24 272 läst ·
49 svar
24k läst
49 svar
Krav på att skicka kopia på körkort/ID - ok ?
Det här med att identifiera sig med en kopia på ID-handling är nog bland de dummaste fenomen man någonsin råkat ut för.
Tyvärr en företeelse som blivit allt vanligare med åren. Helt IQ-befriat faktiskt, förstår inte hur en normalt funtad person ens kan komma på tanken.
Trivialt att förfalska och säger ingenting om huruvida personen man kommunicerar med faktiskt är den som ID-handlingen tillhör.
Systemet undergräver dessutom sig självt eftersom själva spridningen av en kopia av en ID-handling i sig urholkar värdet av kopian som identifieringsmetod.
Tyvärr en företeelse som blivit allt vanligare med åren. Helt IQ-befriat faktiskt, förstår inte hur en normalt funtad person ens kan komma på tanken.
Trivialt att förfalska och säger ingenting om huruvida personen man kommunicerar med faktiskt är den som ID-handlingen tillhör.
Systemet undergräver dessutom sig självt eftersom själva spridningen av en kopia av en ID-handling i sig urholkar värdet av kopian som identifieringsmetod.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Utomlands är detta en vanlig metod. De lägger ofta pass och körkort på kopiatorn. I Tyskland vid provkörning av bil eller bilköp. Storbritanien eller Ryssland brukar göra det direkt vid inresa.
Dock är Bankid inte ett riktigt säkert sätt heller. Någon kan ha tagit din telefon och kommit på din kod. Lurat dig på något vis, det ser vi nästan veckovis nu.C cpalm skrev:Det här med att identifiera sig med en kopia på ID-handling är nog bland de dummaste fenomen man någonsin råkat ut för.
Om du skickar en kopia på ditt körkort via posten och det kommer bort gör varken till eller från för bedragare.
Om jag vet ditt för och efternamn och ungefär var du bor, så har jag ditt p-nr, adress, din frus p-nr barn som är över 16 års p-nr på mindre än 5 minuter. Din inkomst tar lite längre tid att få veta beroende på kön till skatteverket. Om du har domar så tar de max 2 dygn att plocka ut.
Om du inte har skyddad identitet.
Så uthängda är vi idag tyvärr.
Enda "säkra" sättet att verifiera dig själv är att gå till banken. Men det är svårt om man inte kan gå till något kontor.
Ett helt säkert sätt att identifiera någon existerar bara i teorin/fantasin. I praktiken är det alltid en avvägningsfråga.Rkarlsson skrev:
En BankID-identifiering är dock av flera anledningar extremt mycket bättre än en kopia på en ID-handling.
Det håller jag verkligen inte med om. Om man kommer över en kopia på någons körkort kan den ju trivialt användas för att identifiera sig hos någon som accepterar denna som identifieringsmetod.
Men det idiotiska ligger framför allt i att acceptera en kopia som någon form av meningsfull identifieringsmetod. Sen skulle jag ändå aldrig rekommendera någon att skicka iväg en kopia på sitt körkort. Jag finner ingen logik i resonemanget att bara för att man redan till stor del är uthängd så finns det inget att förlora på att hänga ut sig själv ännu mer.
Redigerat:
Nej, det är tyvärr inte så enkelt - längre. Jag har också haft hand om dödsbo tidigare men då har allt varit enklare.Hemmakatten skrev:
En underskrift från övriga dödsbodelägare räcker inte, de måste kunna legitimera sig och även vara på plats. För flera banker godtar bara av sina egna jurister utformade fullmakter och i ett fall endast om de dessutom är bevittnade av bankens egen personal.
Det som gör det extra omständligt i det aktuella fallet är att det är ganska många dödsbodelägare som är utspridda över hela landet, vilket gör det tämligen komplicerat. I synnerhet som det blivit så grinigt på fullmaktssida också (från vissa banker men INTE alla).
Så en avi - nej då blir det verkligen omständligt och problematiskt. Men däremot är det hetaste tipset att be banken där dödsbokontot är registrerat om hjälp att ordna överföringsuppdrag från de andra bankerna.
Vi håller inte med varandra och det är okej. Jag tycker inte bankid är ok när de gäller bankärenden såsom lån. Du kan hitta en artikel om det som kom ut idag, där den som loggade in kom in på någon annans konto, dvs en helt oförlitlig teknik.C cpalm skrev:Ett helt säkert sätt att identifiera någon existerar bara i teorin/fantasin. I praktiken är det alltid en avvägningsfråga.
