Bra tankar. Har inte riktigt koll, Köpte huset för 16 år sedan och då var ledningen nergrävd.HasseTeknik skrev:
Hur skulle en renspolning gå till? Ta hit en spolbil?
Hur skulle man märka om backventilen var igensatt eller läckte? Har funderat på att kolla den, men jag är ganska osugen på att dyka så här års. Har kollat dykutrustningen och den funkar så om det kniper får jag väl göra det.
Så, då har jag köpt en ny EMS 115 T, tack för tipset @Håbbe01 och EMS rekommenderade ju samma sak.
Det var en fight på en och en halv timme med att fylla starta, stoppa, fylla .... tills den till slut började suga av sig själv. Knäna tog en del stryk ...
Fick upp trycket till ca 4.0 bar med ansträngning, så jag ställde ner det till 3,5 för att ha marginal. Den gamla gav väl 3,4 ca så det skall bli intressant att skruva isär den och se hur den ser ut.
Ligger dock en bra bit ifrån de 6 bar som pumpen skall kunna ge.
Så hoppas den håller till våren. Tänker att jag får dyka då och plocka upp bottenventilen och se dels om den är igensatt och dels om backventilen funkar. Är väl lika bra att byta oavsett tänker jag.
Några andra kreativa tankar?
Det var en fight på en och en halv timme med att fylla starta, stoppa, fylla .... tills den till slut började suga av sig själv. Knäna tog en del stryk ...
Fick upp trycket till ca 4.0 bar med ansträngning, så jag ställde ner det till 3,5 för att ha marginal. Den gamla gav väl 3,4 ca så det skall bli intressant att skruva isär den och se hur den ser ut.
Ligger dock en bra bit ifrån de 6 bar som pumpen skall kunna ge.
Så hoppas den håller till våren. Tänker att jag får dyka då och plocka upp bottenventilen och se dels om den är igensatt och dels om backventilen funkar. Är väl lika bra att byta oavsett tänker jag.
Några andra kreativa tankar?
Nu hände något nytt, inte alls roligt. Helt plötsligt kom inget vatten alls längre. Jobbigt när man står i duschen. Det kom tillbaka efter ett tag. När jag kollade till pumpen såg den bra ut och trycket var 3,5, den körde inte.
Kan det vara så att bottenventilen är nära på igensatt? Skulle det kunna ge den effekten?
Bottenventilen är ju minst 18 år gammal (kanske äldre) och ligger i en sjö på tre meters djup. Någon som har erfarenhet av vad man kan vänta sig för livslängd (det låter ju som att det är dags att byta oavsett).
Kan det vara så att bottenventilen är nära på igensatt? Skulle det kunna ge den effekten?
Bottenventilen är ju minst 18 år gammal (kanske äldre) och ligger i en sjö på tre meters djup. Någon som har erfarenhet av vad man kan vänta sig för livslängd (det låter ju som att det är dags att byta oavsett).
Tänkte skriva en liten avrapportering på detta som kanske kan hjälpa någon i framtiden.
Nu har jag nog hittat alla felen, det var inte ett utan snarare fyra:
Bottenventilen var igensatt, i princip ett under att det kom in vatten (låg på tre meters djup)
Backventilsfunktionen var sönder, fjäderfunktion saknades. Nu bytt till ny.
Det drog tjuvluft på sugsidan. Kanske inte hela tiden, men märkte det tydligt vid några tillfällen. Bytte till annan typ av koppling.
Nästan totalt stopp i en gammal skarv på trycksidan. Hålet i rosten var ca 1 mm, ett under att det gick att få igenom vatten överhuvud taget.
Detta löstes i etapper, men nu funkar allt klockrent (ta i trä), så pumpen var aldrig problemet utan hade bara världens sämsta förutsättningar att jobba med.
Tack för all hjälp!
Nu har jag nog hittat alla felen, det var inte ett utan snarare fyra:
Bottenventilen var igensatt, i princip ett under att det kom in vatten (låg på tre meters djup)
Backventilsfunktionen var sönder, fjäderfunktion saknades. Nu bytt till ny.
Det drog tjuvluft på sugsidan. Kanske inte hela tiden, men märkte det tydligt vid några tillfällen. Bytte till annan typ av koppling.
Nästan totalt stopp i en gammal skarv på trycksidan. Hålet i rosten var ca 1 mm, ett under att det gick att få igenom vatten överhuvud taget.
Detta löstes i etapper, men nu funkar allt klockrent (ta i trä), så pumpen var aldrig problemet utan hade bara världens sämsta förutsättningar att jobba med.
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara