50 164 läst ·
138 svar
50k läst
138 svar
Kräva reparation av granne
Varför skulle detta inte vara striden att välja? Grannen tjatade in en "renovering" av muren för att den var ful och TS fick snällt fixa. Så jag skulle säga att detta är just striden att ta för att inte för all framtid vara den som förväntas ställa upp med röven varje gång det är nåt.T trisena skrev:
Om släktingen fått godkännande att ett försäkringsbolag betalar skadan så ingår ju självrisken också.
QUOTE="Snigla, post: 5237524, member: 20117"]En nära släkting fick sin bil "påkörd" utanför sitt hem för nån månad sedan.. blev lite lack o plåtskador. Ingen visste vad som hänt.
Efter nån vecka kom det ett brev från ett försäkringsbolag (kanske ringde rent av?! osäker) där de informerade om att någon hade olyckligtvis råkat få sin bil i rullning och den slog i min släktings bil och de ville nu att den skulle lämnas in för rep/kostnadsförslag.
Snyggt gjort att anmäla det till sitt försäkringsbolag iaf! Men de sa inget till min släkting (bilens ägare), lämnade ingen lapp eller så. och namnet fick tydligen inte försäkringsbolaget ge ut.
Tycker det är jätteskumt eg, min släkting får ju betala självrisken själv - vilket jag tycker är helt åt fanderns när man inte gjort något fel. Sa åt denne att ta upp det med båda försäkringsbolagen om inte annat (eftersom de inte fick ge ut namnet på den som anmält skadan..)
När jag blev påkörd av en buss (jag hade polisanmält, då bussen inte märkte att den körde på mig.. och försvann), skulle jag också få betala självrisken.. men jag ringde och frågade om det verkligen var rimligt att jag, som inte gjort något fel, skulle betala en hög självrisk för att en av deras chaufförer inte visste var hen hade bussen.. de betalade min självrisk.
Självrisker är inte gratis - och man under ju hur försäkringsbolag fungerar eg (alla inblandade försäkringsbolag vet ju om vad som hänt i "aktiva utredningar/fall" och reglerar ju ofta pengarna sinsemellan.. men ändå kan en "oskyldig" bli krävd på pengar i form av självrisk och hyrbilar).
Mysko![/QUOTE]
QUOTE="Snigla, post: 5237524, member: 20117"]En nära släkting fick sin bil "påkörd" utanför sitt hem för nån månad sedan.. blev lite lack o plåtskador. Ingen visste vad som hänt.
Efter nån vecka kom det ett brev från ett försäkringsbolag (kanske ringde rent av?! osäker) där de informerade om att någon hade olyckligtvis råkat få sin bil i rullning och den slog i min släktings bil och de ville nu att den skulle lämnas in för rep/kostnadsförslag.
Snyggt gjort att anmäla det till sitt försäkringsbolag iaf! Men de sa inget till min släkting (bilens ägare), lämnade ingen lapp eller så. och namnet fick tydligen inte försäkringsbolaget ge ut.
Tycker det är jätteskumt eg, min släkting får ju betala självrisken själv - vilket jag tycker är helt åt fanderns när man inte gjort något fel. Sa åt denne att ta upp det med båda försäkringsbolagen om inte annat (eftersom de inte fick ge ut namnet på den som anmält skadan..)
När jag blev påkörd av en buss (jag hade polisanmält, då bussen inte märkte att den körde på mig.. och försvann), skulle jag också få betala självrisken.. men jag ringde och frågade om det verkligen var rimligt att jag, som inte gjort något fel, skulle betala en hög självrisk för att en av deras chaufförer inte visste var hen hade bussen.. de betalade min självrisk.
Självrisker är inte gratis - och man under ju hur försäkringsbolag fungerar eg (alla inblandade försäkringsbolag vet ju om vad som hänt i "aktiva utredningar/fall" och reglerar ju ofta pengarna sinsemellan.. men ändå kan en "oskyldig" bli krävd på pengar i form av självrisk och hyrbilar).
Mysko![/QUOTE]
Om jag precis hade lagt tid och pengar på att fixa min mur, delvis för att göra grannen nöjd, och grannen strax därefter förstörde den så hade inte jag heller varit så pigg på att lägga ännu mer på att fixa den igen. Det är grannen som ska ge f-n i att köra in i muren, det är grannen som inte skött detta snyggt, och det är grannen som orsakar eventuellt dålig grannsämja.T trisena skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
om tar vi två bilar som ett exempel då.......Båda försäkrade. Den som blir påkörd av den vållande anmäler och får ersättning av sitt bolag. Sen får det bolaget såklart täckning av den vållandes bolag.Alfredo skrev:
Automatik och automatik. Skadan måste givetvis anmälas till försäkringsbolaget men det är väl exakt denna typ av skador som en trafikförsäkring ska ersätta?
Om en trafikförsäkrad bil kör på och skadar något träder väl trafikförsäkringen in? På vilket sätt är det relevant om "något" har annan försäkring?
Samma sak gäller i ts fall, ts anmäler skadan till sitt förs bolag som tar saken med bilägarens bolag. Saknar man själv försäkring helt så handlar det ju isåfall om skadestånd från vållarens försäkringsbolag men beroende på försäkring så är det ju inte säkert att vad som helst täcks. I en del fall så går skadefrågan till personen ifråga och hemförsäkringen.
Finns ju hur många exempel som helst på det här och en klassiker är ju bilbränder. Har man ingen egen helförsäkring om en bil i närheten brinner och ödelägger fler bilar så får man ju per automatik inte ersättning av den andres bolag. Där får ju vardera bilägare ta sitt eget ansvar så att säga.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
det var bara principen. I det här fallet så är det ts som får ta det med sitt bolag. Har man ingen egen försäkring och vill ställa den vållandes föräkringsbolag som ansvarig så är det ju mer ett skadeståndsanspråk. Men det blir ju en helt annan grej.Alfredo skrev:
Varför då? TS egendom har ju skadats i en smitningsolycka där såväl det skadeorsakande fordonet som gärningspersonen är känd. Vad exakt ska TS försäkringsbolag göra här? Förmedla kontakten med bilägarens försäkringsbolag?S Stefan1972 skrev:
Glem skyld og ikke skyld. Reparer muren på nogle timer og ha' et godt grannskap. Man må ofte vise overskud for at ha en god tilvärelse.N Namnet skrev:Hej!
Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.
Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".
Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?
Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.