Visst KAN man skicka kopia, stryka över och annat. Detta till trots är jag skeptisk till att kopiera och skicka ID:t per post.

Men frågan gäller främst varför skall de ha det. Observera att det inte handlar om ID för att öppna ett nytt konto, så blanda inte ihop frågeställningen med det. Det är ju heller ingen ny kund det handlar om. Kontot skall avslutas och behållningen inte betalas ut utan överföras till annan bank, en bank som redan gjort alla ID-checkar som behövs vid öppnande av nytt konto.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar att faran ligger i att det förenklar för en förfalskare att skapa ett körkort med dina uppgifter, men en annan bild. Om de har tillgång till kopian.

Men jag skulle tro att "hjälpen" för en förfalskare är begränsad. De kan troligen göra en lika bra kopia utan tillgång till ditt körkort.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Visst KAN man skicka kopia, stryka över och annat. Detta till trots är jag skeptisk till att kopiera och skicka ID:t per post.

Men frågan gäller främst varför skall de ha det. Observera att det inte handlar om ID för att öppna ett nytt konto, så blanda inte ihop frågeställningen med det. Det är ju heller ingen ny kund det handlar om. Kontot skall avslutas och behållningen inte betalas ut utan överföras till annan bank, en bank som redan gjort alla ID-checkar som behövs vid öppnande av nytt konto.
Om man gissar lite.

Jag skulle tro att banken vill ha kopian, i sin dokumentation för kontot.

Antag att någon (du) hör av sig om ett år och vill ha ut sina pengar. När banken då skall utreda vad som gått fel (om vi antar att avslutandet är gjort av en bedragare). Då kan det vara av värde för banken att konstatera att kopian de fick var en förfalskning. Dvs. det ser ut som ditt körkort, men det är inte du på bilden. Då kan det med rätt stor säkerhet veta att det var en bedragare. Om det däremot är ditt kökort på kopian de har fått, så lär du få förklara hur en bedragare kan ha skickat in en kopia av ditt körkort, alltså vad är bedrägeriet, avslutandet, eller det nya försöket att ta ut pengar? Och då kan man ju ganska lätt berätta att i den vevan var man och provkörde en bil hos en bilfirma som tog en kopia på körkortet...

Att pengarna går till en annan bank hjälper inte den bedragna banken, om det verkligen handlar om bedrägeri, så har förövarna väl upparbetade rutiner för att skicka runt pengarna i en tvättericirkel. Det går inte att spåra var de tog vägen. Ofta slutar spåret vid någon målvakt med address "bänken utanför systembolaget".

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I Ingper skrev:

Jag arbetar på ett företag som måste göra dessa kontroller, dock ej någon bank. För det första så får banken inte flytta ansvaret på kontrollen de är skyldig att göra till mottagande bank, de är skyldiga att göra sina egna kontroller och dokumentera dessa samt förvara kopia på dessa i ett antal år. De uppgifter du skickar in får inte förstöras och måste bevaras i fem år, (eller sju år om behörig myndighet (FI) kräver detta enligt MiFID II).

Alla dödsbodelägare måste underteckna handlingarna, eller lämna fullmakt. Enklast vore kanske om alla skrev en fullmakt till en person att hantera alla ärenden i samband med dödsboet, bifoga kopia på ID i fullmakten och ID och skicka in dessa till de som så kräver detta. Bara för att bouppteckningen har en lista med namn som dödsbodelägare, så betyder ju det inte att det är rätt personerna som skriver under handlingen, banken har ju inga namnteckningar att jämföra med om inte alla dödsbodelägare också är kunder i banken. För att göra det svårare till bedrägeri så kräver då banken även kopia på samtliga ID handlingar, för det är betydligt svårare att förfalska handlingarna samt komma över ID handlingar att kopiera och bifoga. Banken vill ju t.ex. inte att en dödsbodelägare skall skicka in handlingen och före över pengarna till ett eget konto eller liknande.

Man kan skicka handlingarna som REK och då bör de inte hamna på villovägar, men det är ju iofs posten vi har att göra med.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Håller i princip med.
Men i detta fallet har en annan bank (dit pengarna ska) redan kontrollerat ID på mycket säkrare sätt än körkort samt att det dessutom av myndighet (Skatteverket) är utrett att dessa personer med dessa personnr är "rätt" personer. Så jämförelsen med pengatvättkarusell är inte riktigt relevant.
Som Mikael_L redan konstaterat ovan kommer ett körkort varken göra till eller från, mycket mer omfattande och säkrare "ID-kontroller" är ju redan gjorda.

F.ö. mycket rutiner för de mycket små belopp det handlar om. Nästan så man undrar om banken bråkar för att man skall ge upp och låta pengarna brinna inne hos dem.

Det kan faktiskt vara bra även för dig att banken har den här typen av dokumentation.

För ganska många år sedan råkade en släkting ut för ID stöld. Han var "halvhöjdare" i näringslivet, satt i ett antal bolagstyrelser tillsammans med kända industrialister och kända finanspersoner. Min släkting låg precis nivån under kändisskapet i finansvärlden.

