Har en jetpump för vattensystemet i huset. Har bytt den ett flertal gånger pga diverse fel. Elfel som fått den att gå varm mm.

Nu är det dags igen. Den får inte upp trycket till mer än 3,5 bar och jag har ställt den att slå av på 3,8. Den lyfter ca 3m från en sjö så jag tycker det borde funka. (Har stängt av den för tillfället)

Har idag en EMS jet 100 T. Är min tredje av denna modell på 7 år.

Är det någon som har koll på en bättre modell/fabrikat. Vill helst ha upp trycket till 4 bar.
 
Har du hydropress också? Isåfall vilket förtryck är den satt till
 
Ja, har successivt ökat, så ca 2 bar nu tror jag.
 
De där 3m lyfthöjd är det från vattenytan eller i suget?
 
Du behöver väl inte köpa ny pump, den går väl att reparera?

Slitagesats kostar 700 kronor.

Tillverkaren är ju svensk så det finns ju hjälp att få.

Den senaste pumpen kanske till och med har garanti kvar, eller i vart fall reklamationsrätt ?

Från manualen:

Fel: Dåligt tryck.
Orsak: Pumphjulet och/eller ejektorn är igensatta med sand eller dyligt.
 
H Håbbe01 skrev:
De där 3m lyfthöjd är det från vattenytan eller i suget?
Från vattenytan. Slangen är lång kanske 30 m till vattnet, sen ytterligare 20 m under vattnet.
 
D Dilato skrev:
Du behöver väl inte köpa ny pump, den går väl att reparera?

Slitagesats kostar 700 kronor.

Tillverkaren är ju svensk så det finns ju hjälp att få.

Den senaste pumpen kanske till och med har garanti kvar, eller i vart fall reklamationsrätt ?

Från manualen:

Fel: Dåligt tryck.
Orsak: Pumphjulet och/eller ejektorn är igensatta med sand eller dyligt.
Ja, det går säkert. Problemet är ju att man är utan vatten under tiden. Så om jag hittar en ny modell kan jag reparera denna i lugn och ro.
 
Ett alternativ är väl att köpa en hel pumpautomat t.ex. Clas Olsson

Pumpautomat Cocraft HB 1300.​

och ha den under tiden du lagar den andra.
Jag har den typen vid sommarstugan för att pumpa sjövatten och har ungefär lika förutsättningar som dig. Använder den dock bara på vår, sommar och höst.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
R Rem skrev:
Från vattenytan. Slangen är lång kanske 30 m till vattnet, sen ytterligare 20 m under vattnet.
Eftersom din pump ger max 5 bar och man skall dra av 2 bar för dina 20m så blir det 3 bar kvar att nyttja. Byt till 115T som ger 6bar
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Nu är lyfthöjden bara 3 meter så det borde bara behövas 0.3 bar undertryck på sugsidan - lite mer för att få ett flöde också. - dock önskar man 4.5 bar i avslagstryck och pumpen bara klarar 5 bar så är det lite små marginaler.


men frågan är varför pumpen har tappat tryck över tiden.

Är vattnet partikelbemängd så kan det ha eroderat inne i pumpen eller är tillströmmningen på sugsida strypt så att sugnivån är typ -0,8 bar på sugsidan - så kan skador av kavitering ha orsakat att impellern inte arbetar så bra längre.

kan man montera en nippel med snabbt öppningsbar och stängbar kran på sugsidan (kulventil) så kan man prova at ansluta biltemas https://www.biltema.se/bil---mc/bil...sletrycksmatare/bransletryckmatare-2000016980 och öppna kranen medans pumpen går och stänga kranen innan pumpen stannar och den vägen se hur mycket undertryck pumpen faktiskt suger.

Glömmer man stänga kranen när pumpen stannar så kommer manometern strax vara skrot när den får 3-4 bar in i sig - men den är inte så dyr trots allt om det händer. - har försökt hitta manometer som kan visa mellan -1 Bar och typ +5 Bar, men det verkar inte lätt och det hamnar på industriella komponenter för semiconductor-industrin och inom medicin och prislapp därefter - manometer som kan svepa från full vakum till övertryck på säg 6 Bar utan att gå sönder och med hög upplösning på vakumsidan verkar vara jättesvårt att hitta... - sådant borde finnas på varenda vattenpumps intag - gärna med utökad skalområdet mellan -1 och 0 Bar...

Varför denna procedur är att se om pumpen suger till undertryck lägre än -0.7 Bar pga. strypning eller annan hinder nere i sugfiltret då vid -0.8 bar och lägre så är det stor risk att pumpen kaviterar och det kan nöta ut impellrar även av de hårdaste materialen.
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nu är lyfthöjden bara 3 meter så det borde bara behövas 0.3 bar undertryck på sugsidan - lite mer för att få ett flöde också. - dock önskar man 4.5 bar i avslagstryck och pumpen bara klarar 5 bar så är det lite små marginaler.


men frågan är varför pumpen har tappat tryck över tiden.

Är vattnet partikelbemängd så kan det ha eroderat inne i pumpen eller är tillströmmningen på sugsida strypt så att sugnivån är typ -0,8 bar på sugsidan - så kan skador av kavitering ha orsakat att impellern inte arbetar så bra längre.

kan man montera en nippel med snabbt öppningsbar och stängbar kran på sugsidan (kulventil) så kan man prova at ansluta biltemas [länk] och öppna kranen medans pumpen går och stänga kranen innan pumpen stannar och den vägen se hur mycket undertryck pumpen faktiskt suger.

