9 513 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
krav på jordade uttag vid renoverin av enstaka rum?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
Ja, det är endast torra rum typ vardagsrum som fick ha ojordade uttag. Förr delade man dessutom upp köket i en våt del (runt spis och diskbänk) och en torr del (vid matbordet).
Bo.
Jag tolkar det som att -
Gör man om elen i dessa utrymmen ska jord ALLTID vara med.
Vardagsrum och sovrum eller klädkammare FÅR behålla ojordade uttag/armaturer om dessa varit ojordade före renoveringen.
Fel eller rätt?
Jag tolkar det som att -
Gör man om elen i dessa utrymmen ska jord ALLTID vara med.
Vardagsrum och sovrum eller klädkammare FÅR behålla ojordade uttag/armaturer om dessa varit ojordade före renoveringen.
Fel eller rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
Om du med dessa utrymmen menar våta utrymmen så har det alltid varit krav på jordade uttag, förr som nu. Torra rum får behålla ojordade uttag endast om de fortfarande är isolerade från jord efter renoveringen och fortfarande används för samma syfte. Det beror också på hur man renoverar. Om man byter alla elektriska ledningar och uttag så får man sätta nya ojordade om man vill men det är troligen dumt. Jag tror man kommer långt i beslutet bara man tänker sunt. Men man behöver heller inte röra en skruv utan det räcker med att "göra om" vardagsrummet till daghem för att det plötsligt ska bli krav på skyddsjordade uttag.
Precis så. Och vad många missar är som sagt utrymmets användning, det är alltid det första steget i vilka krav som gäller.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/2008-1-konsoliderad.pdf
Grundregeln sedan jan 1994 är helt enkelt att precis alla uttag ska vara jordade, alla apparater och armaturer ska vara jordade (om de inte är dubbelisolerade).
Det är bara att tugga i sig, precis allt ska skyddsjordas så fort man installerar något, eller ens rör en skruv, ja t.o.m inte rör en skruv alltså.
Och när man sätta upp ett ojordat, eller låta de sitta kvar är helt enkelt undantagen som beskrivs i elsäk fs 2008.
Vilket är sant, troligtvis sant i alla fall. På näst sista sidan i föreskrift elsäk fs 2008 så finns undantagen för när ojordat kan få finnas, och det är närmast att tolka som att det inte är tillåtet med ojordat på ett dagis.Bo.Siltberg skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/2008-1-konsoliderad.pdf
Grundregeln sedan jan 1994 är helt enkelt att precis alla uttag ska vara jordade, alla apparater och armaturer ska vara jordade (om de inte är dubbelisolerade).
Det är bara att tugga i sig, precis allt ska skyddsjordas så fort man installerar något, eller ens rör en skruv, ja t.o.m inte rör en skruv alltså.
Och när man sätta upp ett ojordat, eller låta de sitta kvar är helt enkelt undantagen som beskrivs i elsäk fs 2008.
Nja, reglerna gäller inte retroaktivt. Om anläggningen inte är jordad behöver den inte jordas.
En (huvud)regel inom elinstallation är att elanläggningen ska motsvara utrymmets användning, och vid förändrad användning så kan det krävas att elanläggningen ändras. Då gäller inte ursprungliga krav, då förändringen av utrymmet sas medför en om/ny-installation av elen.D Daniel 109 skrev:
Om man tvivlar på det jag nu skrev så kan jag som exempel säga såhär.
Säg att det finns en 2x2 meter stor skrubb som man plötsligt kommer på att bygga badrum i.
Om det nu råkar finnas ett ojordat uttag utan JFB i denna skrubb, får detta uttag naturligtvis inte alls fortsätta användas med detta utförande.
Det är ett (tydligt) exempel på att ändrad användning av en lokal medför krav på att elanläggningen också ändras.
Ja,naturligtvis. Jag syftade på renovering utan att byta utrymmets syfte. Ändrar man grån klädkammare till badrum är det mycket som måste ändras.
OK, ditt inlägg var alltså mer en respons på trådstarten, då fattar jag.
Och där har du rätt, nya krav gäller inte någonsin retroaktivt, för anläggningar som inte ändras eller att rummets användning ändras.
Jag antar att det faktiskt även gäller befintliga semko17-don, som vi ofta lite slarvigt brukar benämna "totalförbjudna".
Underhåll får göras, men inte alltid smärre utökning, för utökning måste man kunna luta sig mot något undantag i reglerna, typ det jag visade i elsäk-fs 2008
T.o.m en gammal knoppledningsinstallation från tidigt 1900tal kan man inte kräva tas bort, så länge den är i lika bra (dåligt?) elsäkerhetsmässigt skick som vid uppförandet.

Och där har du rätt, nya krav gäller inte någonsin retroaktivt, för anläggningar som inte ändras eller att rummets användning ändras.
Jag antar att det faktiskt även gäller befintliga semko17-don, som vi ofta lite slarvigt brukar benämna "totalförbjudna".
Underhåll får göras, men inte alltid smärre utökning, för utökning måste man kunna luta sig mot något undantag i reglerna, typ det jag visade i elsäk-fs 2008
T.o.m en gammal knoppledningsinstallation från tidigt 1900tal kan man inte kräva tas bort, så länge den är i lika bra (dåligt?) elsäkerhetsmässigt skick som vid uppförandet.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jag skulle iaf undra hur den var funtad som renoverat och inte dragit jordade uttag...
Gör man om elen i ett helt rum, dvs med nya rör osv. så är det ju självklart att man drar om med jord.
Det är som sagt inte många apparater som kan dra nytta av den, men vem vet. I ett sovrum/arbetsrum kanske man vill ha en stationär dator eller TV (som ju har växlat fram och tillbaka) eller något liknande.
Gör man om elen i ett helt rum, dvs med nya rör osv. så är det ju självklart att man drar om med jord.
Det är som sagt inte många apparater som kan dra nytta av den, men vem vet. I ett sovrum/arbetsrum kanske man vill ha en stationär dator eller TV (som ju har växlat fram och tillbaka) eller något liknande.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag skulle iaf undra hur den var funtad som renoverat och inte dragit jordade uttag...
Jo självklart håller jag med att gör man om ett helt rum med rör och allt så lägger man in jord.lars_stefan_axelsson skrev:
Det var mer den kommentaren att man ökar värdet på huset rejält om man jordar nåt enstaka rum som jag opponerade mig emot.
Klicka här för att svara