D
O Odjuret skrev:
Du gör rätt i att ha styrelsens godkännande. Tänk om fler kunde resonera som du! Även om man inte behöver rent juridiskt. Skadeståndet känns dock lite långsökt!
Håller med att skadestånd kan vara långsökt. Men gäller ju inte bara att det gått ca 3 år och fortfarande inte fått något besked utan hur styrelsen behandlar mig gång på gång. Det känns inte bra och fastän jag trivs i själva lägenheten och området så har styrelsen gjort jag funderar på att flytta och kan nämna jag inte är den enda. Varför jag frågar om just badrumsrenoveringen så finns ju klarare siffror.

Sedan om det hade behövts utredas eller liknande så hade jag förstår det men som jag har uppfattat det så har de bara struntat i min ansökan och den bara blivit liggandes fastän jag har frågat flera gånger hur de går med min ansökning.

Återigen: Var tydligare! Begär kvittenser, sätt tidsgränser och beskriv nästa steg om tidsgränserna inte hålls. Ange också gärna på vilken grund (helst med hänvisning till lagparagrafer) du förväntar dig att de ska agera (eller varför du tar frågan vidare).

Hur stor är föreningen?

Om det är en liten förening < 30 bostadsrätter, så kan det vara knepigt att få till en styrelse överhuvudtaget, ännu svårare att få ihop en ersättningsstyrelse om man vill byta ut den bef. styrelsen.

I en så liten förening, har man egentligen bara 2 alternativ. Flytta eller gilla läget.

Är det en större förening så borde det finnas möjlighet att få ihop en alternativ styrelse. Men sedan är ju nästa fråga hur man skall få den vald. Framförallt om den sittande inte vill flytta på sig.

Redigerat:
Det här med den felaktiga kallelsen till årsmötet. Det är ju ett grovt formellt fel. Men det enda man rimligen kan uppnå genom att dra det till domstol och få årsmötet ogiltigförklarat, är ju att det hålls ett nytt vederbörligen kallat möte. Och det lär ingen bli populär på. Varken hos styrelsen eller övriga medlemmar.

Det är ju främst om man på ett sådant felaktigt kallat möte tar stora kontroversiella beslut, som det blir viktigt att beivra.

Och visst kan det vara en medveten härskarteknik att kalla sent. Men mer troligt är att det är misstag/klantighet. Det finns massor med bostadsrättsföreningar som konstant bryter mot olika formalia, av slarv och okunskap. Eller tom baserar "extensiella beslut", som vindsutbyggnad på formellt ogiltiga mötesbeslut. Skulle någon få ett sådant beslut ogiltigförklarat halvvägs genom utbyggnaden, när de nya lägenheterna redan är sålda. Så är det stor risk att föreningen går omkull.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Jag har hört av mig nu att jag vill ha ett datum när jag som senast ska få besked. Men inte tänkt på att lägga fram stöd av lagparagraf.

Föreningen är ca 80 lägenheter.

Då inget större fel eller liknande togs beslut så känns ingen större ide att ogiltigförklara årsmötet som nämns lär ju bara ge mer negativ bild av mig till nuvarande styrelse och finns nog risk att de andra medlemmarna ser det som meningslöst. Har ju funderat om jag ska ta upp felen med styrelsen under vilken punkt och även lite hur jag ska formulera mig. För kan ju i bland bli fel och svårt hur man ska ge en bra bild. Känns ju som mitt första inlägg i tråden nog inte gav hela bilden och därför jag fick lite negativa svar om mig som person.

Problemet är väl hitta personer som vill sitta i en ny styrelse och få de valda. Tror inte de nuvarande bara kommer hoppa av.

Är nog mycket av klantighet samt de inte tror det spelar någon roll att de inte kallar med minst 14 dagar.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om jag var du skulle jag göra allt för att underlätta styrelsens arbete, dvs gå till stadsbyggnadskontoret och fixa ritningar på huset, rita in exakt vad du vill göra, skriv ner material du tänkt använda dig av, osv.

Händer det inget så lämna in samma sak som en motion inför kommande årsstämma. Den kommer då distribueras med kallelsen och måste tas upp på årsmötet. Om du deltager på årsmötet kan du inte räkna med att du får närvara när ärendet diskuteras.

Det är kontraproduktivt att gå på offensiven mot styrelsen genom att anmäla dem till Hyresnämnden eller stressa dem med andra orelaterade ärenden. Det enda du kan förvänta dig som effekt av det är att du tvingar dem lägga ner sin redan knappa tid på att hantera detta snarare än att komma vidare med det ärende du faktiskt vill få genomfört.

Är det inte väldigt unika stadgar i föreningen så har styrelsen rätt att utan någon direkt orsak neka eller infinitivt dra ut på ärendet om det kan tänkas innebära större ingripanden i bostadsrätten.

Som tidigare inläggsförfattare skrivit är skadestånd troligen fullständigt uteslutet då ingen skada har skett.

Jäv blir det om man behandlar egna ärenden som styrelsemedlem. Då förmodas man företräda hela föreningen.
Som medlem på stämman företräder man ingen annan än sig själv. Det är själva iden med att delta på en stämma. Därför kan det inte vara rimligt att behöva lämna stämman med anledning av beslut som rör en själv.