Då satte bedragare ihop ett aktiebolag där de registrerade några av landets mest kända näringslivsprofiler, och före detta ministrar i styrelsen. Och min släkting. Bolaget skickade in en falsk deklaration till skatteverket, och fick en utbetalning på några tiotals miljoner (negativ moms blandannat). Med tanke på namnen i styrelsen ifrågasatte ingen deklarationen.

Sedan behövde bedragarna få ut pengarna på något sätt. Det går ju inte att gå in på ett SE bankskontor och hävda att man heter Marcus Wallenberg, jag vill ta ut 40 milj i kontanter, oavsett hur väl förfalskad legitimation man har, alla vet hur bankens ägare ser ut. Så de förfalskade en ID handling med min släktings namn. Han var inte känd från finanspressen. Men vid kontroll såg det fullt rimligt ut att han kunde ingå styrelsen i det bolaget, han satt ju i andra styrelser med kändisarna. Banken betalade ut ett antal 10 tals miljoner på en postväxel, bedragaren gick till en vanlig kassa på banken, troligen vågade ingen ifrågasätta vad dessa kändisar skulle ha "kontanterna" till. Exakt hur de sedan gjorde vet jag inte men spåret försvann på någon bank i västindien.

Min släkting blev givetvis inplockad på förhör, men kunde frias omgående eftersom banken hade slagit på sina kameror när den märkliga transaktionen gjordes, och de hade kopierat ID handlingen. Och både övervakningskameror och id handling visade någon som omöjligen kunde vara släktingen.

Idag skulle det troligen inte varit fullt så enkelt för bedragarna, även en halvkändis finns oftast på googlingsbara bilder.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
BankID är väl iofs inte något jättesäkert för banken. Det finns ju gott om exempel på att folk blivit uppringda och lurats att trycka in sitt bankid, vilket ger bedragraen möjlighet att fixa eget bankid i ditt namn.

För mig är bankid säkert, för jag "vet" att jag "aldrig" skulle låta mig luras på det sättet. Men banken kan inte veta att du inte blivit lurad.

H hempularen skrev:
Jag uppfattar att faran ligger i att det förenklar för en förfalskare att skapa ett körkort med dina uppgifter, men en annan bild. Om de har tillgång till kopian.

Men jag skulle tro att "hjälpen" för en förfalskare är begränsad. De kan troligen göra en lika bra kopia utan tillgång till ditt körkort.
Håller med att kopia på ett id har noll betydelse för ev id-kapning.
Vill man ha personuppgifter ringer man bara Skatteverket så kan du få personnummer på alka dina grannar på några minuter utan att de ställer några frågor, du kan bara ha ett namn o en ev adress så får du pers.numret och alla familjeuppgifter.
Kallas offentlighetsprincipen....

Jag har förvaltat två olika dödsbon under de senaste åren och för mig var det inga problem att gå till mitt Nordea kontor och be dem om hjälp att avsluta konton hos andra banker.

Jag har för mig att Nordea hjälpte mig att fylla i en blankett som jag skickade tillsammans med en kopia på bouppteckningen till respektive bank och sen så fördes pengarna över till dödsbonas konton hos Nordea.

Då har jag haft fullmakter från de andra dödsbodelägarna att utföra banktransaktioner hos just Nordea, men jag har inte haft någon fullmakt för att utföra bankärenden hos de andra bankerna.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker att det du skrev, Ingper, om att nischbanken skulle skicka en utbetalningsavi till den avlidne eller hens dödsbo låter bra och genomförbart. Då är det enkelt att gå till banken, med dödsboets undertecknade delägare, ta ut pengarna eller sätta in pengarna på valfritt konto.

Jag har varit dödsbodelägare i tre dödsbon de senaste 10 åren. Detta sätt har fungerat bra. Mycket jobb, men alla krav har jag tyckt varit rimliga.

Att skicka kopia på körkort hade jag gjort, även om jag inte helt förstår vitsen. I så fall borde de kräva att jag även skickar en selfie på mig för att verifiera likheten.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Skicka rekommenderat

Skicka via mail så är ni säker på att det kommer fram direkt. Det är inte så osäkert som många påstår och man slipper fördröjning och kostnader för rek etc.

Jag har vid ett tillfälle blivit uppmanad av det företag där jag mitt domännamn att skicka en kopia på ID-handling för att kunna ändra uppgifter angående domänen, vilket jag har vägrat att göra. Jag tar inga kopior varken på körkort eller pass för att skicka någonstans. Vill någon ha höjd säkerhet att just jag är jag, får de acceptera att jag loggar in med mobilt Bank ID.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Då gissar jag att dom vägrar låta dig ändra nånting också?

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Som tidigare sagt i tråden är körkortets referensnummer "skyddsvärd information".
Lämna aldrig ut det. Fota inte heller kk och skicka.
Kombinationen personnummer och referensnummer är jämnställd med namnunderskrift.
Kopia på ditt pass är kanske bättre att skicka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.