ChiliMike ChiliMike skrev:
Ta bort är självklart dyrt, att bara måla över kan inte kosta många kronor, jag kan lämna offert på att bara måla över.
Det kommer att kosta föreningen priset på din offert plus 40 000.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kan kommunen ställa ut ett föreläggande på att man ska sanera klotter på baksidan av sitt garage med stöd i PBL? Ett mål från veckan i MÖD behandlar det.

Bostadsrättsföreningen Stäkets Park i Järfälla kommun har en garagelänga med en baksida mot E18. Det har klottrats där:

[bild]

Föreningens medlemmar har inte lidit av det så föreningen har lämnat det som det är. Men kommunen slog till med ett föreläggande med stöd av 8 kap. 14 § samt 11 kap. 19 och 37 §§ plan- och bygglagen (2010:900), PBL att föreningen, vid vite om 40 000 kr, skulle sanera klotter och återställa fasaden på föreningens carport senast inom fem
månader från det att föreläggandet vann laga kraft.

Föreningen menade att detta föreläggande saknade lagstöd och inte var skäligt, saneringen skulle enligt offert gå på kring 280 000 kr. Så de överklagade och länsstyrelsen gav dem faktiskt rätt och menade sammanfattningsvis att 8 kap. 14 § PBL inte kunde tillämpas i den förevarande situationen. Men kommunen stod på sig, det hal gick tilll MMD och slutligen till MÖD.

Vad kommer då MÖD fram till som sista instans?

Ja kommunen har faktiskt rätt menar MÖD:

[bild]

Det som också måste prövas vid föreläggande är skäligheten, alltså en mer skönsmässig bedömning av rimligheten i ett föreläggande i relation till den enskilda situationen. Ja även där finner MÖD föreläggandet skäligt:

[bild]

Det verkar som att klotter helt enkelt ska saneras eller målas över av den som äger byggnaden för att denne ska följa PBL.

Domen:

Mål: P 2143-24​

[länk]
Juste att ingen hade sett klottret om inte kommunen tagit ner träden som skymde klottret enligt domen. Sen kräver kommunen att klottret ska saneras.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Men hallå, söndag morgon, tänkte just på att detta är väl att betrakta som skadegörelse?? Brf'n har väl en försäkring för sina gemensamma byggnader såsom garaget?
Täcks säkert av försäkring (minus självrisk på ett eller flera basbelopp), men när man efter ett antal klotterattacker kommer till försäkringsbolaget så blir det nog lite tungt att få dom att betala, dom kommer då att kräva att föreningen vidtar lämpliga åtgärder för att hindra att skadan uppkommer. Eller så fortsätter försäkringsbolaget att betala, men helt plötsligt är premien för försäkringen så hög att det är meningslöst att försäkra.

• Gilla
Jovima
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar och ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan redan skrivit.
Först tycker jag att det är absurt att driva ett ärende som ni har gjort för att få bevara ett klotter och slippa ifrån ert ansvar.
Det har sannolikt kostat mer än 280000.
Har ni försökt att ansöka om att få ändra utförandet av fasaden mot E18 till ett material som är lättare att sanera? Just risken för återkommande klotter borde väga tungt när kommunen gör bedömningen.
Det kan vara att helt enkelt få måla väggen i en färg som inte avviker nämnvärt från ursprunget, men är lättare att måla om när nästa klottrare varit framme.
Om kommunen tjurar för att ni varit besvärliga, så går det nog ändå att komma överens.

• Gilla
Robert Petersson
  • Laddar…
P
bästa måste väl vara att försöka få till en lovlig fasadändring till grå färg istället och försvara sig med att idag är ju fasaden grå, kanske komplettera med en knippe mätningar till vilken ral kulör som den är idag , den är flammig såklart så ta med ett antal olika gråa nyanser.

Dock kommer väl spånhuven på kommunens bygglovsavdelning streta emot så mycket dom kan men man får nog ta kontakt med lite press och få det att stå i tidningen hur omöjliga dom är på kommunen om dom nekar och vara beredd att driva det vidare så får nästa instans avgöra om nån kan se nån skillnad på grånad trä eller målad trä i snarlik nyans eller om kommunens krav är lite väl petiga och inte riktigt verklighetsförankrade i det här fallet. en vägg som normalt bara ses på avstånd för dom flesta

Eller söka lov för en skylt som täcker hela den sidan av garaget 😇

Rättsfallet har väl bara bestämt att klottret ska bort egentligen inte hur

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att man åläggs att ta bort det där fula klottret.
Det genererar bara ännu mer klotter i området.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Helt ärligt, vem skulle vara ansvarig för att måla över eller tvätta bort klottret om det inte var fastighetsägaren?
Den som gjort klottret förstås 🤬

P Primusemma skrev:
Den som gjort klottret förstås 🤬
Ja självklart.
Men du vet hur det är, chansen är obefintlig att man får tag i den som har gjort det. Och får man tag i personen så är bevisbördan absurd.

