Byggahus.se

Krångel med delad enteprenad med smålandsvillan...

1. B
    Medlem · 13 inlägg

Barcia92

Medlem
    Hej! Som rubriken lyder så har vi tänkt att bygga hus med smålandsvillan. Men, jag vill ta in en annan enteprenör för schaktning och sättning av grunden. Har nämligen en nära bekant som är egen företagare och proffs på ämnet (dessutom billigare). MEN, vår säljare hävdar att man inte kan ta in en egen enteprenör för sättning av grund. Men jag vet att min bekant har gjort grunder åt smålandsvillan förut och det står tydligt i deras regler att "grunden skall stå färdig och besiktigad 2 veckor före husleverans".

Min synpunkt på detta är att säljaren bara vill tjäna mer pengar? Är det någon som tagit in egen enteprenör för just Smålandsvillan? Mvh

2. Shakula
    Husägare · Skåne · 604 inlägg

Shakula

Husägare
    Läs avtalet och se vad det står. SMV har nyligen börjat med totalentreprenad, då blir det nog svårt att ta in någon annan. Men om du bor där de har delad entreprenad så bör det gå.

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 327 inlägg

hempularen

Moderator
    Vet inte om jag förstår riktigt.

Du har alltså på gång ett avtal om delad enreprenad? I så fall så ligger valet av alla de olika entreprenörerna på dig. Och därmed ansvaret.

Men OM du har en totalentreprenad, så är det helt upp till totalentreprenören att välja vilka UE som skall utföra arbetet. Totalentreprenören är ju ensam ansvarig för resultatet.

4. B
    Medlem · 13 inlägg

Barcia92

Medlem
    Har inget avtal skrivet nu. Utan vi har endast en produktionskalkyl från smålandsvillan, men vi vill ta in en annan enteprenör för schakt och grund. Men säljaren hävdar att dem endast säljer hus med sin egen isolergrund. Men förtsås ligger ansvaret hos oss gällande grunden ifall vi tar in annan. Är lite nyfiken om någon annan gjort samma sak?

5. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    Självklart funkar de att göra så men det är ju också självklart att de är upp till Smålandsvillan att avgöra om de är okej eller inte. Möjligt att de inte vill detta, de finns ju flera anledningar jag kan komma på utan att ens tänka efter.

dessutom kan du få väldigt stora problem i framtiden om något blir fel.
    Smålandsvillan kommer skylla på grundläggaren om något går fel med hus, spelar ingen roll vad de är och grundläggare kommer göra de motsatta skylla allt på Smålandsvillan. Du kommer stå mittemellan och inte få något åtgärdat och i värsta fall hamn i en rättstvist.

• Laddar…
  6. B
    Verktygstokig · Eskilstuna · 66 inlägg

Bagar´n

Verktygstokig
    Har delad entreprenad på Smålandsvillan, beställde huset innan dom började med totalentreprenad. Isolergrund säljer sin grund endast till utbildade företag. Vet att det går att få någon annan grund till smv men ej vad.

7. H
    Moderator · Stockholm · 44 327 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt, om du bygger med en annan grundtyp än de föreskriver så kommer de att skylla allt som senare kan gå fel på din grund. Även om taket läcker. Och när de levererat fel färg på köksluckorna så är det också grundens fel....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.