En BankID-identifiering är dock av flera anledningar extremt mycket bättre än en kopia på en ID-handling.
Det håller jag verkligen inte med om. Om man kommer över en kopia på någons körkort kan den ju trivialt användas för att identifiera sig hos någon som accepterar denna som identifieringsmetod.
Men det idiotiska ligger framför allt i att acceptera en kopia som någon form av meningsfull identifieringsmetod. Sen skulle jag ändå aldrig rekommendera någon att skicka iväg en kopia på sitt körkort. Jag finner ingen logik i resonemanget att bara för att man redan till stor del är uthängd så finns det inget att förlora på att hänga ut sig själv ännu mer.
Ang det där med körkortet så kan en bedragare ficktjuva din plånbok och komma väldigt långt innan du får stopp på det. Hände en föredetta kollega, de var inte lika varandra överhuvudtaget men tjuven fick ut tv, mobiler, lånebil. Till ett värde av 150 tusen innan en observant butikssäljare kollade noggrant. Den drabbade fick såklart inga konsekvenser överhuvudtaget på detta. Men han fick ursäkt från alla ställen som sket i att kolla om körkortet stämde med personen.
Men i ts fall så är det bara löjeväckande att behöva skicka kopior för att avsluta konton.
Hela den här så kallade penningtvättlagstiftningen är ett stort skämt. De riktiga bovarna, läs banker och andra finansinstitut, står ändå över den och kan tvätta penga i miljardklassen utan någon konsekvens. Och så ska storebror staten hålla på och låtsas att de har koll genom att göra det jobbigt för oss vanliga dödliga.
Helt OKRkarlsson skrev:
Det är en annan fråga, jag argumenterade bara att BankID är extremt mycket bättre än en kopia på körkortet.
Jag förnekar inte att BankID sina brister, en del rätt stora brister t.o.m, men för bankärenden är förvisso min åsikt att det är en helt OK vidareutveckling från t.ex. lösenord, ID-dosa och skraplotter.
Men för att ta ett exempel skulle BankID vara synnerligen värdelöst för att kolla åldern på en krogbesökare.
Sånt där beror förvisso inte på brister i själva BankID-tekniken. Det kan jämföras med att handläggaren på bankkontoret knappar in ditt personnummer fel i datorn.
Självklart, fast återigen finns det ingen logik i att argumentera att eftersom en bedragare ändå kan stjäla din plånbok, så spelar det inte någon roll att en bedragare kommer över en kopia på ditt körkort. Det handlar ju om att minimera "attackytan" och därmed sannolikheten att du råkar ut för något.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om banken vägrar betala en skuld kan man begära banken i Konkurs, det var en kund hos Nordea som gjorde det, då fick de fart på arslet och betalade ut pengarna utan knorr.... Men det ställde till en hel del problem för banken....Mikael_L skrev:
Kräv bara att de för över pengarna, de har allt de behöver.
De behöver ingen mer kundkännedom, kontona ska ju avslutas. Det är dödsboet som är deras kund.
Meddela att de annars blir stämda för att inte låta dödsboet få ut sina egna pengar.
Om de önskar kan de få skicka en representant som kollar ID på en (1) dödsbodelägare ansikte mot ansikte, i samband med överföringen.
Det är inte ditt/ert problem att de inte vill ha personal.
Du går helt enkelt till din etablerade bank med "dödsbokontot" och ber om hjälp att avsluta konton i övriga banker.
D Donald-Duck skrev:
Ingen planerar att dö. Men ändå så gör vi alla det...
En enkel förberedelse som underlättar betydligt för efterlevande är gamla hederliga personkonton hos Nordea.
Min mamma dog för några år sedan, jag kan bara hålla med om allt ovan. Det som löste alla problem var att skicka pengar från ICA, COOP, IKEA alla andra banker mm, till hennes personkonto. Sedan kunde jag göra alla transaktioner med Nordea. För det är så enkelt att ingen behöver tvivla på att dödsboet verkligen är samma sak som personkontots innehavare. Och då alla konton redan hade ett personnummer så hade dom inga problem att skicka/överföra medel till personkontot och det utan en massa papper att skicka till alla där mamma hade ekonomiska förehavanden. Dom ser ju i sina system att hon är död, men vet inte vad dom skall göra. Papperskraven dom var direkt löjliga innan jag kom på det hela med personkontot. Efter det löste det sig enkelt med alla konton.
