Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Krav på plywood i badrum ?

1. D
    Medlem · 11 inlägg

Damir Koprivanac

Medlem
    Hej.Jag renoverar badrum och undrar om det är krav eller inte på plywood på väggar?
    Huset är 1946 och det är massiva trä väggar.De måste riktas med någon skiva iaf och de ska kaklas. Är det.någon som vet med säkerhet: ja det måste va plywood eller duger det med annat,tex osb.

2. T
    Medlem · Sö · 2 876 inlägg

TheGame

Medlem
    Det är väll sagt att ska man skruva så behövs 15mm plywood.
    Men om du har massivt bakom gissar jag att det inte spelar roll.

Tidigare iår har inte osb varit billigt så kunde lika ta plywood

3. D
    Medlem · 11 inlägg

Damir Koprivanac

Medlem
    Ja också gissar precis som du säger men det är bara logiska gissningar.Men vad som verkligen krävs? För jag har massor med osb som är köpta tidigare tänkte använda de om det går.Om man får det.

4. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 638 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Som jag fattat det finns det flera sätt att konstruera badrumsväggar som uppfyller de krav som ställs. Problemet är, eller har vart, att regelverket har vart snårigt och det har även saknats samsyn på området. Som en konsekvens av detta så tog företaget "Säker Vatten" för ca tio år sedan fram en konstruktion som döptes till "våtrumsvägg" och som de flesta (alla?) försäkringbolag, byggföretag och branschorganisationer enades om.

Dvs, om du bygger ett badrum och följer de instruktioner som går att hitta på Säker Vattens hemsida så ska du inte behöva argumentera för om det är rätt gjort eller inte.

Det går alltså att bygga badrum som avviker från denna "standard" och samtidigt kan anses godkända, men det kan då bli svårare att övertyga tex ditt försäkringsbolag om att just ditt sätt att bygga är ok. Följer du säker vatten, och kan visa dokumentation som bevisar det, så bör det inte kunna bli nåt tjafs.

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 490 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det finns inga som helst krav på några träfiberskivor bakom gips eller annan godkänd ytskiva för badrum.

Det som krävs är när det ska göras infästningar i väggarna och då krävs det antingen 15mm plywood eller att det sitter regel/kortling där infästning ska göras.

Det är oftast svårt och veta redan på förhand var det ska komma och göras infästningar i samband med färdigställande av badrummet eller t.o.m senare och därför förespråkat jag 15mm plywood alla dagar i veckan.

Jag vet däremot att många av de som utger sig för att yrkesmässigt renovera badrum kör med OSB men i min värld kan man lika gärna låta bli då eftersom det ändå inte är godkänt att skruva i sen.

Jag har själv renoverat ett badrum där det var brädade väggar och i de fallet av 16mm brädor utan mellanrum emellan och naturligtvis rev jag då inte ner dessa och ersatte med plywood utan då tog jag ett eget beslut om att detta fyller samma funktion som 15mm plywood... någonstans får man själv stå för vettigaste lösningen.
    Hade där varit mellanrum mellan brädorna så man senare kunde riskera hamna med en skruv mellan dem så hade allt åkt ner och ersatts av plywood. :)

6. J
    Medlem · Stockholm · 414 inlägg

J-O

Medlem
    När du säger att du måste rikta väggarna, hur mycket diffar det? Och hur har du tänkt rikta?
    För huvudsaken är att det inte glappar mellan skiva och bakomliggande vägg där du ska göra infästningar om du använder OSB bakom gipset.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · 11 inlägg

Damir Koprivanac

Medlem
    Just den vägg där handfat ska sitta bågar i mitten som max 1 cm och där ska jag rikta hela vägg med 15 plywood.Justerskruv där det behövs och kloss bakom.ska försöka att där jag skruvar blir ingen mellanrum.
    Övriga väggar är ganska raka,diffar hit o dit några mm.Där ska bara konsol till toa cistern skruvas in men.. tom om det är någon mm mellanrum mellan osb och trävägg ..skruv går genom kakel-gips-osb och in i väggkonstruktion. Är det ok eller vad tycker du ?

8. J

J-O

Medlem
    Tycker det låter helt ok. Men jag hade försökt se till att det är dikt på de platser infästningar ska ske. Om inte annat än för att ha ryggen fri om något skulle hända i framtiden.

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 11 inlägg

Damir Koprivanac

Medlem
    Måste fråga vad dikt är ?

10. J

J-O

Medlem
    Menade att skivorna ligger dikt an mot bakomliggande trävägg där du ska göra infästningar i väggen, så skruven bottnar utan glapp. Bygger man väggen enligt säkervatten är ju konstruktionsplywooden godkänd trots att skruven inte bottnar utan går igenom, men så är det ju inte med OSB, däremot om man sätter kortling bakom vid infästningar. Du har ju massivt trä bakom, så det är väl egentligen bara vid blandarfästet det skulle kunna bli problem om du får glapp bakom skivan. Men sätter du konstruktionsplyfa där och bakom handfat som du skrev är det ju hur lugnt som helst.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.