847 läst ·
4 svar
847 läst
4 svar
Krånglande Halogenstrålkastare med Rörelsevakt
Har ett antal Halogenstrålkastare med rörelsevakt monterade på husfasaden. De är av olika fabrikat.
Tanken är att kunna se när man kommer hem på kvällen, även förebygga inbrott.
De har funkat bra de första åren men nu krånglar flera av dem.
Får dom inte att tända, de kan vara stendöda i flera veckor för att sedan helt plötsligt fungera igen.
Vad kan det bero på ? Finns det något knep jag kan testa för att de skall funka hela tiden ?
Något man kan göra med själva rörelsevakten för att få igång det ?
Har ibland fått igång någon av dem efter att jag gjort den spänningslös ett tag genom att ta ur säkringen.
Kanske är det fler än jag som har samma krångel och har en lösning på det.
De skall väl funka 3-4 år utan problem. De sitter skyddade under takkanten.
Tanken är att kunna se när man kommer hem på kvällen, även förebygga inbrott.
De har funkat bra de första åren men nu krånglar flera av dem.
Får dom inte att tända, de kan vara stendöda i flera veckor för att sedan helt plötsligt fungera igen.
Vad kan det bero på ? Finns det något knep jag kan testa för att de skall funka hela tiden ?
Något man kan göra med själva rörelsevakten för att få igång det ?
Har ibland fått igång någon av dem efter att jag gjort den spänningslös ett tag genom att ta ur säkringen.
Kanske är det fler än jag som har samma krångel och har en lösning på det.
De skall väl funka 3-4 år utan problem. De sitter skyddade under takkanten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Rörelsevakter på (billiga) lyktor kan vara av högst varierande kvalité, men de brukar åtminstone vara ganska konsekventa i sin funktion. Om de börjar fungera sämre så kan en tänkbar orsak för IR-typer vara att solen har förstört plastglaset framför sensorn. Var försiktig då det kan förvandlas till smulor om du tar i det, men å andra sidan behöver ju lampan bytas i så fall.
Klicka här för att svara