäller höj- och sänkbar glasinhägnad kring en uteservering. Tyvärr diskuteras ingen definitionen av byggnad i denna dom utan definitionen av plank så den är egentligen inte relevant. Men en start för diskussionen:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2020/64372/
Intressant länk Claes, jag har sett den domen tidigare och hade den långt bak i minnet.Claes Sörmland skrev:
Du behöver bygglov för att uppföra en byggnad och ett antal andra anläggningar som listas i PBF.
Jag skulle börja med att fundera på vad en byggnad är i PBLs mening. Här är lagtextens definition:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"
Är då din konstruktion varaktigt placerad på mark? Jag ser argument både för och emot. I princip kan du ju skjuta ihop den i dess mindre format vid tillsyn och du har rättat och undgår därmed vidare sanktioner från byggnadsnämnden. Men det är ju lite att "fuska" sig ifrån trådens fråga, det är som att flytta en bod några meter efter tillsynen - boden krävde i grunden bygglov i alla fall.
Jag tänker på en MÖD-dom som gäller höj- och sänkbar glasinhägnad kring en uteservering. Tyvärr diskuteras ingen definitionen av byggnad i denna dom utan definitionen av plank så den är egentligen inte relevant. Men en start för diskussionen:
[länk]
Eftersom det är en udda idé har säkert denna typ av byggnation inte prövats av domstol. Vore lite intressant att se hur den skulle bedömas. Jag har byggrätt kvar men man vill ju alltid spara den till framtiden om möjligt
Den här kan vara värd att läsa för dig också:Jonatan79 skrev:
Intressant länk Claes, jag har sett den domen tidigare och hade den långt bak i minnet.
Eftersom det är en udda idé har säkert denna typ av byggnation inte prövats av domstol. Vore lite intressant att se hur den skulle bedömas. Jag har byggrätt kvar men man vill ju alltid spara den till framtiden om möjligt![]()
https://lagen.nu/dom/mod/2015:42
Jag gissar ju bara här efter som konstruktionen inte riktigt följer standard byggnad, men efter som hjulen går på skenorna så skulle i alla fall jag anse att skenorna är en del av konstruktionen och därför räkna arean på byggnaden som den yta som skenorna täcker oavsett om du vid uppvisning prydligt tryckt ihop huset. Den potentiellt största ytan är alltså den jag skulle mäta då det också för en handläggare kommer vara uppenbart att i alla fall någon gång komer det vara den ytan som upptas.
Klicka här för att svara