Glömmer man stänga kranen när pumpen stannar så kommer manometern strax vara skrot när den får 3-4 bar in i sig - men den är inte så dyr trots allt om det händer. - har försökt hitta manometer som kan visa mellan -1 Bar och typ +5 Bar, men det verkar inte lätt och det hamnar på industriella komponenter för semiconductor-industrin och inom medicin och prislapp därefter - manometer som kan svepa från full vakum till övertryck på säg 6 Bar utan att gå sönder och med hög upplösning på vakumsidan verkar vara jättesvårt att hitta... - sådant borde finnas på varenda vattenpumps intag - gärna med utökad skalområdet mellan -1 och 0 Bar...

Varför denna procedur är att se om pumpen suger till undertryck lägre än -0.7 Bar pga. strypning eller annan hinder nere i sugfiltret då vid -0.8 bar och lägre så är det stor risk att pumpen kaviterar och det kan nöta ut impellrar även av de hårdaste materialen.
Intressant!

Min teori är att jag ställt den att slå av för nära vad pumpen klarar, runt 4 bar, och ibland tar det än väldig tid innan den når avslagstrycket. Då har den antagligen blivit överhettad och slitits fort och sen har det varit ännu svårare att nå dit. En ond spiral.

Tänker ringa till EMS och kolla, det har ju hur många pumpar som helst, får höra vad de säger.
 
Fick rådet från EMS att testa 115T, finns tyvärr ingen bättre. Ger lägre flöde, men suger lite bättre. Sen köper jag en renoveringssats till 100T och har den i reserv.

Efter bytet skall jag testa vilket max-tryck jag kan få ut och så ställer jag bryttrycket en bit under så att jag inte riskerar varmkörning igen.

Lär ta några veckor innan den kommit och blivit monterad. Kan skriva svar i tråden om resultat om någon vill veta.

(jag trodde att en kraftigare pump skulle lösa, men det var tydligen helt fel, skulle bara bli värre ... det är 40 m till sjön och det är den längden som är problemet)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rem skrev:
Fick rådet från EMS att testa 115T, finns tyvärr ingen bättre. Ger lägre flöde, men suger lite bättre. Sen köper jag en renoveringssats till 100T och har den i reserv.

Efter bytet skall jag testa vilket max-tryck jag kan få ut och så ställer jag bryttrycket en bit under så att jag inte riskerar varmkörning igen.

Lär ta några veckor innan den kommit och blivit monterad. Kan skriva svar i tråden om resultat om någon vill veta.

(jag trodde att en kraftigare pump skulle lösa, men det var tydligen helt fel, skulle bara bli värre ... det är 40 m till sjön och det är den längden som är problemet)
Du är nog ute och snurrar lite fel om jag läst dina inlägg rätt. Som andra påpekat har du inte mycket till sughöjd och om du inte har förbrukning hela tiden spelar inte heller längden på sugledningen någon roll. Ingen pump typ den du har ger problem att nå 4 bar om den bara laddar acken alltså med liten yttre förbrukning vanligtvis noll långa tider.

Du får nog söka problemen i tex igensättning av inre ejektor eller pumphjul dvs du borde ha bättre sil eller filter på sugsidan så du inte får in det i pumpen. Har du problem med kavitation pga tryckfall i din sugledning får du strypa på pumpens utloppssida så du får rimligt tryck vid noll i mottryck eller åtminstone vid lite lägre än trycket du ställt för start.

Det är väldigt tåliga och driftsäkre pumpar men givetvis måste arbetspunkterna ligga inom det som tillåts på pumpkurvan. Efter renovering rensning har du nog pump som ny i reserv.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
R Rem skrev:
Intressant!

Min teori är att jag ställt den att slå av för nära vad pumpen klarar, runt 4 bar, och ibland tar det än väldig tid innan den når avslagstrycket. Då har den antagligen blivit överhettad och slitits fort och sen har det varit ännu svårare att nå dit. En ond spiral.
Med detta skulle det vara ännu mer intressant att veta pumpens faktiska undertryck på sugsidan - det kan bli hög undertryck av att flödesfriktionen i slangen är hög pga. längden och kanske mer eller mindre igensatt sugsil och backventil i denna och det ger betydligt mindre vattenflöde än kapaciteten pumpen vill pumpa och därför suger ned sig till låg tryck på sugsidan - och den börja kavitera och av det låga flödet så värms pumpen och vatten vilket vid högre temperatur har högre ångtryck, vakumet minskar och det kaviterar mer och så är man i en ond cirkel, och som du själv skriver, som pumpen själv inte kan ta sig ur och skadas av både hettan och kaviteringen - speciellt när innerdelarna är i plast.

Om du har kran på utloppet så är ett test att strypa till utflödet ganska ordentligt så att sugflödet blir lågt och se om det beter sig bättre - men som sagt den där manometer som kan visa undertryck på sugsidan hade varit väldigt bra så här i felsökningen...
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Lite funderingar:
Hur gammal är sugledningen?
Hur är lutningen på sugledningen?
Går den "i vågor" så att den har låga partier?
Kan det vara så, att det har samlats avlagringar i sugledningen, som stryper flödet och ökar undertrycket? Den kanske behöver renspolas?
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.