Bor i hyresrätt i ett av flera små hus som sitter på samma slinga från varmvattencentralen och har problem med att det tar lång tid att få varmvatten (30+ sek). En rörmokare har konstaterat att slingan, när den kommer in i huset, inte är tillräckligt varm.
Rörmokaren kände på slingan med handen men jag tog senare och mätte med en ganska grov termometer, som visade ca 47°C.
Rörmokaren har börjat gräva i VVC för att se om det är något fel där eller om det är så att rören har för dålig isolering.
Min fundering är vad som händer om det slutar med att något måste bytas ut och hyresvärden tycker att det är för dyrt. Jag har förstått det som att det inte finns några uttryckliga krav på hur varmt vattnet ska bli snabbt, men finns det några krav på temperaturen på varmvattenslingan (exvis pga Legionella)?
Rörmokaren kände på slingan med handen men jag tog senare och mätte med en ganska grov termometer, som visade ca 47°C.
Rörmokaren har börjat gräva i VVC för att se om det är något fel där eller om det är så att rören har för dålig isolering.
Min fundering är vad som händer om det slutar med att något måste bytas ut och hyresvärden tycker att det är för dyrt. Jag har förstått det som att det inte finns några uttryckliga krav på hur varmt vattnet ska bli snabbt, men finns det några krav på temperaturen på varmvattenslingan (exvis pga Legionella)?
50 C vid tappstället.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECDMQAQ&usg=AOvVaw2lPZTWn1AkLN17jIrbXmII
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECDMQAQ&usg=AOvVaw2lPZTWn1AkLN17jIrbXmII
Det finns krav på både tid och VVC temperatur.
VVC bör ha en temperatur på minst 50grader (BBR6:622)
Varmvatten ska komma på 10s (BBR 6:623)
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf
VVC bör ha en temperatur på minst 50grader (BBR6:622)
Varmvatten ska komma på 10s (BBR 6:623)
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf
Tack för bra svar. Jag tolkar det som att kraven gäller nybyggnationer och en då inte helt oväsentlig detalj jag borde nämna är att huset är från 1990?
Tiden för varmvatten är alltså strikt sett att den inte ska vara "besvärande" enligt BBR 2011.
Tiden för varmvatten är alltså strikt sett att den inte ska vara "besvärande" enligt BBR 2011.
Römokarna gräver vidare och byter ut grejer. Läste dokument om legionella igen och funderar på delen om stillastående vatten.
Tidigare hus på slingan och centralen har vad jag förstått bra/hög temperatur, så där tänker jag att det inte är någon risk för legionella. Sista biten till mig verkar dock ha problem och då undrar jag vad ni tänker om att vattnet står stilla några timmar i röret och blir kallt varje natt (och under dagen), troligen under 30°C. Är det en tillräckligt lång tid för legionella? Temperaturen i kranen brukar nå upp till ca 50°C vid tillräckligt lång spolning.
Här är några mätningar när jag öppnar kökskranen fullt på morgonen och ser hur lång tid det tar för vattnet att bli varmt. Den lägsta kurvan gör att jag drar slutsatsen om temperaturen i röret utanför bostaden. (Eller kan man tänka sig att det tar 2 min för vattnet att röra sig inom bostaden?)
Jag tror den stora skillnaden mellan olika kurvor är beroende på närmaste grannen.
Tidigare hus på slingan och centralen har vad jag förstått bra/hög temperatur, så där tänker jag att det inte är någon risk för legionella. Sista biten till mig verkar dock ha problem och då undrar jag vad ni tänker om att vattnet står stilla några timmar i röret och blir kallt varje natt (och under dagen), troligen under 30°C. Är det en tillräckligt lång tid för legionella? Temperaturen i kranen brukar nå upp till ca 50°C vid tillräckligt lång spolning.
Här är några mätningar när jag öppnar kökskranen fullt på morgonen och ser hur lång tid det tar för vattnet att bli varmt. Den lägsta kurvan gör att jag drar slutsatsen om temperaturen i röret utanför bostaden. (Eller kan man tänka sig att det tar 2 min för vattnet att röra sig inom bostaden?)
Jag tror den stora skillnaden mellan olika kurvor är beroende på närmaste grannen.
Inga som helst problem, så är det i varenda villa. Vattnet kyls ned när det står stilla en längre tid men det spelar ingen roll eftersom hett vatten sedan passerar ledningen och dödar av Legionella i regelbundna intervall.M Mörner skrev:Römokarna gräver vidare och byter ut grejer. Läste dokument om legionella igen och funderar på delen om stillastående vatten.
Tidigare hus på slingan och centralen har vad jag förstått bra/hög temperatur, så där tänker jag att det inte är någon risk för legionella. Sista biten till mig verkar dock ha problem och då undrar jag vad ni tänker om att vattnet står stilla några timmar i röret och blir kallt varje natt (och under dagen), troligen under 30°C. Är det en tillräckligt lång tid för legionella? Temperaturen i kranen brukar nå upp till ca 50°C vid tillräckligt lång spolning.
Här är några mätningar när jag öppnar kökskranen fullt på morgonen och ser hur lång tid det tar för vattnet att bli varmt. Den lägsta kurvan gör att jag drar slutsatsen om temperaturen i röret utanför bostaden. (Eller kan man tänka sig att det tar 2 min för vattnet att röra sig inom bostaden?)
Jag tror den stora skillnaden mellan olika kurvor är beroende på närmaste grannen.
Klicka här för att svara