Sedan att jag som dödsbodelägare med alla nödvändiga papper inte kan göra något via webben utan måste fysiskt gå in på banken för varje transaktion är ett helt annat struligt problem som borde lösas via lagstiftning.
En enkel förberedelse som underlättar betydligt för efterlevande är gamla hederliga personkonton hos Nordea.
Min mamma dog för några år sedan, jag kan bara hålla med om allt ovan. Det som löste alla problem var att skicka pengar från ICA, COOP, IKEA alla andra banker mm, till hennes personkonto. Sedan kunde jag göra alla transaktioner med Nordea. För det är så enkelt att ingen behöver tvivla på att dödsboet verkligen är samma sak som personkontots innehavare. Och då alla konton redan hade ett personnummer så hade dom inga problem att skicka/överföra medel till personkontot och det utan en massa papper att skicka till alla där mamma hade ekonomiska förehavanden. Dom ser ju i sina system att hon är död, men vet inte vad dom skall göra. Papperskraven dom var direkt löjliga innan jag kom på det hela med personkontot. Efter det löste det sig enkelt med alla konton.
Sedan att jag som dödsbodelägare med alla nödvändiga papper inte kan göra något via webben utan måste fysiskt gå in på banken för varje transaktion är ett helt annat struligt problem som borde lösas via lagstiftning.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Intressant att man genom någons ip adress kan få reda på hela familjens personnummer. Hur gör man då?
Bank id är säkert. Tänk på att banken skulle behöva betala tillbaka pengarna om man kom fram till att det gått att hacka.
Att kalla ett system osäkert för att folk blir lurade håller jag inte med om. Man måste tänka sig för. Men varför skulle ett företag bara ringa upp någon och be att man ska logga in...
Att skicka bild på körkortet kan jag absolut göra. Att de får mitt personnummer känns som det kvittar. Det är så lätt att få tag på idag. Vill de förfalska mitt körkort är inte det några som helst problem. Det behöver ändå inte foto
det hör lite till saken när man förfalskar något
.
Om man ska identifiera sig så kommer inte folk att kontrollera några siffror mer pers nr
Det man kollar är namnet.
Att ett kontroll nr och pers nr skulle vara samma sak namnteckning har jag aldrig hört talas om. Det tvivlar jag starkt på.
Att folk kunde fånga upp min mail är kanske inte omöjligt men väldigt orealistiskt.
Sen kan man fundera på varför det blir bättre om jag skickar in foto på legget.
Vem som helst kan skicka in det.
Vill folk vara så rädda för att berätta vem man är så är det deras bekymmer. Men tycker det är tråkigt då man måste skrämma upp folk utan egentlig grund.
Men det där med rädslan att lämna ut sitt personnummer är lite roligt. Jag pratade med mitt fb. Som berättade om en man som inte ville uppge sitt person nr. Men reg nr på bilen gick bra
Bank id är säkert. Tänk på att banken skulle behöva betala tillbaka pengarna om man kom fram till att det gått att hacka.
Att kalla ett system osäkert för att folk blir lurade håller jag inte med om. Man måste tänka sig för. Men varför skulle ett företag bara ringa upp någon och be att man ska logga in...
Att skicka bild på körkortet kan jag absolut göra. Att de får mitt personnummer känns som det kvittar. Det är så lätt att få tag på idag. Vill de förfalska mitt körkort är inte det några som helst problem. Det behöver ändå inte foto
Om man ska identifiera sig så kommer inte folk att kontrollera några siffror mer pers nr
Det man kollar är namnet.
Att ett kontroll nr och pers nr skulle vara samma sak namnteckning har jag aldrig hört talas om. Det tvivlar jag starkt på.
Att folk kunde fånga upp min mail är kanske inte omöjligt men väldigt orealistiskt.
Sen kan man fundera på varför det blir bättre om jag skickar in foto på legget.
Vem som helst kan skicka in det.
Vill folk vara så rädda för att berätta vem man är så är det deras bekymmer. Men tycker det är tråkigt då man måste skrämma upp folk utan egentlig grund.
Men det där med rädslan att lämna ut sitt personnummer är lite roligt. Jag pratade med mitt fb. Som berättade om en man som inte ville uppge sitt person nr. Men reg nr på bilen gick bra