5 847 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Krav på dokumentation vid elarbete
Hej,
Jag har haft en elektriker som hos mig som dels säkrat upp matning till induktionshäll samt kopplat ihop några lampkontakter för att dessa ska "hänga ihop". Det har inneburit två nya 16A-säkringar i min elcentral samt att tidigare sprissäkring (10A) finns kvar.
Det tidigare så lättolkade och idiotsäkra schemat över vilken säkring som går vart är nu alltså rejält felaktig. Jag har väl en hyfsat koll men andra personer i hushållet eller framtida ägare riskerar att inte ha en susning.
Ingår det verkligen ingen dokumentation i ett så standard eljobb? Kan jag ställa krav på elektrikern att uppdatera schemat?
Jag har haft en elektriker som hos mig som dels säkrat upp matning till induktionshäll samt kopplat ihop några lampkontakter för att dessa ska "hänga ihop". Det har inneburit två nya 16A-säkringar i min elcentral samt att tidigare sprissäkring (10A) finns kvar.
Det tidigare så lättolkade och idiotsäkra schemat över vilken säkring som går vart är nu alltså rejält felaktig. Jag har väl en hyfsat koll men andra personer i hushållet eller framtida ägare riskerar att inte ha en susning.
Ingår det verkligen ingen dokumentation i ett så standard eljobb? Kan jag ställa krav på elektrikern att uppdatera schemat?
Det finns väl inget krav på att det ska finnas en gruppförteckning? Dessutom är det väl mer regel än undantag att den inte stämmer i en lite äldre anläggning, så jag har iallafall inte litat på den i de hus jag har köpt hur fin och ny den än har varit...
Moderator
· Stockholm
· 58 014 inlägg
Jag blir lite nyfiken på vad som faktiskt gjordes. Du skriver att du hade 10A sökring till spisen tidigare, en enda, enfas?
Nu har du två nya 16A, till hällen. Men vad går på 10A säkringen?
Är detta en lägenhet, med trefasmatning?
Nu har du två nya 16A, till hällen. Men vad går på 10A säkringen?
Är detta en lägenhet, med trefasmatning?
Tidigare hade jag gasspis som nu är pluggad. Det behövde enbart en tändfunktion så räckte gott med 10A. Nu har vi installerat en 2x16A Perilex-uttag istället för en induktionshäll. I lägenhet.
Nej jag misstänkte att det inte finns någon praxis att dokumentation ingår i jobbet. Misstänker också att som i alla yrken att dokumentationen är det man minst vill syssla med och undviker i största mån möjligt. Får sätta mig och knacka in det själv helt enkelt. Såg någon mall om det här på forumet tidigare när jag sökte.
Nej jag misstänkte att det inte finns någon praxis att dokumentation ingår i jobbet. Misstänker också att som i alla yrken att dokumentationen är det man minst vill syssla med och undviker i största mån möjligt. Får sätta mig och knacka in det själv helt enkelt. Såg någon mall om det här på forumet tidigare när jag sökte.
Som @etompau är inne på så är väl det vanliga att kunden inte vill betala för den typen av 'simpla' jobb som man kan och får göra själv. Ska elektrikern uppdatera förteckningen så vill vederbörande säkert lägga ner nån timme på att mäta upp och kolla att hela förteckningen stämmer, inte bara de flyttade grupperna. Annars kommer ju kunden säkerligen att bli sur...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 038 inlägg
Om elfirman följer del 6 i elinstallationsreglerna SS 436 40 00 så ska kontrollen dokumenteras. Då det innefattar en förteckning över vilka kretsar som har provats så hamnar man snabbt i kapitlet om dokumentation som säger att där så behövs ska i enklare installationer en förteckning över alla kretsar tas fram. Del 6 täcks inte av krav på föreskriftsnivå, man kan inte riktigt prata om lagkrav, så detta går att diskutera. Givetvis får kunden betala för detta så alla elfirmor vill nog ducka för det i offerten... De borde åtminstone ta upp det med kunden på plats och inte bara åka.
Tack för alla svar. Som ni säger så kan de nu tänka sig att uppdatera beskrivningen mot 1 h deb plus framkörning etc. Får helt enkelt göra lite detektivarbete och skiva ett schema själv.
Man kan undra lite över hur man löst det problemet med fastighet med gasspis, där brukar matningen in till huset bara vara någon kW 1-Fas / lägenhet.
Klicka här för att svara