• Gilla
least
  • Laddar…
G Goran0 skrev:
Nu har jag inte läst alla svar och ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan redan skrivit.
Först tycker jag att det är absurt att driva ett ärende som ni har gjort för att få bevara ett klotter och slippa ifrån ert ansvar.
Det har sannolikt kostat mer än 280000.
Har ni försökt att ansöka om att få ändra utförandet av fasaden mot E18 till ett material som är lättare att sanera? Just risken för återkommande klotter borde väga tungt när kommunen gör bedömningen.
Det kan vara att helt enkelt få måla väggen i en färg som inte avviker nämnvärt från ursprunget, men är lättare att måla om när nästa klottrare varit framme.
Om kommunen tjurar för att ni varit besvärliga, så går det nog ändå att komma överens.
Vilka ”ni”? Jag har läst hela och inte sett något inlägg från en representant för drabbad BRF.

Du får nog be om ursäkt för att inte ens ha läst trådstarten.

• Haha
useless
  • Laddar…
Har föreningen någon försäkring som kan täcka en del av kostnaden?

B Byggahus48 skrev:
Men eftersom du vill kritisera mina förslag, antar jag att JUST DU har bra och konstruktiva lösningar att ge TS….. för inte är du en sådan som bara kritiserar utan att bidra med något själv….eller? Skäl för namnet?
Förslaget är just sanering; kostnaden är 280 000.

trenchcoat trenchcoat skrev:
För att jag tyckte att det såg ut som en plåtfasad, vad tror du?
Beter du sig på samma sätt i övrigt i ditt liv?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Hmm, om de fixar väggen så att den går att affischera på så kan ju BRF sälja reklamplats. Priset för att hyra reklamplats får väl spegla hur utsatt platsen är för klotter. Och när klottrarna varit där igen så så är det väl rätt fort gjort att affischera över klottret igen.
Undrar om de får bygglov för det

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kan kommunen ställa ut ett föreläggande på att man ska sanera klotter på baksidan av sitt garage med stöd i PBL? Ett mål från veckan i MÖD behandlar det.

Bostadsrättsföreningen Stäkets Park i Järfälla kommun har en garagelänga med en baksida mot E18. Det har klottrats där:

[bild]

Föreningens medlemmar har inte lidit av det så föreningen har lämnat det som det är. Men kommunen slog till med ett föreläggande med stöd av 8 kap. 14 § samt 11 kap. 19 och 37 §§ plan- och bygglagen (2010:900), PBL att föreningen, vid vite om 40 000 kr, skulle sanera klotter och återställa fasaden på föreningens carport senast inom fem
månader från det att föreläggandet vann laga kraft.

Föreningen menade att detta föreläggande saknade lagstöd och inte var skäligt, saneringen skulle enligt offert gå på kring 280 000 kr. Så de överklagade och länsstyrelsen gav dem faktiskt rätt och menade sammanfattningsvis att 8 kap. 14 § PBL inte kunde tillämpas i den förevarande situationen. Men kommunen stod på sig, det hal gick tilll MMD och slutligen till MÖD.

Vad kommer då MÖD fram till som sista instans?

Ja kommunen har faktiskt rätt menar MÖD:

[bild]

Det som också måste prövas vid föreläggande är skäligheten, alltså en mer skönsmässig bedömning av rimligheten i ett föreläggande i relation till den enskilda situationen. Ja även där finner MÖD föreläggandet skäligt:

[bild]

Det verkar som att klotter helt enkelt ska saneras eller målas över av den som äger byggnaden för att denne ska följa PBL.

Domen:

Mål: P 2143-24​

[länk]
Jag fixar det för 270000:-
😁

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
[länk]
Ja precis. Hade det varit en blå mutta hade ingen ens vågat ifrågasätta den. "How dare you! Misogyni!!" Etc etc

• Gilla
Geografica
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.