11 455 läst ·
106 svar
11k läst
106 svar
Krav på styrelsen för tillträde till lägenhet?
Är svårt att göra här tyvärr, framför allt med sotaren.Alfredo skrev:
Men du gjorde precis det jag pratat om hela kvällen. Du ringde och bokade om tiden. Jättebra, och alla är nöjda.
Ja, det var som sagt inget personligt. Du verkar tillhöra den (tyvärr begränsade) skara man som kund drömmer om. Tyvärr är det som du säkert vet också fullt med pajaser inom många hantverkaryrken.L lordi skrev:
Tyckte bara det var lite roligt med en hantverkare som klagar över kunder som gör sig oanträffbara... 🙂
Tyvärr inte helt ovanligt. Det har hänt att jag fått akutordrar för nån vattenläcka eller liknande. När jag ringer lgh-innehavaren på väg dit, så svarar de inte.C cpalm skrev:
Ringer på dörren, inget svar.. ringer på tel igen och jag hör att det ringer i inne i lgh..inget svar.
Öppnar till slut med huvudnyckel, då är det folk hemma. Man upphör aldrig att förundras.
Ja det där är en d-a sjuka som verkar sprida sig. Det var en tråd här för ett tag sedan i ämnet och jag fick uppfattningen att majoriteten inte svarar om det är ett okänt nummer. Va f-n är det för fel på folk? Vuxna människor som inte vågar och har hyfs nog att svara när någon vill ha kontakt. 🤬L lordi skrev:
Sen förstår jag givetvis att det inte alltid passar men det var inte det diskussionen handlade om.
Jag har suttit i styrelsen för tre olika Brf, och i ingen av dessa har vi accepterat extralås om inte styrelsen får en egen nyckel. Och i samtliga styrelser har det varit så att styrelsen alltid har rätt att inspektera lgh utan att kräva samtycke. Däremot hör det till god ton att informera någon vecka i förväg om att besök planeras.Alfredo skrev:
Naturligtvis kan man det, vilket inte ska tolkas som att man kan vara oresonlig men oövervakad kommer ingen in till oss. Vi har högst normala stadgar och skulle som sagt var aldrig komma på tanken att gå in i en lägenhet utan tillstånd för att utföra OVK eller liknande. I en stor del av lägenheterna skulle vi inte ens komma in då många har extralås.
Denna princip har fungerat utmärkt hos oss i många år. Många går med på att huvudnyckel används eller ser till att någon är hemma. Övriga bestämmer man i samförstånd en tid med.
Skulle någon efter en veckas förvarning bryta sig in hos oss skulle det omedelbart leda till polisanmälan.
Det skulle aldrig flyga om någon utmanat er.S saltis99 skrev:
Och det skulle totalt ha kraschlandat.S saltis99 skrev:
Vad är det för fel på vissa som får någon slags maktposition?
Det får nog skyllas på telemarketing tyvärr. Hoppas det blir förbjudet som det "hotats" om. Borde skett för länge sedan.Alfredo skrev:
En riktig cancer som i stort sett lyckats förstöra telefonen som kommunikationsmedel.
Ja i princip är jag för "fri företagsamhet" men ett förbud här kanske ändå är lämpligt. Jag får knappt några icke yrkesrelaterade säljsamtal så jag ser väl inte problemet på samma sätt som de hårt drabbade.C cpalm skrev:
Samma här. Däremot har du fel, styrelsen har absolut ingen enväldig rätt att klampa in i folks lägenheter hur de vill…S saltis99 skrev:Jag har suttit i styrelsen för tre olika Brf, och i ingen av dessa har vi accepterat extralås om inte styrelsen får en egen nyckel. Och i samtliga styrelser har det varit så att styrelsen alltid har rätt att inspektera lgh utan att kräva samtycke. Däremot hör det till god ton att informera någon vecka i förväg om att besök planeras.
Krävs samtycke vad du/ni alltid trott. Hoppas ni inte var arvoderade iaf…
Stadgarna brukar ange att ytterdörr är föreningens ansvar, vilket gör att enskild medlem inte har rätt att ändra funktionen utan föreningens tillstånd. En vanlig kompromiss är att ge styrelsen kopia på nyckeln, inte minst för att säkerställa möjlighet att komma in vid akuta problem som t ex vattenläcka.Alfredo skrev:
Du kan glömma att du skulle nå framgång med det argumentet mot någon som på ett fackmannamässigt sätt installerat ett extralås.S saltis99 skrev:
Den vanliga lösningen är att man tar problemet med dörröppning när/om det kommer. En vettig förening skulle aldrig ens tänka tanken att man ville ansvara för nycklar till extralås på det sättet.S saltis99 skrev:
Två av de föreningar jag suttit i styrelsen för gäller fritidsboende i fjällvärlden. Eftersom det sällan handlar om permanentboende och lägenheterna således står tomma en stor del av året ses det tvärtom som ett exempel på en vettig styrelse och en fördel för medlemmarna att fastighetsskötaren har möjlighet att se till lägenheterna under dessa perioder.Alfredo skrev: