sälja ca 100 000kwh förbruka 25 000själv.
Kan ha tur att det ger uppemot 150 000 kwh

men investeringen är 950 000- 1,1 miljon beroende på turbinstorlek+ moms
Känns som om man grubblar ihjälsig på det här
 
Med den investeringen måste väl en ny kabel vara ett litet bekymmer. Det finns en hel drös med regler ang detta, har du pratat med nätbolaget än?

Det ska tex sättas en dubbelriktad mätare (en för förbrukning, en för produktion). Samt att det absolut inte får gå ut något på nätet vid ev strömavbrott osv.
 
Jag kan använda den befintliga kablen för att mata mitt hus med
och hänga upp en ny kabel till E.on men då ska de väll ha 70 000kr till
Kablen är nergrävd under asfalterad väg så den är ej lätt att byta

Nätbolaget är positiva till detta och vill byta skåpet och använda markkabeln, har ej diskuterat den andra lösningen med dem
 
Det där med kVA och kw blev man ej riktigt klok på får nog lita på tillverkan :)
 
Känns som att det kan bli fruktansvärt mycket enklare att anlita en konsult att projektera för dig.
 
Tillverkaren fixar nästan allt i slutänden men det är ju svårt att avgöra vattenmängd och tängte inte på det kostnader. man är även rätt orolig för livslängden på grejerna
det tar ju nästan 10 år bara att tjäna in investeringen
 
10 år? Hur räknar du då? OK elpriset går upp men du förbrukar ju bara 25MWh per år själv. På 10 år blir det ju bara drygt 300.000 med dagens elpris inkl skatt och nätavgift och moms. Hur mycket får du när du säljer til elbolaget? Sen vete tusan om din egen förbrukning blir skattefri. Beror på effekten på generatorn...
 
pefo skrev:
Sen vete tusan om din egen förbrukning blir skattefri. Beror på effekten på generatorn...
Skatt skall erläggas för elkraft som inom landet framställs i ett
kraftverk med en installerad generatoreffekt av minst 1 500 kW.


Skatteverkets författningssamling
 
grusglidaren skrev:
har inte fått hem generatorn ännu, men enligt prospektet så står det installerad effekt 37kw
och enligt försäljaren så är generatorn på 37 kw

Vad innebär det om den är märkt 37 KVA
Jag kanske rörde till det lite för dig, men om säljaren säger kW så är det formodligen kVA som menas för om man säger så här: En 37kVA generator kan driva en ström på 54A (vid ren resistiv last=37kW t.ex. elvärme, glödlampor. Vid reaktiv last t.ex. en motor på max 22kW som drar c:a 42A, nästa storlek 30kW drar c:a 59A). Så ska man kolla vad den klarar ska man gå efter märkströmmen på alla prylar den ska driva.
Eller så menar han att den klarar att driva motsvarande en 37kW motor och då blir det ju ett helt annat läge.
 
Redigerat:
man för 40 öre/kwh i elcertifickat
45 öre av E.on

alltså 95 öre för säljelen
sparar 1.10kr/ kwh som jag själv förbrukar

alltså ca 120 000kr om året
 
men ut mot nätet borde den klara 32 kw eller
 
grusglidaren skrev:
men ut mot nätet borde den klara 32 kw eller
Njae, man måste ta reda på hur mycket ström (A) den orkar trycka ur sig.
 
Har hört att kraftverk under 50kw är skattefritt
se http://hannevind.com/

Man kan till och med få elcertet på 40 öre om man vågar koppla kablen rätt sida mätaren
Men reglerna kan ju ändras så man får skatta
därför kopplar man in sig innan mätaren så kan ingen se min förbrukning
 
Faidros skrev:
Skatt skall erläggas för elkraft som inom landet framställs i ett
kraftverk med en installerad generatoreffekt av minst 1 500 kW.


Skatteverkets författningssamling
ja anledningen till polenkabeln var väl att få köpa el svart från polska kolkraftverk, och stänga barsebäck som de behövde skatta för..... :(
 
har ej fått prospektet på den stora turbinen som tar mer av vårfloden.
kan vara möjligt att generatorn blir större, men snabbt muntligt så var det samma generator

www.cargo-kraft.se turbin tillverkaren för den som är intreserad

har någon referänser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.