Mvh Findus

• Gilla
Björkisvägen och 3 till
  • Laddar…
Ojoj, lång tråd, har inte orkat läsa allt.
Tänke bara kommentera ROT avdraget.
Det har ändrats från 50% till 30%, men maxbeloppet är väl fortfarande 50.000kr?
Låter som det är ett större jobb, så om du når taket med 30% så lider du ingen förlust.
Bara en tanke...

findus42 findus42 skrev:
Därför kan det inte vara rimligt att behöva lämna stämman med anledning av beslut som rör en själv.
Många föreningar ber på årsmöte, i många fall stadgeenligt, att den aktuella medlemmen ett beslut behandlar skall lämna inför diskussion och när beslut skall tas, för att de andra medlemmarna inte skall behöva känna sig pressade och få vädra sina åsikter utan att få påhopp. Däremot får medlemmen i de tillfällena självklart sitta med och förklara sin motion när den först tas upp.

Så man kan inte förutsätta att få sitta med.

En motion på en årsstämma betyder dock inte att man demokratiskt och bindande kommer rösta om saken. Men är det ett ärende för styrelsen som inte hanterats så är det ett utmärkt sätt att belysa det för alla medlemmar. Och är det en rimlig styrelse så kan de mycket väl välja att överlämna det till alla medlemmarna att rösta om hur man skall göra om saken, eller be om en ej bindande röstning (jämför folkomröstning) att ta i betänkande inför ett slutgiltigt beslut.

Känner man sig helt överkörd och ignorerad av styrelsen kan man be om underskrift av andra medlemmar (brukar krävas 10%) till en extrainkallad föreningsstämma där ett visst vid namninsamlingen givet ämne måste behandlas och beslutas.

Det där kan inte ens stämma till hälften. Medlemmar har rätt att delta i årsmötet. Hela årsmötet. Däremot kan det finnas jävsfall där man inte får delta i omröstningen.

Styrelsen har inte heller någon överprövningsrätt av årsmötesbeslut eller möjlighet att förvägra stadgeenliga motioner från att behandlas. Beslutar årsmötet något (och beslutet inte strider mot stadgarna) så gäller det.

Men frågan vi har för handen är ju i första hand en styrelsefråga. Att exempelvis motionera till årsmötet att beordra styrelsen att avgöra frågan tillför egentligen ingenting, för det måste de göra ändå.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Styrelsen har inte heller någon överprövningsrätt av årsmötesbeslut eller möjlighet att förvägra stadgeenliga motioner från att behandlas. Beslutar årsmötet något (och beslutet inte strider mot stadgarna) så gäller det.
Bostadsrättslagen reglerar klart och tydligt att vissa saker är en fråga för styrelsen. Det gäller exempelvis vem som skall få bli medlem i föreningen (2 kap, 1 par) eller om tillstånd skall utdelas för att få genomföra förändringar på lägenheten som innebär väsentlig förändring av lägenheten (7 kap, 7 par) .

Medlemmarna får inte rätt att demokratiskt ta sådana beslut via årsstämman bara för att det lyfts upp som en motion på en årsstämma, det är fortfarande bara styrelsen som kan ta beslutet. Däremot kan medlemmar genom en motion tvinga fram en diskussion och visa att deras åsikt skiljer sig från styrelsens.

Vad man kan göra är att avsätta styrelsen och rösta in en ny. För att lyckas med det vill man nog på årsstämman ändra dagordningen (den tidiga punkt på stämman som ofta kallas för Godkännande av dagordning eller så) så att motionen läses innan man röstar på styrelse och kanske innan man ger dem ansvarsfrihet för förgående år om det är handlar om något väldigt allvarligt.

D
Får jag inte svar från styrelsen innan nästa årsmöte kommer jag ta upp det där. Kan nog vara enklast ta det som motion för har känns svårt under vilken punkt man skulle ta upp det.

Spelar det någon roll att det finns än lägenhet som har renoverats nästan precis på samma sätt som jag vill göra? När jag satt men en annan i styrelsen var den som drev renovering av en hyreslägenhet som skulle säljas så är ju där jag fått iden hur jag vill göra.

Nästa årsmöte är väl typ åtta månader bort? Du har inte bråttom du. Kräv ett beslut av styrelsen nu.

Ja, har samma sak tillåtits för en annan lägenhet så förenklar det frågan. Då är ju redan principen om att det är något man kan göra fastställd.

Det är nog bättre om du försöker få ett beslut i styrelsen så fort som möjligt. Var så tydlig som möjligt, det kan vara så att de inte förstår vad du är ute efter. Styrelsen kanske behöver mer underlag för beslut, då kan de vilja att du lämnar det. Om det är osäkerheter om påverkan på föreningens egendom kan man behöva bra beslutsunderlag. Detaljfrågor som styrelsen ska avgöra är sällan lämpliga att ta upp på ett årsmöte.

Att någon annan lägenhet gjort samma eller liknande förändring kan väl påverka men det är inte avgörande. Det kan ha varit ett felaktigt beslut eller förutsättningarna kan ha ändrats. Men givetvis kan du åberopa detta.

• Gilla
Byggapa
  • Laddar…
Dags att lägga lite egen tid och tanke bakom detta och inte bara säga att "de" ska fixa åt mig?
Kan låta hårt men du är en del i denna förening och röstat fram styrelsen minst 2 gånger.
Själv skulle jag i detta läget lite börja om från början med detta ärende.
Leta reda på så mycket underlag du kan från den andra lägenheten denna ändring är gjord i.
Lämna in denna förfrågan så komplett du kan igen.
Fråga snällt vad de behöver för att kunna ta ett beslut och om du kan göra något mer för att det ska gå fort.
Med andra ord erbjud dig själv för att snabba på detta istället för att hela tiden kräva att andra ska göra saker.

• Gilla
Byggapa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.